Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Vet inte riktigt var den här frågan hör hemma, det var ju länge sen man körde med TUUPE i hemstudion.

Jag har iallafall kopplat den direkt till min preamp och laddat mjukvaran som man ska, har tillochmed testat att clipa tillsammans med Cubase och det verkar som om alla mina sparade element-filer lixom krockar med varann.

Nå, jag slår på TUUPEn iallafall, båda lamporna lyser grönt och jag slår på vintagefiltret förstås, men inget händer.

Nån som kan hjälpa?

Annons
  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det är typ en gammaldags CT-45:a. Svårt att beskriva... Har själv inte riktigt hajat vad det är för nåt 😉 !

Posted (edited)

🙂 Vad är en CT-45? Är det ett komplement till en A-8ZZX?

Hmmm.. börjar bli allvarligt orolig nu 😉 var det verkligen mjöl i påsen du använde när du bakade sist 😉

Edited by demoniqus
Posted
😉 Vad är en CT-45? Är det ett komplement till en A-8ZZX?

Huvudet på spiken, Demonen! Jag hade en A-8ZZX på det glada 80-talet, men lillsyrran hällde nån form av milkshake eller liknande i den, så den blev aldrig sig lik. Nu kör jag bara med TUUPEn, hoppades på att få det att funka åtminstone hjälpligt.

Borde jag kanske gå in i bioset på skrotet och slöa ner skiten, den kanske kräver för mycket av pre-ampen? Har du kvar några gamla drivrutiner som jag kan få?

Posted

Aha..är det en sån!! Du kunde väl ha sagt det från början.. jo jag har två versioner.. en för A och en annan för B... B-varianten är lite mer yxigt skriven..den drivrutinen går.. hmm "på djupet" o "greppar tag" i rörsteget..om du fattar.... sitter det ett AX7C-rör i den? modellen från ryssland?.. då ska du ha B-modellen..de låter helt enkelt bäst ihop.

Posted

Jag tror det är B-varianten, står inget på, bara TUUPE 090.

På etiketten på undersidan står det visserligen "ATAP B GRIZZLY", kan det vara det? Grizzly vittnar ju om att den är inspirerad av björnar och det gillar dom ju i Ryssland, så logiken talar för en B-variant från Russia helt klart 😉 .

Fan vad kul att få fart på det här åbäket. Så jäkla klumpig bara, tror den väger minst 40 kilo - utan bakhylsan!

Posted

Najs..visste du att en av de där gamla relikerna har tillhört Beatles... har du en jeffla tur kan du vara innehavare av en värdefull klenod.

Skruva bort bakstycket och kolla vad som står graverat jämte de 2 små metallblecken vid röret. om det står Ivan T Netchinkintz och på raden under:

63-213BT ska du vara försiktig med den..

..Då är det den som Beatlarna beställde när de helt plötsligt under en koncert på röda torget råkade bränna försteget i den de hade med sig och behövde en snabbt... tur att Ivan jobbade sent den kvällen..well..resten är historia..

Posted

Äre så? Nog är den gammal alltid men jag vet inte. Törs man skruva i skiten? Bakstycket sitter liksom nitat med såna där Göhring-piggar, men det går att bända loss om man är försiktig. Jag ska kolla i morgon. Sitter ett klistermärke på sidan med en typ radioaktiv symbol och texten PAANAITNR (där alla R och N är bakofram) så visst fan kan den vara rysk alltid.

Ere en TUUPE i "Strawberry Fields" kanske eller i slutet av "A day in life"? Har alltid gissat det men det här var första gången jag hörde nåt om 'et.

Posted

Aaaa... Göhring-piggar..du..strunta i att mecka i såfall.. de går inte att montera igen sen, vilket innebär den starkaste silvertejp du kan hitta.. men..att gaffa ihop en TUUPE? 🙂

Jag skickar både drivrutin A och B så får du testa.. utan A-8ZXX ska du nog prova B.. A-drivisen saknar den logaritmiska upphöjningsfasen i algoritmen som gör att den blir lite klen i själva uppvärmningssteget av röret..

och JA, den är med i strawberry fields.. man kan också höra den i Sgt pepper's lonely hearts club band om man lyssnar noga straxt innan refrängen..de har gjort en Micke B Tretow o dubbat TUUPE'n 4 gånger för att uppnå maximal densitet i den mixen...UTAN kompressor - ganska impressing..

Har du hört att det finns en retro-fit MIDI-modul till den? så du kan styra förvärmingen av röret och distseparationen separat... o ändå få det att låta stereo på monoutgången...

Posted

Ooops, läste det här för sent. Bakstycket är redan bortbänt - det får bli gaffa i värsta fall.

Men inget graverat under metallblecken. Sitter bara en liten plåtbricka som det står "090 - DEEP O.P.A" på. Ingen klenod det här inte således.

Tack för drivisarna, ska testa ikväll.

Har också hört om den där MIDI-modulen. Du har väl inte snackat med Illern på Musikbörsen? 🙂

Posted

Illern på musikbörsen?..nää.. men jag har hört på omvägar att han försökte modda B-drivrutinens algoritm..vilket givetvis resulterade i ett antal trasiga distseparatorer.. trist för de som som redan köpt en retro-fit.

jaja..lycka till med drivrutinerna.

Posted

Fan, Demonen, jag tror jag fått fart på den nu. Är inte riktigt nöjd med soundet än. Så här låter det om jag kör boomerang punch på en vanlig pianoton:

PS: har gaffat hela skiten nu, ser rätt tufft ut. 😠

Posted

😠

Vad är det för pryl? Preamp?

Ge mig en bild! 😎

Posted (edited)

Attans Hamagrella, du skulle inte rört dom där tåtarna innanför luckan med radiaksymbolen! Nu har du stört energifältet. Går inte att greja utan några gram plutonium!

edit: Det kanske går att fixa om du skrapar av det där självlysande från visarna på en klocka, eller om du skruvar isär brandvarnaren och tar kärnan där,,,

Edited by Violiner
Posted

Den här tråden är nog den sjukaste på länge... 😉

  • 4 weeks later...
Posted

Ha! Så nöjd jag är idag, fick tag på en billig, bättre begagnad kondensator till TUUPEN, endast 8000:- på Musikbörsen! 😉

tuupecond.jpg

  • 2 weeks later...
Posted
Ha! Så nöjd jag är idag, fick tag på en billig, bättre begagnad kondensator till TUUPEN, endast 8000:- på Musikbörsen! 😄

tuupecond.jpg

vafan! Det är ju min gamla konding som jag krängde för ett halvår sen. Har den inte gått innan nu? Och tog Illern 8 papp för den? Jag fick bara 2500:-, och då tjatade jag mig till den sista femhundringen.

Annars är det en bra pjäs. Hade den som spänningsisolator ett tag innan jag bytte system här. Funkade klockrent.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.