Jump to content
Annons

Hammond L-100 med Leslie för 15k


Neosus

Recommended Posts

ÄrĂ© billigt?

Har fÄtt nys om en L-100 med Leslie men har inte sett grejerna pÄ riktigt.

TÀnkte Äka ivÀg och inspektera. Vad ska man tÀnka pÄ nÀr man kollar igenom grejerna?

15.000:- tycker jag lÄter billigt. Eller?

Tacksam för svar.

😳

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

det Àr vÀl en inbyggd leslie i den va?

Jag tycker det lÄter lite dyrt.. Fast jag kan ha mycket fel.

Det finns en hÀr pÄ Ebay men det Àr ju inte troligt att du Äker dit och hÀmtar den. men rent prismÀssigt sÄ tycker jag det Àr lite högt pris pÄ den

Min vĂ€n köpte nĂ„got i stil med en hammondorgel med inbyggd leslie osv. Det var nĂ„gon gammal italiensk skapesle som verkligen smakar gott! Han betalade bara 500kr 🙂😎 jĂ€kla röta folk har ibland 😳

Har denna rör tro? Vet inget om denna L100

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Den springande punkten Àr om det Àr en L- eller en A-modell. En A100 Àr en tvÄmanualig Hammond i valnöt med tygfront för högtaleriet och bred pedal. Den har ocksÄ en pedalsats för basen. En rejÀl pjÀs. 15 papp för en sÄdan i bra skick Àr ett bra pris! Men nu skrev du att det var en L100. Ofta har vÀl de tillÀggsepitetet P, alltsÄ L100 P? I sÄ fall Àr det en helsvart "modernare" Hammond med kromstativ, förvisso med tvÄ manualer, men dÀr jag tror lesliet Àr en separat kub. SÄg en sÄdan i skick som ny ha 12 papp som utropspris för en och annan mÄnad sen.

Saker att beakta Àr att alltid se till att fÄ höra pÄ SAMTLIGA tangenter och inte nöja sig med att "den lÄter bra". Alltid knöligt (med frakten om inte annat) och dyrt att laga Hammonds. Kolla ocksÄ att swell pedalen verkligen Àr steglös, sÄ att den inte "whapp...." försvinner ned i avgrunden. Dra gÀrna i samtliga reglage ocksÄ. Inte omöjligt att den kan knastra. Speciellt faktiskt om den som de sÀkert sÀger "inte varit anvÀnd sÄ mycket".

Lycka till! En Hammond Àr alltid en Hammond, sÄ vad betyder pengar?

😳

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Uppdaterade mig sjÀlv lite nu om Hammonds orglar hÀr pÄ NÀtet. Jovisst finns det en modell som heter L100 "bara", utan P:et alltsÄ. L100 Àr en modell i trÀ (ek?) och svart i övrigt. "Inget man har i vardagsrummet precis", stod det i artikeln. Kan vara det att den verkar lite stor, i betydelsen djup. NÄgon sÄlde en sÄdan i Göteborg för 18 papp och en annan i en nu utgÄngen annons hade haft en för 8300 kr sÄg jag, men dÄ kanske skicket varit dÀrefter. Tittat runt pÄ lite skivbolag ocksÄ och sett att den Àr en vÀlkommet inslag. Sedan finns det en modell som heter M100 ocksÄ...och L122...till exempel.

Du fÄr inte skriva om godis Grahn!!

😳

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tackar för svaret, Musik! Mycket möjligt att det Ă€r en L-100 P. Vi fĂ„r se. KĂ€rringen som har orgeln har inge begrepp.... 😳

Tackar!

🙂

inge begrepp? joo det mĂ„ste hon vĂ€l ha, annars hade den gĂ„tt för under tusenlappen. SĂ„ hon kan nog sin sak lite ialalfall 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

...fast jag vill nog nĂ€stan ha minst 4 st Leslie kabinetter...som John Lord. 😄😛

Sno ritchies marshallstack och kör orgeln genom den.... 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kolla hemsidor

http://www1.tripnet.se/~flm/hammond/

http://www.svenskahammond.se/

-- OBS: andrahandsinfo, sÄnt jag hört.

Se till att serva den. Hammonden har mekaniska saker inuti som skall smörjas. Det finns en smörjkopp man skall fylla pĂ„ sĂ„dĂ€r en gĂ„ng om Ă„ret med rĂ€tt olja. Är det inte gjort pĂ„ lĂ€nge sĂ„ mĂ„r grejorna inte sĂ„ bra av att köras.

G.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

...nu först ser jag att Àmnet ligger i fel avdelning. Helt rÀtt, Musik.

Fattas det inte en avdelning hÀr?

"HĂ„rdvara Instrument" t.ex?

eller bara "Instrument"?

Eller har jag missat?

Jaja skit samma...

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tja!

SjÀlv har jag köpt en hammond l 100 med leslie för 5000 kr men jag tror att det var ett rejÀlt fynd men 15000 Àr alldeles för mycket i mina ögon sett.

Redigerat av Lajen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tja!

SjÀlv har jag köpt en hammond l 100 med leslie för 5000 kr men jag tror att det var ett rejÀlt fynd men 15000 Àr alldeles för mycket i mina ögon sett.

Var det det som fanns pÄ vendolin? Lite nyfiken bara...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om allting pÄ orgeln fungerar och Àr i bra skick, och om lesliet Àr Àven det i bra skick, sÄ Àr nog 15 papp för all detta faktiskt inte för mycket. Om det Àr en tant som anvÀnt den sÄ har hon nog inte varit ut och turnerat med den, sÄ den Àr nog i alla fall utvÀndigt helt ok. Sen Àr det livsfarligt att inte smörja och underhÄlla orglar som man ska, rÀtt som det Àr klappar de ihop, och dÄ kan det bli dyrt. För tips pÄ underhÄllning och diverse bra om orglar hittar du pÄ denna sida:

Brian Davenport's Musik

DÀr hittar du info om servning om orglar och leslien och vad av detta du kan göra sjÀlv samt hur. Jag har köpt mitt leslie av Brian och han Àr ruggigt duktig pÄ hammond orglar och leslien.

/johan

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Min far lĂ€mnade in sin hammond hos en kille osm var elektronik och hammondfreak i Uppsalatrakten. Han servade hela orgeln. Gjorde det dessutom gratis om jag inte missminner mig under förutsĂ€ttning att han fick ha den i en vecka (antagligen spelade han vĂ€l pĂ„ den som betalning) 🙁

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 10 mĂ„nader senare...
Om allting pÄ orgeln fungerar och Àr i bra skick, och om lesliet Àr Àven det i bra skick, sÄ Àr nog 15 papp för all detta faktiskt inte för mycket. Om det Àr en tant som anvÀnt den sÄ har hon nog inte varit ut och turnerat med den, sÄ den Àr nog i alla fall utvÀndigt helt ok. Sen Àr det livsfarligt att inte smörja och underhÄlla orglar som man ska, rÀtt som det Àr klappar de ihop, och dÄ kan det bli dyrt. För tips pÄ underhÄllning och diverse bra om orglar hittar du pÄ denna sida:

Brian Davenport's Musik

DÀr hittar du info om servning om orglar och leslien och vad av detta du kan göra sjÀlv samt hur. Jag har köpt mitt leslie av Brian och han Àr ruggigt duktig pÄ hammond orglar och leslien.

/johan

Jag hÄller med om den Àr i brra skick sÄ Àr det vÀrt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Spelade idag pÄ den dÀr relativt billiga femoktavers portabla Hammonden vad den nu heter...XB-1??? NÄja. Det lÀt skit!! Hammond har verkligen inte lyckats sampla lika bra som Clavia. SÄ det var tur att jag inte bestÀllde den portabla Hammonden för 15000 SEK för ett Är sedan.

😆

Hammond Àr annars görbra! Deras "riktiga" grejer alltsÄ.

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...