Jump to content
Annons

Problem med min TUUPE 090


hammagrella

Recommended Posts

Annons
  • Svar 122
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

RS-232 interfacet (d-sub kontakterna som sitter brevid)

Åh! Följer det med 090? Jag fick inget sånt interface på min 075.

Ska maila min kontakt jag köpte den av, och se vart man kan importera extraprylar ifrån. Sverige verkar ju vara dyrt att handla i, när man läser om Illern. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska maila min kontakt jag köpte den av, och se vart man kan importera extraprylar ifrån. Sverige verkar ju vara dyrt att handla i, när man läser om Illern.  😱

Ja akta dig för Illern. Jag brukar handla av dom här killarna, dom brukar kräva personligt besök och skriftlig beställning dock, men är kanonbilliga!

Håller till på parkeringsplatsen utanför Ullared, vardagar mellan 12-16.

Snubben längst till höger, Dolstojevski, var faktiskt med och roddade för Supertramp '74-'75 och är en av norra europas kunnigaste TUUPE-kännare.

tuupesales.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

RS-232 interfacet (d-sub kontakterna som sitter brevid)

Åh! Följer det med 090? Jag fick inget sånt interface på min 075.

Ska maila min kontakt jag köpte den av, och se vart man kan importera extraprylar ifrån. Sverige verkar ju vara dyrt att handla i, när man läser om Illern. 😉

Jadå. Har du en 25polig d-sub på baksidan så är allt integrerat. Det är vanlig seriell kommunikation liksom och inget märkvärdigt alls..

Googlesökning på rs-232

Link to comment
Dela på andra sajter

Snubben längst till höger, Dolstojevski, var faktiskt med och roddade för Supertramp '74-'75 och är en av norra europas kunnigaste TUUPE-kännare.

Det är ju han som är anledningen till att man åker till Ullared. Tror Gekås har honom att tacka för att det är så stort som det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den erkände Tuupemekanikern Professor Tadelman (ibland kallad Tuupes Bob Moog ... RIP) höll ett föredrag om Tuupens inflytande på folkmusik redan 2002, innan den här nya vågen av Tuupeanvändande

Gents02.jpg

Här har ni honom förresten.

Först hölls det föredrag och sedan försökte man efterlikna det där klassiska dragspelsljudet som genererades bl a av Coorned Beeaf, i deras numera smått legendariska inspelningar (om någon minns dem?)

Fler bilder finns här.

http://home.scarlet.be/~tor-4524/fotos/f020315.htm

Lägg speciellt märke till lokalen och de ansträngningar som gjorts för att hitta den rätta akustiken. 🙂

Här är en bild för er som inte orkar läsa hela artickeln:

http://home.scarlet.be/~tor-4524/fotos/020315/Gents14.jpg

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Mailade min kontakt i Lettland som fixade fram extratillbehör till mig. Nu är min 075:a moddad med massa grejer! 🙂

Jag mailade bara till honom och fick en prislista tillbaka från en musikaffär i Moskva. Jag beställde igår kring lunchtid och imorse ringde det på dörren. Det var en av deras försäljare nere i Lübeck som kom och levererade!

Jag berättade om att vi diskuterade TUUPE på det här forumet och han tyckte det var kul att vara med på bild. Så här är han:

tuupeservice.jpg

Han hade även med sig en TG3-expansion till TUUPE 090, så den köpte jag också. Nån av er som är intresserad av den från mig? 800:- plus frakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag råkade surfa förbi den här bilden på Majken där han ser ut att byta rör på en koreatillverkad fjärrstyrningsmodul till en Tuupe 045 (LE?). Bilden verkar vara tagen där själva Tuupen står.

majken.jpg

Är det vatten på golvet för kylningen eller varför har han gummistövlar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det vatten på golvet för kylningen eller varför har han gummistövlar?

Ne, den tål inte vatten!

Majken är ute och vandrar ganska mycket och brukar ha stövlarna för jämnan. Det är nog inte svårare än så.

PS. Ja, det är en LE. En TUUPE 045 GE är nämligen klädd i tweedtyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det vatten på golvet för kylningen eller varför har han gummistövlar?

Ne, den tål inte vatten!

Majken är ute och vandrar ganska mycket och brukar ha stövlarna för jämnan. Det är nog inte svårare än så.

Aha! Då är jag med.

PS. Ja, det är en LE. En TUUPE 045 GE är nämligen klädd i tweedtyg.

Ja, det är klart jag vet. Men man ser ju inte så mycket av själva huvudmaskinen (det jag kanske lite felaktigt kallar själva Tuupen). Vad heter den egentligen? Däremot ser RC-systemet ut att vara den som är för just LE:n. Men jag har inte så bra koll på dom koreanska piratvarianterna - som man tydligt ser att det är på den mediokra finishen på den oranga varningslampan i mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag råkade surfa förbi den här bilden på Majken där han ser ut att byta rör på en koreatillverkad fjärrstyrningsmodul till en Tuupe 045 (LE?). Bilden verkar vara tagen där själva Tuupen står.

majken.jpg

Är det vatten på golvet för kylningen eller varför har han gummistövlar?

Jag måste fråga Jocke... Var hittade du originalbilden? Det ser nämligen precis ut som min gamla arbetsplats 😕 , men jag är bara nästan säker på det? Vi hade rätt dåligt med drivrutiner, vridturbiner var det däremot sällan brist på.

tjing

Bengan

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste fråga Jocke... Var hittade du originalbilden? Det ser nämligen precis ut som min gamla arbetsplats 🙂 , men jag är bara nästan säker på det? Vi hade rätt dåligt med drivrutiner, vridturbiner var det däremot sällan brist på.

tjing

Bengan

Den ingår i ett royaltyfritt bildbibliotek som heter "Corbis Business & Industry". Vad är det för nåt? Vad jobbade du med? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste fråga Jocke... Var hittade du originalbilden? Det ser nämligen precis ut som min gamla arbetsplats 🙂  , men jag är bara nästan säker på det? Vi hade rätt dåligt med drivrutiner, vridturbiner var det däremot sällan brist på.

tjing

Bengan

Den ingår i ett royaltyfritt bildbibliotek som heter "Corbis Business & Industry". Vad är det för nåt? Vad jobbade du med? 🙂

Det är ett semidämpat skärmrum för elmiljöprovning/mätning... i förgrunden till höger ser du en hornantenn för bestrålning med mikrovågor. Majken sköter visst provobjektet. Strutarna på väggarna (och taket och delvis golvet) är dämpkoner/absorbtionsmaterial för RF- och mikrovågor. De dämpar ljud rätt bra oxå 😛

Sedär.. nu fick jag visa mig kompetent oxå...

"min" (den här??) arbetsplatsen ligger i Linköping och sorterar numera under Aerotech Telub (under min tid Saab), men jag hittar inte rätt på webben... Försvaret är väl dåliga på reklamwebsidor.

***

men fan fan... det här var ju en tråd om TUUPE, så jag får väl ursäkta avspårningen från grundämnet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hittar jag Vsti/Dxi:n?

Går inte! Det är HÅRDVARA som gäller 🙂

Förstår. Mer manligt med hårdvara?

Yep. Mer ondskefullt. Du ser hur skrajsen han ser ut på bilden Majken, med hornantennen riktad mot sig. Svårsimulerat med mjukvara!

OK! Fattar. Du får sista ordet. Fast jag skriver sist. Moderator; avsluta tråden..........................................................................

....................................................... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gaddämnit... SER NI I BAKGRUNDEN PÅ VÄGGEN!!!!!!!!.. enligt mycket säkra källor håller denne man Gents02.jpg

på att utveckla TUUPE-90..alltså den allra första versionen ( föregångaren till TUUPE090 ) som skulle haft ett microreaktorförsett drivsteg..men som p.g.a Tjernobylkatastrofen blev höljd i dunkel.. det var alltså när kontaktpersonerna på kärnkraftverket skulle gå o skrapa av lite fragment på reaktorstavarna, som det blev härdsmälta..klantskallarna hade ju glömt att ta på sig jordade skyddsdräkter..

Well.. till saken hör nu att hela sanningen kring katastrofen inte hade kommit fram i media.. Kanuu Peschnikow, truckmekanikern ( som f:ö överlevde ) hade snott åt sig lådan med reaktorskrapet straxt innan - the big bang - och som av en slump hamnat på samma efterfest som Professor Tadelman.. de hade börjat kivas om varför elen blev så dyr i tjernobyl efter kraschen som de två fann en gemensam nämnare... så nu har alltså Professor Tadelman och Kanuu Peschnikov ( enligt myyycket säkra källor) återupptagit tillverkningen av TUUPE-90 och som grädde på korven, för att vara up-to-date nu 2006, lägger man till en microprocessorstyrd kamfilterswitch med 4 kanaler in och ut samt en BIOS-matris för de flesta sequencers..

Den som väntar på något gott..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppmärksamt av Demonen där - och han har förstås helt rätt. Om jag inte är helt felunderrättad så är det precis det som var huvudagendan på det här TUUPE-mötet.

TUUPE-nördar ser nog också vad han har i bröstfickan? Precis - inte en bläckpenna som ignoranta drönare kanske tror utan ett sparv-bleck från en modell 090. Coolt att bära runt på ett sånt sådär lite nonchalant!

För er som kanske inte jobbar med TUUPE dagligdags och undrar vad ett sparv-bleck är så kan ni kika här nere på en nygammal TUUPE modell 860 som helt saknar bleck (ser ni kanske i änden på tredje slangen). Låter förjävligt med andra ord. Gillar inte alls den här modellen, lite väl mycket Barry Manilow över den om man säger, även om jag vet att även Black Crowes experimenterade lite med en 860 på Amorica-plattan...

tuupe860.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vems är den på bilden där?? Har faktiskt aldrig sett en sån i verkligheten och det skulle va enormt kul med ett studi(o)besök nån gång. Även om dom inte är så roliga ljudmässigt så ska man ju nån gång i livet ha vridit på reglagen menar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vems är den på bilden där?? Har faktiskt aldrig sett en sån i verkligheten och det skulle va enormt kul med ett studi(o)besök nån gång. Även om dom inte är så roliga ljudmässigt så ska man ju nån gång i livet ha vridit på reglagen menar jag...

Faktum är att den här tillhörde systrarna Graaf när dom var aktiva. Dom lade ju emellertid karriären på hyllan ( 😮 ) och då köpte Magnus Hedman loss TUUPEN för närmare 3000£. Ett kap kan tyckas, men Magnus var ju naturligtvis aningslös nog att lägga ut skiten på Blocket när han kom hem till Sverige igen. Vem tror ni lägger ett bud på den om inte allas vår Illern! Vet inte vad han gav, men nu står den och samlar damm nere på Musikbörsen, längst ner inne i det där rummet bakom gitarrerna. Sorgligt nog verkar det som om Illern bara plockar delar från den och säljer dyrt. Vill minnas att halva bakstycket med kolspärrs-ampen låg och skräpade nere på parkeringen i Ullared härom månaden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jäkla tråkigt när folk gör så.. Kommer väl aldrig få skruva på en nyservad 860 så länge jag lever. Dom borde ju både K-Märkas och fridlysas så folk (läs: sånna som Illern) inte kan hålla på som dom gör.

tråkigt!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Illern på Musikbörsen (oregistrerad)
Så jäkla tråkigt när folk gör så.. Kommer väl aldrig få skruva på en nyservad 860 så länge jag lever. Dom borde ju både K-Märkas och fridlysas så folk (läs: sånna som Illern) inte kan hålla på som dom gör.

tråkigt!!!!!

Fan kom igen nu! Vad sägeru om en mycket välskött TUUPE Z-modell, med orginalkaross och fräsch kadettslang? Endast 14.900:- för snabb affär. Jag har en själv hemma, underbar pjäs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hah! TUUPE Z är ju bulgariska kopior med misslyckad digital "emulering" av TUUPE! 😏😉😛

Du är inte lite lömsk, Illern. Försök inte blanda ihop TUUPE 090 och 075 med en Z! Koppla in en ståbas på en Z-maskin och vrid upp Entertain-poten. Fisigare ljud får man leta efter. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Koppla in en ståbas på en Z-maskin och vrid upp Entertain-poten. Fisigare ljud får man leta efter. 😎

:rolleyes: ..precis!!..entertain-poten och hela mekanismen är ju i "princip" plankad från ursprungsmodellen av en Talkbox.. ( som f:ö bonjovi använde på living on a prayer..dock äkta vara.).. problemet är att Illern plockat bort entertain-slangen man ska blåsa i och ersatt med ett billigare samplingsminne (128kb) och nu kränger den som Z-modell.. finns inte en latchande verkninsgrad på den översta logaritmen i BIOS-koden heller ( alltså från minnesplats 10 och framåt ).

Så jag ser det som ett tomt försök att tjäna stora pengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har börjat tröttna på 075:an nu. Det tar sån tid innan den blir varm.

När inspirationen kommer vill man ju koppla och köra direkt.

Finns det någon TUUPE Hardware Exchange så jag kan uppgradera till TUUPE 090? Helst B-modellen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han hade även med sig en TG3-expansion till TUUPE 090, så den köpte jag också. Nån av er som är intresserad av den från mig? 800:- plus frakt.

Jag kanske behåller den ändå, ifall det går att uppgradera min maskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...