Jump to content
Annons

Spela in med Guitar port?


alekks

Recommended Posts

Hallå,

jag har haft Cubase ett tag nu, men jag har aldrig lyckats spela in något med min Guitar port...

Guitar porten är som en VAMP t.ex. eller POD och kan användas som externt ljudkort.

Men hur skall jag göra för att få cubase att spela in signalen från Guitar Porten?

Förklara helst som om att jag vore en pensionär på 89 år som skall lära sig, för jag brukar vara lite svårstartad. Tack på förhand!

(Jag får ursäkta om detta är en vanligt förekommande typ av fråga, men jag visste inte vad jag skulle söka på och jag har läst de flesta befintliga trådarna men inte funnit något svar som hjälpt mig)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du installerat den i datorn för det första?

Det står att den är kompatibel med Cubase och andra Direct music /MME kompatibla mjukvaror så där borde det inte bli någon patrull..

Har du testat rifftracker och får du någon inspelning att funka i datorn? om du svarar ja på den sista frågan kanske du bara behöver installera in och utgång i Cubase via VSTconnections.. ( Om kör någon av SX /SL / SE versionerna av Cobejs ) du talar där om vilka in och utgångar som Cubase ska använda samtidigt som du här namnger in och utgång hur du vill att de ska se ut i Cubasemixern / Trackmanagern.

Sen skapar du ett audiospår, väljer din nyligen namngivna ingång, klickar på den lilla runda knappen..framför den lite större runda knappen 😄 ( Hå o hej med farbro frej...) den blir nu gul och talar om att du är i monitorläge och ska följdaktligen höra gitarren... gå sedan in i VSTsettings och kika om Direct monitor är förbockad..är den det kommer du inte höra VSTeffekter i realtid... avbockar du Direct monitor kommer du göra det..

Well..bit i detta en stund...och återkom sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

demoniqus:

Jo då, jag har installerat den på datorn 😄 Så långt har jag kommit.

Har inte testat rifftracker mer än en demoversion.

Jag har använt Cool Edit Pro 2000 innan jag fick Cubase. Och det fungerar bra med vissa undantag.

Jag rapporterar tillbaka när jag har tuggat i mig det här... 🤪

Musiker:

Hej johan 😳 Jag heter Alexander Hennig på riktigt, men det är ingen som kallar mig detta, vissa vet inte ens att jag heter det. Alla känner mig som Alekks med två K och ett S. Någon speciell anledning? 😲

Redigerat av alekks
Link to comment
Dela på andra sajter

demoniqus:

Första problemet:

Jag har bara Stereo In i rullmenyn för in-signaler...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, hur skall jag få Guitarporten att synas i IN menyn på audiotracken?

På Device Setup -> Direct Music -> Finns den med och In är Yes på både Show och Active, medan Guitar port på out är No på Active och Yes på Show...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, hur skall jag få Guitarporten att synas i IN menyn på audiotracken?

På Device Setup -> Direct Music -> Finns den med och In är Yes på både Show och Active, medan Guitar port på out är No på Active och Yes på Show...

Hmmm jag vet inte riktigt hur direct music-drivisen funkar men troligtvis är Input active bara för att den använder den som syncreferens... testa att försöka aktivera utgången d.v.s ändra NO till YES o se vad som händer

Opps..såg att du frågade hur du kan se Guitarport under rullmenyn på audiospåret.. ser du inte ingången där?

Och har du varit inne i VSTconnections och assignat in och utgångar?

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Inne på VSTconnections har jag bara mitt integrerade Ljudkort

Bus Name | Speakers | ASIO Device Port

Stereo In..| ............. |

Left ----------------------1 Realtek AC97 Audio - 1 (mitt ljudkort)

Right --------------------2 Realtek AC97 Audio - 2

Så står det inne på VST Connections...

Och trcker man på Realtek AC97 Audio -1/2 får man upp en meny som man får välja en annan enhet, men jag har inga andra där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inne på VSTconnections har jag bara mitt integrerade Ljudkort

Bus Name | Speakers | ASIO Device Port

Stereo In..| ............. |

Left ----------------------1 Realtek AC97 Audio - 1 (mitt ljudkort)

Right --------------------2 Realtek AC97 Audio - 2

Så står det inne på VST Connections...

Och trcker man på Realtek AC97 Audio -1/2 får man upp en meny som man får välja en annan enhet, men jag har inga andra där...

Ok då är (nog) inte guitarport korrekt installerat.. de drivrutinerna ska dyka upp där det står Realtek AC97 nu.. att du får insignal beror troligtvis på att det interna ljudkortet använder en multimediadrivrutin genom Windows o då brukar den initieras vare sig man vill eller inte 😉

Fick du inte med någon CD med drivrutiner för Guitarport? har du någon manual som visar hur du gör i just detta fallet? Kollade på deras hemsida men hittade ingen manual för att verifiera hur installationen går till...

Eftersom det är ett USB-ljudkort måste först windows hitta den och addera den som ny enhet och vissa enheter måste installeras i en viss ordning för att allt ska fungera..

Har du någon manual i PDF-format ska jag försöka hjälpa dig lösa mysteriet.. ( om du inte gör det själv..vill säga :rolleyes: )

Link to comment
Dela på andra sajter

Manualen finns på cd:n ... men jag vette fan om jag kan firra fram den... skall kolla... Och jag installerade den precis som det stod i manualen... men jag kanske får firra om det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...