Jump to content
Annons

sockerhigh!


Michael

Recommended Posts

jag håller mej vanligen undan från allt vad socker är och använder bara lite i matlagning (en god tomatsås, till exempel, *måste* ha socker i sig) och köper sockerfritt bröd eller bakar mitt eget. jag äter inte godis, men ibland slinker det ner en bit choklad.

jag åt nyss fyra kakor på jobbet och huvudet har börjat snurra och jag känner mej euforisk. nästan som om jag käkat en holländsk brownie men inte lika intensivt eller "riktigt".

fan, socker är grymt! 🙁

krams4all,

~ f

*ooooooouuuuuuuiiiieeee*

UPDATE: jag har börjat må illa. undrar om kakorna var gamla eller om det bara är kroppen som reagerar på sockret...

Redigerat av force_fEd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Force fann förtjusning - i ett piggt vitt pulver

Force fann för mycket - förtjusning...

Nä, men socker är gott. I synnerhet som du pratar om tomatsås. Ett sätt att få bort den metalliska smaken av tomater på burk är att först smälta lite socker i botten på kastrullen och låta det få lite färg - sedan har du i tomaterna. Rundar av på ett bra sätt.

För övrigt anser jag att aspartam för förbjudas. 😄

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker inte socker i sig är så himla gott, för det mesta blir det jäkligt sliskigt...typ som nyponsoppa. efter att de släppte sockerfri nyponsoppa så är det ju no turning back för min del! slibbigt sött är den sockrade... däremot fungerar socker om det används med måtta för att förhöja eller plocka fram smaker i mat!

jag köper mina krossade tomater i tetra istället för burk, 4 för 20kr burkar de ha på maxi 😕

aspartam borde inte förbjudas eftersom såna sötningsmedel har sin plats i t.ex. tuggummi och sånt...det är ju inte så hälsosamt och njutningsbart att suga på sockriga karameller hela tiden. tänderna tar nog en jäkla stryk då 🙁

förresten är det här den "allmäna matlagningstråden" 🙂

peas,

~ f

överlevde sockerruset!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Socker ska man undvika om man kan eftersom det bryter ned muskulaturen. Själv ogillar jag starkt krossade tomater, passerade tomater och allt vad de kallas, speciellt på burk. Jag använder alltid färska tomater och krossar dem själv.

Aspartam och fenylalanin är inga bra grejer. De ger väl magcancer resp nervskador. Dessutom luras kroppen att tro att det är socker och producerar insulin ändå, om den tror sötningsmedlet är ett socker. När det gäller lättdrycker ska man köpa sådana utan sötningsmedel. Bra alternativ är därför de som egentligen är svaga juicevarianter, t.ex. Hemköps Päron, Citron, Fläder, Äpple. Inget socker, inget sötningsmedel.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

jag måste pröva att krossa mina egna tomater någongång...har aldrig brytt mej om att pröva eftersom jag tänkt att det är en massa extrajobb men om det blir mycket godare kan man kanske ändra sin vana. det är iofs väldigt bekvämt att ha tomater på tetra som håller sig i bra många månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Socker (även druvsocker) är ett gift som nikotin fast värre eftersom

det finns i nästan all livsmedel idag ex, köttbullar, havrefras, bröd ...

Är beroende på både nikotin och socker....

Men försöker dra ner på båda...

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Socker är gott, men farligt. Snart får man väl diabetes 2 av allt jävla sött man häver i sig, men vafan, man ska ju leva gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag måste pröva att krossa mina egna tomater någongång...har aldrig brytt mej om att pröva eftersom jag tänkt att det är en massa extrajobb men om det blir mycket godare kan man kanske ändra sin vana.  det är iofs väldigt bekvämt att ha tomater på tetra som håller sig i bra många månader.

Glöm inte skålla, skala och kärna ur! Det är ju fruktköttet som är det göttiga.

Extra gott blir det förstås om man odlar tomaterna själv! Gick ut igår och plockade de första körsbärstomaterna bakom knuten. Mumma!! 😉 Hur söta som helst, men det var i alla fall inte aspartam...

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Plåtsmaken finns även i tomater på tetra - kanske i mindre utsträckning. Det är inte burken som ger den, utan själva tomaterna. Jag rekommenderar farinsocker att bränna av.

Då får jag samtidigt passa på och slå ett slag för ICAs Gott Liv Ketchup, med mindre tillsatt socker. Riktigt socker i stället för sukralos, men i mindre mängd. Lika gott som vanligt, men mindre socker.

OK, aspartam borde inte förbjudas, men det skulle vara varningstext på förpackningen.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Socker är ett måste i måttliga mängder.

Hjärnan behöver socker för att fungera, och vissa delar av våran kropp.

Men självklart att gå runt å snaska på godis hela tiden, är väl mindre bra..

(men å andra sidan, socker finns i stortsett allt, så man behöver aldrig tillsätta socker för att uppnå sin gräns)

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Socker är ett måste i måttliga mängder.

Hjärnan behöver socker för att fungera, och vissa delar av våran kropp.

Men självklart att gå runt å snaska på godis hela tiden, är väl mindre bra..

(men å andra sidan, socker finns i stortsett allt, så man behöver aldrig tillsätta socker för att uppnå sin gräns)

🙂

Gräns? Jag är omättlig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att effekterna av Aspartam har enbart testats på Råttor. Och då kunde man väl finna små förändringar i hjärnan tror jag.

De pratade om det på radion häromdagen, plus att min systers fästman är livsmedelskemiker (eller vad det nu heter), och de säger att man måste dricka/äta väldigt mkt aspartam för att det ska göra någon skada.

Förövrigt så hoppas jag ändå att alla Aspartam-produkter byts ut mot Sukralos-produkter, som är ett nytt sötningsmedel framställt av socker, men som är runt 600 gånger sötare än socker och därigenom inte tillsätter några kalorier till produkterna.

Den här sidan kanske är lite vinklad, men den är iaf lättförståerlig 🙂.. :

http://www.arla.se/templates/PlainPage.aspx?id=10413

Link to comment
Dela på andra sajter

.. fast roligast är ändå rökare som säger åt en att det är cancerframkallande med Cola Light 🙂 ..

Och det har faktiskt hänt mig flertalet gånger! Sant!

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

...från en sockerberoende till en annan...

Här kommer mitt recept:

Ingredienser

3 äggvitor

1 1/4 dl socker

florsocker

75 g mörk choklad

2 msk lätt crème fraiche eller matlagningsyoghurt

(choklad eller kakao till garnering)

Gör så här

1 Rita upp en fyrkant ca 20x20 cm på ett bakplåtspapper och lägg det uppochned på en plåt (så slipper man märken på marängen). Sätt ugnen på 100º.

2 Vispa vitorna till skum i en skål som senare kan sättas på en kastrull med sjudande vatten, rostfritt är allra bäst. Vispa i sockret, lite i taget. Sätt skålen på en kastrull med sjudande vatten (det får inte nå upp till skålens botten, då kan äggvitan stelna och marängen blir hård). Vispa tills marängen är tjock och blank, det tar 5-10 minuter.

3 Bred ut smeten i fyrkanten på bakplåtspapperet och släta till ytan.

4 Grädda i mitten av ugnen tills ytan känns torr, 1 - 1 1/2 timme.

Lycka till!

😛😄😎

Link to comment
Dela på andra sajter

äter man chokladkakan medan marängen gräddas eller vad? och vad hände med creme fraichen...örtdressing till grillningen på kvällen? 😳

tack för receptet...min farmor jobbade på vetekatten (välkänt bageri i stockholm) under nästan 50 år..när hon pensionerade sej fortsatte hon baka kakor och godsaker hemma..så det var alltid härligt att hälsa på henne 😄 det var senaste gången jag åt hemmagjord maräng.. rip farmor

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Är den här den där nya "Allmänna drog tråden"?

Vem är allmänna, och varför drog han i tråden?

Eller är du osäker på om det var härifrån "den där nya allmäna" drog tråden?

// David

Jag är osäker som fan! Jag hörde att allmänna drog tråden. Det var länge sedan jag såg/pratade med allmänna i allmänt, och senaste var det i "Allmänt" här på forumet. Men sen blev han så allmän så jag började undra vart han tagit vägen. Då fick jag reda på att allmänna dragit en tråd från allmänt till OT. Och nu är jag bara rent allmänt förvirrad.

Förresten...

Fy fan vad hög jag är. Rent allmänt alltså. Förut var jag hög tillsammans med allmänna i allmänt. Men nu blir det allmänt tomt utan allmänna. Saknar att vara allmänt hög tillsammans med allmänna. Rent allmänt alltså.

(Hoppas du lärt dig en läxa nu David, starta aldrig ett allmänt battle med mig, i allmänhet, om allmänhet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...