Jump to content
Annons

Vilka effekter borde alla ha?


saverman

Recommended Posts

Annons
Själv skulle jag föreslå hela Waves Glod Bundle! 😄

aldrig hört talas om, är det nån programvara.

för mig personligen så är det en just dist och en multieffekt

typ Zoom 606 och 707.

vad jag alltid ansett vara viktigast, är inte förstärkaren,

om jag packar ihop prylar för att spela någonstans

så måste ljudbilden komma från mina boxar.

eftersom alla förstärkare låter olika,

så kan jag ställa in förstärkaren i "noll läge"

och få ut mitt ljud, var jag än är 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Effekter mixen inte är utan ofta:

Reverb, Kompressor, Gate, Reverb, Delay.

Andra saker som görs på annan väg:

Chorus, Dist, Octaver... (till gura)

Saker som inte räknas:

Eq, Förstärkarsimulator

Link to comment
Dela på andra sajter

Topplistan över mina mest använda effekter

1. Kompressor

2. Lite mer kompression med en kompressor

3. En kompressor att komprimera kompressionen

4.....................

5....................

6...................

7...................

8. o.k då , lite reverb också ibland dårå

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det jag använder mest är:

Waves Audiotrack (kombinerad C1 compressor, 4bands EQ och Gate)

TrueVerb

svin-optat! har nästan halverat cpupåfrästningen tack vare att jag har bytt ut C1, EQ och möjligtvis Gate ibland, mot Audiotrack

sen 3 st TrueVerb på varsinn send-buss

sen blir de lite delay på vissa ljud för att höja atmosfären lite 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

JHoffa (oregistrerad)

måste också säga waves bundle. ett paket med en massa effekter. speciellt reverb, EQ och PAZ är riktigt bra. EQ och reverb är ett MÅSTE för en låt.

Utan EQ=stor fet gröt utan reverb = platt, livlöst.

Carl B: Audiotrack har jag inte provat. Används den bara för att spara cpu, eller. waves-effekterna tycker jag är riktigt resurssnåla dock. Jag använder just nu 17 olika waves effekter på ett projekt utan några som helst problem. otroligt och min dator ä inte så häftig.

Redigerat av JHoffa
Link to comment
Dela på andra sajter

måste också säga waves bundle. ett paket med en massa effekter. speciellt reverb, EQ och PAZ är riktigt bra. EQ och reverb är ett MÅSTE för en låt.

Utan EQ=stor fet gröt utan reverb = platt, livlöst.

...

för mycket reverb = 'stor fet gröt'

Link to comment
Dela på andra sajter

JHoffa (oregistrerad)
måste också säga waves bundle. ett paket med en massa effekter. speciellt reverb, EQ och PAZ är riktigt bra. EQ och reverb är ett MÅSTE för en låt.

Utan EQ=stor fet gröt utan reverb = platt, livlöst.

...

för mycket reverb = 'stor fet gröt'

Också sant, se min edit ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Carl B: Audiotrack har jag inte provat. Används den bara för att spara cpu, eller. waves-effekterna tycker jag är riktigt resurssnåla dock. Jag använder just nu 17 olika waves effekter på ett projekt utan några som helst problem. otroligt och min dator ä inte så häftig.

Vet inte riktigt vad den ska användas till för egentligen... men jag tycker det är lättare...

vissa kan uppleva att inte waves drar cpu som du säger.. men det beror helt och hållet på vad du använder effekterna på... tror jag iaf... känns som att de drar mer cpu o ram på t.ex vst-instrument än wav-filer... men ta o prova att använda den... passar mitt sätt att jobba iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ är också extremt viktigt men det kanske inte räknas...

...därför är kanske mitt linlägg något malplacerat, men missa inte nummer 6 av Studio där vi jämför 10 eq-pluggar med varandra. Och jag kan hinta om att vinnaren är långt ifrån given! Tema eq i Studio 6 alltså 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ är också extremt viktigt men det kanske inte räknas...

...därför är kanske mitt linlägg något malplacerat, men missa inte nummer 6 av Studio där vi jämför 10 eq-pluggar med varandra. Och jag kan hinta om att vinnaren är långt ifrån given! Tema eq i Studio 6 alltså 🙂

\o/

gött! har länge velat ha ett sånt test 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Lednote (oregistrerad)

Tycker personligen att dist är en underskattad effekt. Den ger ju även en kompression.

Sitter för fullt och mixar en demo där jag distat virvel ganska rejält. Den träder fram mycket bättre och det blir en skön attack.

Även sången är distad rätt ofta men det är för att få just disteffekt. Låter kanske inte så vackert men det blir coolt... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ere alltid kul att försöka pula fram egna effekter. Typ kopiera spår till fler och trixa med massa olika saker tills man får nåt häftigt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Vid inspelning är nog reverb, EQ och en massa redan nämnda ljud självklara. Men gäller det mitt gitarrljud är dist nr 1. Plus så många andra effektpedaler som kassan tillåter. Sen kan man låna någr atill av kompisar. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...