Jump to content
Annons

E-MU 1820 bra ljud och stabilt?


leaf

Recommended Posts

Hur är det med stabilitet och drivrutinerna till E-MU:s ljudkort?

Har skummat igenom forumet här och kommit fram till att det finns rätt många som har problem, stämmer det?

Hur låg latency kan man köra med softsynthar ex Reaktor 5, impOSCar mm?

Är det bra ljudkvalite och fungerar drivrutinerna som de skall utan problem?

Finns säkert svar att finna i forumet men det är lättare att starta en ny tråd.

Tack på förhand!!!

🥰😠😠

Redigerat av leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har använt ljudkort som funkat problemfritt sedan första installationen. EMU 1820m tog däremot ett tag att få att funka som jag vill ha det (dvs helt störnings- och problemfritt).

I mitt fall var problemet strömförsörjningen. Jag kör 1820m i kombination med UAD-1, vilket blev för krävande för mitt 300 W aggregat. Det hände att ljudkortet inte dök upp efter uppstart. Brukade räcka med att jag startade om datorn.

Efter att jag installerat ett kraftigare aggregat blev jag helt av med problemet.

Kortets fördelar är främst ljudkvaliteten. Men också de många in-/utgångarna, inbyggda preamps och flexibel mjukvarumixer.

Finns säkert svar att finna i forumet men det är lättare att starta en ny tråd.

Antagligen. Men tänk på att du på samma gång ökar arbetsbördan för dom som har svarat på frågan tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Rent hårdvarumässigt är nog ljudkortet bland det absolut bästa du kan skaffa dig i denna prisklass! Kortet har otroligt låga brusnivåer, suverända A/D omvandlare samt två väldigt bra preamps. Tyvärr så är EMU's drivrutiner inte kända för att vara lika fantastiska. Många användare har, eller har haft, stora problem med knaster och sk. Audio- drop-outs. Dock släppte EMU nyligen (efter ett års väntan) nya, uppdaterade drivrutiner som enligt utsago verkar ha löst de flesta av problemen!

Om du funderar på detta kort skulle jag först rekommendera dig att besöka detta forum:

http://www.productionforums.com/emu/

... gör en sökning utifrån ditt system (moderkort, firewirekretsar, DSP kort etc) och se om det finns några kända problem.

Har du tur kommer ditt EMU kort att fungera smärtfritt och då har du ett otroligt kompentent ljudkort som med lätthet tävlar med konkurrenter en prisklass upp! Har du otur, tja... då kommer du nog att förbanna dig över ditt EMU kort inom ett par veckor! Lycka till! ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är mycket nöjd med 1820M, ljudet är toppen och du får väldigt mycket i paketet (det är dock inte lika bra converters i 1820 som i 1820M, kan vara värt att tänka på). Programvaran är flexibel (ex lätt att skicka ljudet dit man vill ha det), men det är inte lika plug-n-play som tidigare ljudkort jag haft. Det är något högre inlärningströskel för att få det att fungera som man vill, men å andra sidan har du bra kontroll när du får kläm på det. På min 2,5 GHz kan jag köra Reaktor med 2 ms latency (44.1 kHz).

joachime, har inte haft samma problem som du med UAD-1, men hos mig kräver UAD-effekterna att man går upp i latency för att orka om man lägger på några stycken (annars kommer clicken). Har du samma erfarenhet, och finns det bra knep för att åtgärda det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett 1820-kort som jag haft en del strul med, men nu efter en totalformatering och senaste drivrutinerna har det funkat förhållandevis bra än så länge (peppar... peppar...).

Det jag framför allt vill klaga på är patchmixern, som visserligen är kraftfull, men ack så svårjobbad.

De inbyggda effekterna är mer eller mindre bluff om du frågar mig, jag använder samtliga in- och utgångar på 1820-kortet och då finns det inte ens kraft kvar att använda peak-mätare på alla kanaler... :rolleyes:

Men som sagt, för priset finns det knappt något annat ljudkort att jämföra med ifall man, som jag, är ute efter många in- och utgångar. Andra tillverkares motsvarigheter kostar typ det dubbla eller mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

joachime, har inte haft samma problem som du med UAD-1, men hos mig kräver UAD-effekterna att man går upp i latency för att orka om man lägger på några stycken (annars kommer clicken). Har du samma erfarenhet, och finns det bra knep för att åtgärda det?

Om jag använder VST-instrument brukar jag köra latency på 10 ms. Funkar utan problem, men jag brukar också vara sparsam med att lägga pluggar innan det är dags för mix.

Vid mix drar jag upp latency till 20 - 40 ms nånting. Den ökade latencyn är inget problem för mig eftersom jag använder SX2 med full plugin-delay-kompensation (PDC).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det blir RME HDSP-9632 för de stabila drivrutinerna och ljudkvaliteten.

Har bara läst bra om RME, är tyvärr lite dyrare än E-MU men det är nog värt lite extra att slippa problem.

De tester som jag hittat anger en latency på ca 3-5 ms i användning utan problem och knaster!

Synd att inte E-MU kan göra lika bra drivrutiner.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det blir RME HDSP-9632 för de stabila drivrutinerna och ljudkvaliteten.

Tänk på att den bara har två analoga in-/utgångar i grundutförandet. Så du behöver komplettera med en del tilläggskort ifall du ska komma upp i antalet utgångar som 1820 erbjuder. För ungefär motsvarande peng kan du istället satsa på ett HDSP 9652 (tre ADAT in/ut, midi in/ut och WC) och komplettera med externa AD/DA-omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

// Detta och de 4 nedanstående inläggen sammanslagna med liknande tråd //

Har svårt att bestämma mig för nytt ljudkort men om Emu 1820M är bra till musik så kanske jag slår till?

Problemet är allt man läser om Emu på nätet, hälften skriver att använd aldrig Emu (Creative) för seriös musik.

Andra skriver att det funkar perfa, vad skall man tro??

Jag behöver ett stabilt ljudkort med bra drivisar, låg latency och ljudkvalitet som är mkt bra.

Har hört och läst att det bara är RME:s ljudkort som räknas som stabila och att ingen klagar på några problem, måste ju vara ett bra betyg?

Snälla ni som vet, skriv motiveringar om varför ni tycker det ni tycker!

😱

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ett system blir ostabilt beror nog mycket på användaren, även om det självklart finns mer eller mindre bra ljudkort. Kortet du nämner fick ju väldigt bra recension i Studio, och jag har sett liknande på andra ställen. Å andra sidan är ju kortet ganska nytt, så det finns säkert kvar en del barnsjukdomar fortfarane. Själv har jag ett 1212M, och är nog ganska nöjd. Mitt system funkar inte prickfritt, men om det beror på ljudkortet vågar jag inte gissa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittills bara mycket goda erfarenheter av 1820m. Jag har haft kortet i snart ett år, och det har inte varit några problem. Installationen gick helt smärtfritt och sedan har det bara rullat på. Myckt nöjd alltså.

Enligt mitt tycke får du väldigt mycket för pengarna.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...