Jump to content
Annons

Bättre gitarr?


Mysticum

Recommended Posts

Är en nybörjare av lägsta nivå och köpte för ett och ett halvt år sedan ett elgitarrpaket på MUG. Det var det billigaste paketet som fanns och som vanligt i dessa billiga paket följde det med en Strata-kopia, svart.

Nu är jag dock sugen på någonting bättre. Problemet är att jag inte kan lägga mer än 3000 kr på en elgitarr och då är frågan om det är värt det. Har försökt provspela lite elgitarrer i den prisklassen hos musikaffärer, men eftersom de inte har samma förstärkare finner jag det som nybörjare svårt att jämföra ljudet. Kan också tillägga att ljudet på min gitarr nu låter för jävligt. Tror dock att det är mer gitarren är förstärkaren (som är en Laney 30W med reverb).

Så vad säger ni? Har ni några tips på gitarrer i 3000-klassen och anser ni att det är värt att köpa upp sig? Hur stor skillnad är det egentligen mellan en värdelös Strata-kopia (av märket J&D förresten) och kanske en Ibanez Strata-kopia för 3000 spänn på Musikbörsen?

Tankar, tips eller andra råd uppskattas!

Är också på G att köpa en V-amp 2. Får jag ut mer glädje med den om jag har en bättre gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ix (oregistrerad)

Solklart bäst i den prisklassen tycker jag är märket Cort. Spana in dem. Ett bättre val än Ibanez, som dock är bättre än många andra.

En Vamp2 har du alltid glädje av. Mycket skoj för liten peng. De lärde tvistar om den duger till inspelning, men för mig och flera andra fyller den i alla fall sitt syfte

Lycka till och kom ihåg (prettovarning!): det viktigaste är att du har kul och inte känner att prylarna är en begränsning.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ska betala 5 papp. Om du kan!

Då får du en riktigt sjyst Ibanez! för ung. de pengarna.

Typ SZ520QM, prutad. Inte bara bra, utan jävel snygg också, enligt min mening. 😳

Eller så kan du gå till börsen och punga ut 4 papp - prutat och klart på deras Washburn-utförsäljning. WG-serien är riktigt bra! Annars rekomenderar jag en beggad bättre modell Epiphone LP. Dom är också rätt bra. Se upp för strata-kopior och annat dyligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! (Fler rekommendationer välkomnas)

Har spanat in en Cort M200 på Musikbörsen (http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...tno=146396&fm=1). Någon som har något att säga om den, kanske har den rentav?

Tyvärr har jag inte råd att lägga mer än 3000, det är väl delvis därför jag undrade om det gjorde någon större skillnad.

Washburn-gitarrerna såg trevliga ut. Kanske skulle testa en sådan.

Annars har de ju ett paket där man får Cort M200 + V-amp 2 för 3000 totalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad för musik spelar du?

Cort-gitarren du länkade till är säkert en alldeles utmärkt gitarr. Dom är som dom säger väldigt prisvärda.

OLP är ett annat märke du kan kolla in, billiga versioner på MusicMan-gitarrer som är helt ok!

Men annars är det oftast på begagnat-marknaden man gör dom riktiga fynden. Men samtidigt är det nog där som det är lättast att bli blåst också, speciellt om man är lite ny i gamet. Du kan ju kanske göra en kompromiss och köpa begagnat i en etablerad musikaffär. Då har man visserligen inte samma chans att göra super-klipp, men får å andra sidan lite lättare om man t ex vill reklamera något.

Link to comment
Dela på andra sajter

För tre tusen kan du få nåt riktigt bra beggat, men knappast i en musikaffär. Vill du ha "bang for the buck" titta på sån't som Larrivée (som Schaffer har) eller Jackson. Kvalitetsgitarrer till fyndpris (men knappast rätta med retrolooken).

Har du redan fått nog av nybörjarprylarna, så är det lika bra att köpa kvalitet nästa gång. Bättre att köpa dyrt en gång än att köpa billigt många gånger. Och V-ampen kommer att låta mycket bättre med en bra gura.

Link to comment
Dela på andra sajter

ix (oregistrerad)

Den här är ju annars grymt läcker, och ger sanslöst mycket för pengarna.

Cort G260

Har en kompis som äger den, som är jättenöjd. Har inte provat/hört den men har själv en G255 som jag gillar skarpt. Föredrar den helt klart mot t.ex. mex-strator. Corts halsar (i alla fall på G-serien, vilka är de jag provat) passar mig perfekt. Smala och bekväma.

Nåväl...tillbaks till G260. En titt på specarna gör en lätt vimmelkantig. Materialet i kroppen är "swamp ash" vilket bara brukar finnas i betydligt dyrare gitarrer. Samma sak kan nog sägas om Wilkinson-stallet. Duncan Design-mickar är inte kattpiss heller. Visst, man ska inte stirra sig blind på specar, men som sagt...mitt intryck av Cort är alltigenom gott.

Knalla iväg till MB för en provspelningsomgång och ha med båda de där Cort-gurorna på din "short list". 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag inte du ska köpa en Cort eller dyl.

Ska du ha en bra stratakopia så ska du ha någon av följande:

1. Bästa alternativ: Squier, made in JAPAN (fann bara på 80-talet och ryktas att dom var bättre än dåvarnade USA Fender, jag har en sånn och en ny USA strata, idag är en USA Fender bättre, men Squiern är FAN så bra 🙂 )

2. Fender Mexico: Dom första modellerna, -91 eller -92, mycket bra gitarr sen kom dom på att folk inte skulle köpa en USA Fender om där inte var nån skillnad 🙂

2.En ny Squier, made in China (INTE indonesien), helt ok gura. Dom inte i klass med dom ovan.

Jaga begagnat så hittar du en med en del tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips. Kanske ska vänta till 5000-klassen. Å andra sidan tycker jag min nuvarande låter hemsk, men det kanske är för att jag inte kan spela 🙂

En annan sak som jag stör mig på är att det knappt går att göra tap på den. Låter nästan ingenting. Trodde först att det krävdes en del skill (vilket det antagligen gör), men när jag testade en Ibanez i 5000-klassen lät det hur bra som helst.

Lite lockande att åka ner redan idag och köpa en Cort M200 + V-amp 2 för 3000 dock 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att det är så att det sitter s k single coil-mikrofoner på den gitarr du har idag. Generellt sett kan man nog säga att dom är lite ärligare mot den som spelar (d v s svårhanterligare... 😆), medans humbuckermickar, som säkert satt på Ibanezen du spelade på, är betydligt mer förlåtande (och oftast bättre till de lite tuffare distljuden). En single coil är mer lämpad för rena och "halvdistade" ljud.

Cort-gitarren+v-ampen (en ekvation med fyra obekanta?!?) verkar vara ett väldigt prisvärt paket, och säkert flera pinnhål upp jämfört med vad du har nu. Min kollega (i bandet) har en V-amp Pro (som vad jag vet har samma ljudmöjligheter som den vanliga V-ampen), det går att skruva fram ljud där som jag utan vidare skulle kunna tänka mig att använda på en skiva.

Och gör du som någon föreslog, kollar lite på harmony-central.com, så märker du att folk inte direkt verkar vara missnöjda med något av det. Själv använder jag ofta hc som underlag innan jag provar prylar, och har något fått bra kritik där, så stämmer det även i verkligheten.

Edit: När du provar V-ampen, döm den inte på fabriksljuden, utan ta dig ordentlig tid att skruva fram egna ljud.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

om du köpt ett sånt billigt paket så skulle jag byta ut förstärkaren innan jag byter ut gitarren.

de där små förstärkarna brukar låta ungefär som vilken transistorradio som helst. jag har en bra stärkare och kan ta i stort sett vilken skitgitarr och ändå får hyfsat ljud.

om jag däremot tar ex. min fenderstrata och pluggar in den i en sån där liten fjutt-budget-stärkare så låter det hugo ändå.

du ska veta att budgetgitarrerna i dag är betydligt bättre än budgetgitarrer för 15 år sedan, ifall du skulle jämföra några stycken i prisklassen 3000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

så skulle jag byta ut förstärkaren innan jag byter ut gitarren

Som jag tidigare skrev tror jag att min förstärkare fortfarande duger på min nivå. Vet inte om du läste vad jag hade för någon, men den låter hästlängder bättre än en vanlig 15W som följer med de flesta nybörjarpaket (det är en Laney 30W med reverb). Den har även fått bra recensioner vad jag har läst på internet och därmed tror jag att det är gitarren som är främsta bromsklossen just nu. Eller?

Jag antar att det är så att det sitter s k single coil-mikrofoner på den gitarr du har idag

Aha, det förklarar en del! Det stämmer mycket väl.

Cort-gitarren+v-ampen (en ekvation med fyra obekanta?!?) verkar vara ett väldigt prisvärt paket

Den där kommentaren kostade mig 3000 spänn 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data...2_Combo-01.html

Här finns en recension om min förstärkare. Verkar som han köpt upp sig till denna från sin 15W. Nog borde jag klara mig, eller?

jag menar inte att klassa ner din stärkare, men de som ingår i sådana där budgetpaket brukar låta väldigt trist. om du tycker att din förstärkare räcker så gör den det.

du kommer säkert få mycket kul med din v-amp.

Link to comment
Dela på andra sajter

men de som ingår i sådana där budgetpaket brukar låta väldigt trist

Jo, men då är det oftast 15W av rätt låg kvalité. Testade själv en del sådana innan jag köpte paketet och de låter riktigt kasst. Tycker min 30W är hästlängder bättre, t o m bättre än de förstärkare som medföljer i 3500-gitarrpaket. Fler kommentarer om förstärkaren?

Blev äckligt sugen på en Cort M200 och en tillhörande V-amp 2 i alla fall. Ska in och provspela idag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips:

Ett splajsans nytt okänt märke brukar lägga manken till i kvalitet och arbete, för att göra en s a s reklam för märket. Sedan när alla har köpt det och fått bra reviews i tidningarna så droppar de på kvaliteten.

Squier gjorde så i början på 80-talet, därför är deras 80-tals modeller eftertraktade, kring 4-5000 tkr. Säkert finns det fler märken.

Tips: en bra begagnad gitarr, som är mer än hyfsad skall du hitta för 3.000 kr.

T ex ifrån sådana människor som tröttnat på "looken" , typ om det är 80-tals metalslooken, men att kvaliteten och känslan fortfarande är där.

Många glömmer att - ser du på en begagnad gitarr nu och den fortfarande inte har spruckit i lacken, bandstavar, träet , eller blivit sena i halsen, efter 15-20 skandinaviska vintrar i följd - lär den nog vara byggd för att hålla lika länge till. Kvalitetsmässigt då.

det första du skall kolla efter på beg: HALSEN.

Resten kan vara lätt fixat, mickar kan bytas ut m m. Men är halsen rejält sne och bandstavarna slitna efter oerhört användande, så kostar det mer att göra vid det än att köpa en ny. Sedan kan du kanske som nybörjare inte se detta, men du känner helt enkelt om en gitarr är "lätt" att spela på eller inte. Och att det inte "skorrar" med bandrassel någonstans på någon ton längs hela halsen.

Men, skit i märket! Är du nybörjare skall du kolla vad som passar dig och din plånbok först och främst. Fender kan råka ut för samma kvalitet som Behringer billighetspaket och tvärtom. Cort kan lyckas göra exemplar som överstiger de finaste Fender. Men då har de - som regel - bara haft tur.

Alla har inte råd med en Paul Reed Smith eller Klein

/HE HÅ

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Som så många andra redan har påpekat så är det en begagnad gitarr du är ute efter. Släpa med dig din egen förstärtkare när du testar intrumenten, så du kan lyssna på kombinationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slank in på MB för att testa lite. Pratade med en kille om Cort M200 och V-amp och naturligtvis fanns M200:an inte inne. När jag sa att jag aldrig testat V-ampen kopplade han in en gitarr på studs så jag fick testa.

Och vilken pryl! Blev störtskönt ljud och låter inspelningarna hälften så bra som ljudet man fick i hörlurarna är det ju värt prislappen bara för den sakens skull!

Gitarren sa han låg i den prisklassen jag beskrev och lät gudomligt bra! Var nästan som att jag kunde spela gitarr helt plötsligt 😉

Jämförde även med en gitarr liknande den jag har och konstaterade att det var klar skillnad i ljudet, men även att V-ampen gjorde en hel del med ljudet.

Efter lite testande kunde jag också fastställa att det är precis som ni sa, humbuckers ger mycket schysstare ljud än singlecoilar. Humbuckers är därmed spikat!

Eftersom jag inte såg röken av killen sen igen pratade jag med en annan som jobbade där. Medan han kollade upp priset sa han att den nästan var gratis. Den hade tidigare kostat 6.700 sa han, men kostade nu 2.500. (Smått fantastiskt, inte sant?). Tyvärr var det sista exet de hade och troligen får de inte in fler. Gitarren var en svart Dean med D'addario-strängar på. Närmare modellbeteckning vet jag inte.

Eftersom mina kunskaper om gitarrer är ringa vill jag helst inte köpa begagnad. Är inte heller så sugen på att köpa en det sista exemplaret som varit ute i butiken ett tag. Vad ska jag göra tycker ni? Beställa en Cort M200 innan jag ens provspelat den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för rådet, du har givetvis helt rätt. Men den jag testade idag kändes precis som "vad den än kostar är den min"-stuket! Problemet är att jag inte vågar mig på att köpa en som stått ute i butiken och fått diverse behandling av folk som ska testa den 😉

Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Är halsen rak, och där inte är några andra skavanker på den (prova t ex så att ALLA toner på halsen klingar rent), så är det inte så mycket mer att oroa sig för. Är säkert inte någon som varit och mixtrat med elektroniken... På en ny gitarr har du ju dessutom 2 års reklamationsrätt (mot fabrikationsfel).

Btw, provade du några andra gitarrer i den prisklassen? Och får du Dean-gitarren och V-ampen för samma peng som om det varit Cort-gitarren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade turen att hitta en Fender Strata Japan -87 på en auktion i stan för 2500:-.

Anledningen till att jag köpte den va att det va så förbaskat skön hals på den 😮

Behöver bara en liten genomgång för justering av stränghöjd osv sen är den kalas!

Så en beggad Japan Strata som du köper en dubbellindad single-coil till så kan du ösa på i de flesta musikstilarna 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara medela att jag köpe en likadan stärkare som du. Fick den igår. Betalade 500kr och jvlar va nöjd jag är. vist låter disten kast... Men det gör den ju på alla stärkare som inte har rör i sig (nja nästan i alla fall). Skall ha den och lira jazz i mindre sättningar och som övnings stärk.

Link to comment
Dela på andra sajter

köp ingen dean bara för att den e billig

Hade aldrig hört talas om märket innan. Bra/dåligt?

finns det fler musikaffärer på orten?

Bor i Göteborg så det finns en del att välja på, bla Musik Utan Gränser, Andreasson Musik och JAM (vilket jag personligen ogillar pga gräslig service, där riskerar man att bli grundlurad om man inte kan sina saker).

Btw, provade du några andra gitarrer i den prisklassen?

Testade en Cort i samma prisklass med single coil vilket inte alls var samma sak. Provade även en till humbucker som lät ganska lik Dean-gitarren.

Ville bara medela att jag köpe en likadan stärkare som du

Tycker den är underbar, ingen proffsförstärkare, men betydligt bättre än de flesta nybörjar-prylar.

Dean-gitarren kan vara såld i denna stund och då finns ju inte det alternativet. Vad tycker ni då är bästa alternativet för 3000 om jag inte vill köpa begagnat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hitta även följande, kan denna vara något?

http://www.smartstep.se/andreassonmusik/pr...25781&visible=2

Omdömet av musikbutiker för min del beror enbart på personal och serviceanda. Om man bortser från att all personal alltid sitter å äter mitt i lokalerna på JAM, och även bortser från att man alltid måste tjata för att få hjälp, och till och med bortser från att de försöker blåsa nybörjare, så är det ändå kass service! Men självklart kan en annan JAM-butik vara hur bra som helst om personalen är bra.

Ska testa fler gitarrer i samma prisklass, men eftersom det alltid är svårt att göra en bedömning som nybörjare uppskattar jag alla tips jag kan få.

Redigerat av mysticum
Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut viktigaste är hur gitarren känns att spela på för just dig.

Jag har testat många "dyra" gitarrer, och ibland kan jag känna att det inte alls passar mig.

T.ex. Fender och Gibson som ju annars är omåttligt populära gillar jag inte alls...

Jag köpte min senaste gura på en pantbank i Stockholm av alla ställen...! En Schecter som var 2 år gammal men som ny i skicket. Gudomlig gitarr!!

Betalade 4000:-, normalpris ca 10000:-... Inte en skråma på den, banden som nya så jag är ruskigt nöjd. Jag bytte mickar på den också och nu är den så nära perfekt för mig som det kan bli... Tills jag hittar nåt annat...?

Överhuvudtaget är Schecter grymt prisvärda. De är välbyggda och det finns många billiga modeller. Tyvärr är de inte speciellt vanliga i Sverige. I USA är det väl ett av de största märkena, tror jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns mycket bra gitarrer på begagnatmarknaden som du kan få för ca 3000:- om du är van med fender så varför inte köpa en fender (Du kan fynda en japan fender eller en japan Squire för ca 3000:-) och dessa gitarrer är skitbra. Jag har en japanfender från 87 som jag har haft i 15 år nu och den låter grymmt och jag tror inte att någon ny amerikansk fender bräcker den... Du kan hitta en del guldkorn för 3000:- , tycker definitivt inte du ska köpa nytt i den prisklassen. Om du köpte gitarr paketet på MUG så kanske du kan kolla om de kan ordna med ett inbyte... Som sagt gå runt till olika musikaffärer och kolla efter begagat, en grund princip är att japanska gitarrer ofta är ovanligt välbyggda i förhållande till pris...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...