Jump to content
Annons

Cubaseproblem


Swell

Recommended Posts

Hej forumet!

Jag fattar ingenting längre! Jag har använt mitt cubase i ett par år (SX). Jag har rensat datorn och har gjort så förr. Därefter har jag installerat mitt ljudkort och mitt cubase helt smärtfritt - allt har fungerat.

Nu fungerar allt utom den lilla sista biten.

Ljudet, t.ex. när jag pratar i mikrofonen, hörs i mina lurar och högtalare. Ljudet registreras till och med i transportpanelen, men inte i spårets ljudnivåmätare. Jag kan alltså inte spela in. Det känns som att det bara är en bock eller knapp jag ska trycka på, men jag har prövat och vänder mig nu till er.

😳 Någon som kan hjälpa mig komma igång igen?

MVH Swell

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har du kollat om spåret du ska spela in på verkligen står i record-läge? Det finns nämligen en record-knapp under spårets namn, som måste vara påslagen (det "lyser" rött omkring den när den är det)... Normalt sett brukar spåret sättas i record-läget automatiskt när man väljer spåret, men något kan ha skett så att den här funktionen är avslagen, vilket du då kan ändra i Preferences under Editing...

PS. Ursäkta om du tycker att jag behandlar dig som en komplett newbie... men bättre att förklara grundligt en gång än att behöva slänga ut 40 inlägg innan någon fattar vad man menar.... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat i VSTsettings att inte directmonitor är förkryssad + lowerlatency?

iofs borde du inte få signal i Cubase kontrollpanel oavsett hur dessa står.

Har du gjort alla inställningar i VSTConnections? alla in och utgångar korrekt inställda? Har du satt rätt ingångar i Trackmanagern för varje audiospår? d.v.s rätt ljudkortsingång.

Hmmm... defaultläget i Cubase är att varje audiotrack ställs som "REC-ready" när man markerar den... kan det vara så att ditt ljudkort bara ger monitorsignal när du verkligen startar sequencern?

Har du kollat så rätt in och utgångar har initierats i VST settings? att ljud registreras på ett ställe och inte det andra tyder på att något är konstigt... har du monitorsignal på ett ställe ska det finnas i hela kedjan..

"Rensat" datorn, betyder det samma sak som "Formaterat".

Vilken SX-version använder du?

( Känner mig som en psykolog ibland 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ert besvär! Jag har kollat runt på det ni skrivit om. Högst troligt är det något med ASIO. Det visar på sync lost när jag testar det. Jag ska leta lite på internet om detta. Men jag har dock en fråga. Har ASIO enbart med ljudkortet och/eller dess drivrutin att göra?

/mvh Swell

Link to comment
Dela på andra sajter

Var står det sync lost? detta kan kanske ha en avgörande betydelse i ditt fall

Jag själv kör Creamwarekort som har lite märklig drivrutinshantering och där kan man inte testa synkroniseringen via Cubase ASIOsetup utan får "Sync lost - check..bla..bla..bla.." där får man istället kolla så drivrutinerna är initierade i Creamwares egen kontrollpanel och sedan starta Cubase och göra de inställningarna som behövs... i vissa fall får man gå in i VSTsettings - markera någon av de andra icke-ASIO drivrutinerna, klicka apply och sedan byta tillbaka till Creamware's ASIO för att få det att hoppa igång.

ASIO-drivrutinerna är kortrelaterat och funkar bara med det kortet de är skrivna för... eller.. om du menar om ASIO bara spelar någon roll i musikapplikationer så är svaret - JA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt cubase ballade ur när jag uppdaterade drívrutinen till ljudkortet när cubase var installerat. Jag tog då bort cubase och ominstallerade ljudkort med nya drivrutiner, efter det installerade jag cubase. Och det funkade. Jag hade också problem med synken i asio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...