Jump to content
Annons

Kompressor


The Mr

Recommended Posts

Hej!

Jag har tröttnat på att jag aldrig kan ställa in volymerna, på ett sådant sätt att jag kan sjunga alla partier av en låt, utan att de starka partierna överstyr. Vad jag behöver är, så vitt jag vet, en extern kompressor.

Fråga ett. Vilken av dessa kombinationer skulle ni föreslå. Mikrofon - kompressor - preamp (rör) - mixerbord - ljudkort, eller alternativt välja bort preampen.

Fråga två. Finns det en billig och bra kompressor, runt tusenlappen, som är vettig att använda?

The mr... 😆

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjingeling!

En snabb undran bara: Har du testat lagt en VST-compressor på insignalen via SX, eller vad du nu använder. Det funkar ju precis lika bra som en extern comp? Annars brukar man nog skilja på svaga och starka partier när man spelar in, just av denna orsak. Eller så får du ta ett kliv bakåt?

Peace. 😆

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror mig ha kompressorpluggen på insignalen, men jag är inte säker. Kan man verkligen välja om den ska vara före eller efter? Annars har jag förstås jobbat med bakstegstekniken, utan överdrivet roligt resultat. Det är ju lättare med en handmikrofon att jobba med mikteknik. Men när man står framför en stormembranare blir resultatet att ljudet blir så mycket mer annorlunda, alltså inte lika varmt.

The Mr... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen det där med att ljudet inte blir lika "kåtflåsigt" med stormembran. Jag har alltid spelat in sång i olika sessions beroende på vilken styrka sångaren sjunger med. T.ex. i refrängen om det gapas lite mer. Å en standard Logic compressor som insert på inkanalen har alltid funkat galant för mig. Men smaken e la som baken I guess.

Tjigelitjong!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa kompressorn i ett sånt läge har du ju i dig själv 😉. Ett av världens äldsta sånginspelningsproblem för övrigt. På lite tystare och "kåtigare" sångpartier går du nära micen (och får samtidigt ett sensuellt sound) och när du ska bröla ur dig ilska och sorg så backar du från micen, då får du med hela känslan dessutom.

Om du har möjlighet så försök hitta nån videoinspelning från en studiosession med pros så ser du hur dom gör. 😆

Annars så har ju Claes en prisvärd micpreamp/kompressor som heter SM TB101 som kanske kan hjälpa dig.

Mer om den hittar du HÄR

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ju en väldigt glad amatör, men iaf :rolleyes:

Har en Focusrite Trakmaster, som jag kör mer eller mindre allt genom när jag mickar. Den har även EQ om man vill samt röremulering (som jag aldrig använder, har en preamp med rör som jag kör igenom isf).

För min egna sång så kör jag väldigt svag kompression, men det ser till att jag aldrig får för hög insignal, men ändå ganska bra sådan.

Hjälper även en tjejkompis ganska mycket med hennes låtar (gitarrist och sångare). Hon pendlar från att sjunga lågt till att ta i för kung och fosterland. I de lägena får man huvudvärk om man sitter jämte 😉 I hennes fall hade jag aldrig fixat det utan kompressor, och hon vill inte dela upp det i flera tagningar då hon "tappar flytet" då. Detta påverkar väl i och för sig dynamiken litegrann, men inget som jag märker av. Jag är helnöjd 🙂 Har bra volym på dom lite tystare partierna och lite högre på dom höga...

Så en kanalstrip eller en kompressor hade nog inte varit fel i ditt fall 🙂 Sen får någon annan tipsa om vad som är bra, för jag är som sagt glad amatör 😉 Men jag är nöjd med Focusriten bortsett från just röremuleringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...