Jump to content
Annons

Vad är rimlig betalning till demosångare?


suprapappa

Recommended Posts

Tjena!

Tvekade om denna post hör hemma i "gallup" eller "samarbeten" men valde det senare för att det antagligen träffar mer "rätt målgrupp".

Jag håller på och spelar in några "kommersiellt" menade låtar för att försöka få ut till artister. Är själv sångare men min röst passar inte alltid låtarna.

Därför behöver jag ha tag i demosångare/sångerskor. Även om jag är utfattig så vet jag att gratis inte alltid är bäst. Om man betalar kanske man kan ställa större krav på hur låten ska sjungas.

Vad anser ni vara rimlig betalning per låt (eller ska man köra timpenning) ?

Beror naturligtvis på hur rutinerad och kompetent personen är men om man ändå förutsätter att det ska vara i stort sett samma klass på demon som artisten som i slutändan är tänkt att sjunga låten. Duktiga sångare finns det gott om.....fler än artister i alla fall : )

Tack på förhand

Petri

ps. söker samarbetspartners för "kommersiellt" låtskrivande. I skrivande stund kan jag inte lägga upp ljudfiler på dessa låtar men gå gärna in på http://www.supralunar.com och lyssna på lite rockigare låtar som jag har skrivit. Då kanske du kan bedömma mina låtskrivarkvaliteter någotlunda iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns demosångerskor som är jätteduktiga som tar en femhundring... sen finns det dom som försörjer sig på det och är proffsiga som fan och tar 4000kr...

Det du kan göra annars är att låta dom få procent på låtarna. Om det är nån du tycker är bra och som du kommer att använda flera gånger kan ni ju hitta andra lösningar, typ du proddar nån av hennes egna låtar eller nåt...

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Procent är väl kanske det bästa.

Detta kan man även förhandla om i flera timmar. En polare jobbade med en vokalist en gång och hon ville ha 50%, hmmmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

500:- låter rimligt, men då ska det va en snabbjobbad/bra sångare/sångerska. Det bästa är väl egentligen tjänster och gentjänster som ju alla vinner på.

4000:- för sång på en demo är att kasta mycket pengar i sjön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en uppsjö av människor som är duktiga på att sjunga men inte har så mycket att sjunga till. Ett par öl och att dom får använda låten som demo själva tycker jag låter rimligt. Iallafall om dom inte har så mycket tidigare erfarenhet. Annars låter väl 50-100kr i timmen rimligt om dom vart med ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Ett par öl och att dom får använda låten som demo själva tycker jag låter rimligt.

Det där är faktiskt inte sjukt bra idé! 🙂 Har aldrig tänkt på det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Den rimligaste betalning du kan ge är nog om du följer SAMIs lista med rekommenderade studiomusikerarvoden. Jag har för mig att för en enskild studiomusiker skall man betala ca 120-150 (är lite osäker där) kr timmen/titel, dock minst för 3 timmar/titlar per tillfälle oavsett hur mycket ni spelar in vid tillfället. Men sedan kanske det skiljer sig huruvida det är en "solist" som spelar in och inte en som bara medverkar i ensemblen. Ring upp SAMI och fråga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där....nu blev det lite fart på tråden : )

Tack för era svar, jag är inte jättemkt klokare men det är intressant att höra era åsikter. Själv vill jag nog tro att 500:- för en låt till ngn som är duktig men inte har ett "namn" känns rimligt men också att hjälpa varandra.

Petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hon behöver inte betala särskilt mycket för att få vara med, tycker jag låter som den bästa lösningen. Seriöst!

😏

:musik

Frågan är väl snarare om bandet ska betala sångaren/skan i fråga än att sångaren/skan ska betala bandet... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Den rimligaste betalning du kan ge är nog om du följer SAMIs lista med rekommenderade studiomusikerarvoden. Jag har för mig att för en enskild studiomusiker skall man betala ca 120-150 (är lite osäker där) kr timmen/titel, dock minst för 3 timmar/titlar per tillfälle oavsett hur mycket ni spelar in vid tillfället. Men sedan kanske det skiljer sig huruvida det är en "solist" som spelar in och inte en som bara medverkar i ensemblen. Ring upp SAMI och fråga!

Roliga siffror. För 6-8 år sen var det 750:- per påbörjad timme enl. musikerförbundets tariffer. Går det inflation i musikerarvoden tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den rimligaste betalning du kan ge är nog om du följer SAMIs lista med rekommenderade studiomusikerarvoden. Jag har för mig att för en enskild studiomusiker skall man betala ca 120-150 (är lite osäker där) kr timmen/titel, dock minst för 3 timmar/titlar per tillfälle oavsett hur mycket ni spelar in vid tillfället. Men sedan kanske det skiljer sig huruvida det är en "solist" som spelar in och inte en som bara medverkar i ensemblen. Ring upp SAMI och fråga!

Roliga siffror. För 6-8 år sen var det 750:- per påbörjad timme enl. musikerförbundets tariffer. Går det inflation i musikerarvoden tro?

hah ja som jag skrev är jag osäker på vad som gäller. det var inte igår jag kollade upp det där då jag själv skulle begära betalning för en inspelning..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Hejsan!

Kul tråd! Jag jobbar med detta 😆

Mina priser för demosång ligger ungefär såhär:

( Demosången får då endast användas i demosyfte.)

Leadsång per låt: 1000 -2500:- ex moms

Körpaket per låt: 500 -1500:- ex moms

Priset hänger lite på vem kunden är och hur mycket tid jag måste lägga ner...

Villkoret för mina priser är att låtskrivaren har helt klart för sig hur sången skall ligga:sångmelodi/frasering.

Allt som jag kan hitta på "sångmässigt" utöver det släpper jag inte till kund utan extra betalt eller i undantagsfall procent på låten.

Procent som betalning funkar oxå men är ju svårt att leva på 😄 fakta är ju att det är ju väldigt få låtar som drar in pengar.

...Öl är ju oxå gott! men jag har inte så mycket plats att lagra det hemma 😆

/Ronnie

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hon behöver inte betala särskilt mycket för att få vara med, tycker jag låter som den bästa lösningen. Seriöst!

😎

:musik

Frågan är väl snarare om bandet ska betala sångaren/skan i fråga än att sångaren/skan ska betala bandet... 🙂

En sångerska kan man ju låta få betala på annat sätt än med just pengar. 🙂

🙂 o så undrar folk varför det är så få tjejer på forumet.....

Link to comment
Dela på andra sajter

500:- låter rimligt, men då ska det va en snabbjobbad/bra sångare/sångerska. Det bästa är väl egentligen tjänster och gentjänster som ju alla vinner på.4000:- för sång på en demo är att kasta mycket pengar i sjön.

Håller med till viss del , beror på vad låten är tänk för. Är det demo till en artist kan det vara värt att spendera dom 4000 kr för att det ska bli riktigt bra.

Personligen tycker jag det är bättre att ge låten till sångerskan/sångaren och be dom skriva den så

1. Slipper man det själv

2. Man delar på posenten

3. Det ligger mer i deras egenintresse att få låten släppt så dom kommer göra samma jobb som du men kanske till andra personer.

En sak är säker det finns fler " sångerskor/sångare " än det finns bra producenter/låtskrivare så att

få någon att sjunga gratis ( mot posent ) och att dom får visa upp låten är inte direkt svårt.

Men för 4000 kr så ökar kvaliteten på S/S och man behöver inte fixa så mycket i redigeringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

bättre att ge låten till sångerskan/sångaren och be dom skriva den

Du tänker på fenomenet när en datakille ger en sångare fyra takter beats och får tillbaka en hel låt?

Delar du publishing då? Stort grattis till dig i så fall.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle du själv vilja ha betalt för medverkan på en demo??

Hur mycket tycker du själv att du kan undvara??

Enligt överenskommelse tycker jag är en bra lösning..

Alt att dela på vinsten om det blir någon, beroende på vad personen

ifråga har gjort för dig..Sång/text/melodi you name it...

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag pröjsade en tjej 1000 spänn för två låtar på vardera 2 minuter. Inspelningsid ca 2-3 timmar, då ingick inövning eftersom hon inte hade tillfälle till att höra dem först.

Och då var hon ändå ganska etablerad som artist (även om hon var/är rätt okänd); sjungit med diverse stora + Wallmans salonger.

Om hon sen skattade för pengarna är en annan sak 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
friend (oregistrerad)
Hejsan!

Kul tråd! Jag jobbar med detta 😛

Mina priser för demosång ligger ungefär såhär:

( Demosången får då endast användas i demosyfte.)

Leadsång per låt: 1000 -2500:- ex moms

Körpaket per låt: 500 -1500:- ex moms

Priset hänger lite på vem kunden är och hur mycket tid jag måste lägga ner...

Villkoret för mina priser är att låtskrivaren har helt klart för sig hur sången skall ligga:sångmelodi/frasering.

Allt som jag kan hitta på "sångmässigt" utöver det släpper jag inte till kund utan extra betalt eller i undantagsfall procent på låten.

Procent som betalning funkar oxå men är ju svårt att leva på 🙂 fakta är ju att det är ju väldigt få låtar som drar in pengar.

...Öl är ju oxå gott! men jag har inte så mycket plats att lagra det hemma 🙂

/Ronnie

procent är inte att rekommendera..

är hon/han "helt ok" brukar det gå på 1000 kr. nån som e grym typ mellan 3000-4000..

Tycker väl att forumiterna ovan lägger ribban ganska rätt.

Jag har betalat 500-1000 för körsång till senaste inspelningarna.

Skulle jag själv bli bedd att sjunga och skapa sånglinjen skulle jag nog begära

runt 3.500-5.000 + moms, om det nu inte är någon speciell anledning.

Något mindre om sången är färdig skrivet.

Körar gör jag endast tillfrågad och gillar projektet, men då tar jag inget för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

har sjungit in en del demos själv & tycker att mellan 500 - 1500:-/låt är rimligt beroende på hur krävande låten är att öva in,

vissa sätter man kanske efter bara några lyssningar, andra tar några dagar att "sjunka in"...

Mvh,

Hedvig

Link to comment
Dela på andra sajter

500:- låter rimligt, men då ska det va en snabbjobbad/bra sångare/sångerska. Det bästa är väl egentligen tjänster och gentjänster som ju alla vinner på.

4000:- för sång på en demo är att kasta mycket pengar i sjön.

Håller med om att tjänster och genstjänster är det bästa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tvekade om denna post hör hemma i "gallup" eller "samarbeten" men valde det senare för att det antagligen träffar mer "rätt målgrupp".

Jag håller på och spelar in några "kommersiellt" menade låtar för att försöka få ut till artister. Är själv sångare men min röst passar inte alltid låtarna.

Därför behöver jag ha tag i demosångare/sångerskor. Även om jag är utfattig så vet jag att gratis inte alltid är bäst. Om man betalar kanske man kan ställa större krav på hur låten ska sjungas.

Vad anser ni vara rimlig betalning per låt (eller ska man köra timpenning) ?

Beror naturligtvis på hur rutinerad och kompetent personen är men om man ändå förutsätter att det ska vara i stort sett samma klass på demon som artisten som i slutändan är tänkt att sjunga låten. Duktiga sångare finns det gott om.....fler än artister i alla fall : )

Tack på förhand

Petri

ps. söker samarbetspartners för "kommersiellt" låtskrivande. I skrivande stund kan jag inte lägga upp ljudfiler på dessa låtar men gå gärna in på http://www.supralunar.com och lyssna på lite rockigare låtar som jag har skrivit. Då kanske du kan bedömma mina låtskrivarkvaliteter någotlunda iaf

Är ingen expert på området men som du själv skriver så kommer det mycket an på kvalitén hos sångerskan/sångaren, samt hur pass känd vederbörande är. Jag brukar betala 1000 spänn för 2-3 timmars jobb (=2-3 låtar), då är det tjejer som är rätt vana vid mikrofonen utan att vara kända. Men ett vanligt prisläge är runt 1500 kr/projekt om ca 4-8 timmars jobb med pauser. Nåt annat att tänka på är att rutinerade sätter sången snabbare vilket spar dyrbar studiotid.

Men visst; finns det inga pengar i säcken kan man nosa upp en okänd, sångglad tjej och låta henne testa för inga pengar. Hon får praktik i studion samt lite kontakter inom musikvärlden och du får din sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...