Jump to content
Annons

The Feathers


Recommended Posts

Annons

Hej! Välkommen till studio forum. Detta är en community så det gäller att ge och ta lite grann. Bedöm gärna några av de andras alster och förvänta dig inte för mycket feedback innan du kommit in i communitykänslan. Följ gärna rekomendtionerna för hur en postning går till i demoforumet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=1292

Lyssnade lite på två låtar.

When he enters the stage och I can love you.

Jag måste börja med att säga att det här är inte riktigt min kopp te. Tycker att det var underligt att ni lade enters the stage först eftersom arrangemanget inte är så lätt att ta till sig.

Ljudet är lite torrt och burkigt tycker jag. Det saknar briljans och tydlighet och blir lite murrigt. På I can Love you är det egentligen bara hihatten som tränger igenom i det övre registret.

Sångerskan sjunger bra, men jag tycker att hon inte skulle soula till det så mycket. Det låter lite "vit mans blues" om det hela och risken är att det blir allt annat än själfullt.

Låtarna är helt okej countrypopdängor, men inte så att man baxnar eller känner att de sticker ut. Varken arrangemangsmässigt, ljudmässigt eller i själva genomförandet.

Jag skulle nog mixa om och mastra om det hela och kanske försöka hitta lite mer ... nerv, om du fattar vad jag menar. Just nu känns det mest harmlöst. 🙂

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Gick visst lite för fort, ok kompletterande uppgifter.

LÅTNAMN: 1) When he enters the stage, 2) I can love you, 3) Visible Disguise, 4)Whatever it takes

ARTIST/GRUPP: The Feathers

GENRE: Fått förslag om att detta är Countrypop, hade ingen aning om, men köper det.

LÅTLÄNGD: Smakprov 2 minuter fadar sedan.

KOMPOSITÖR: The Feathers

PRODUCENT: The Feathers

EV. MEDVERKANDE: Se www.thefeathers.se

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3 192 kb/s

STORLEK: ml 2,5-4 mb

STATUS: 1) råmixat = bara på en dag, inspelat i mitt kök ESI Waveterminal 192M och en Shure beta58 används, 2-4 mixat ej mastrat, diverse prylar som jag inte har koll på inspelat hemma hos vår basist.

Kul att du tycker att sångerskan låter soul. Hon har pysslat med R&B tidigare, där tyckte dom hon lät för mycket country . Ge gärna tips på hur du tycker att vi kan få mer nerv, menar du arr eller annat?

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur ni har spelat in. Det låter ju lite live och jag förmodar att det är det ni eftersträvar. Jag skulle nog försöka att tänka kring hur ni hittar själen i musiken. Det får inte bara låta bra, det måste kännas ända ut i blygdbenet att det är en själ i det hela.

Texten till I can love you är ju småhorney så det förslår, men undrar om hon är så pilsk när hon glissar så där vackert och har det där kontrollerade vibratot.

Nu låter det sopm att jag är världens demonproducent och det är jag ju inte alls. Men jag skulle nog försöka att reta upp er lite se om jag hittar vad ni verkligen står för eller så.

Eller så vill ni bara göra dansvänlig Country för medelålders publik och det kan ju också vara okej.

Jag tycker vekligen att hon har en bra röst. Jag skulle bara vilja ha ut det där lilla extra ur den.

Det här blev helflummigt, men jag hoppas att något av det jag ville förmedla gick fram. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer att meningen är att det ska låta live, tror jag börjar förstå vad du menar med "själ". Vet inte vilken genre av musik du gillar. Vi gillar det här.

Vi skulle förstås vilja ha en bättre produktion vad gäller ljudkvalitén. Kan förstås som du säger mixa om och mastra spåren, håller fortfarande på att lära mig. Digital dist och sånt som inte hörs i mixen är inte kul när den hörs när man börjar mastra. Svårt dock när jag inte har monitorer att få det att låta riktigt bra. Lyssnade i Logitech THX 5.1 alternativt Zahlman lurar eller min bärbara.

Var tidigare lite allergisk mot att kalla det country, men har hört det tillräckligt ofta för att acceptera det nu. Själv gillar jag allt från klassiskt till metal men föredrar just nu blues och "vanlig" rock.

Vad gäller sången så tror jag att det är så här Linda vill ha den, bara ännu bättre förstås. Vad som är "bättre" är ju ganska personligt om du förstår vad jag menar.

Det vi står för är det du hör + bättre produktion. Ska jag lyssna på min lillasyster så är det, om man är seriös, analog inspelning och absolut inte digital. Hon säger hon hör skillnad. Det gör inte jag, men hon får väl lära mig vad jag ska lyssna efter.

Vad gäller själ och nerv så är det nog samma sak här. Exemplet du gav gör att jag förstår bättre vad du menar och det tar jag tacksamt till mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

kul me folk som gör egna grejor, fortsätt!

Och även om jag håller med om att det måste arbetas en del på ljudet så gör det inte för mycket.. Alla produktioner behöver inte låta britney spears...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med en lite ovanlig stil i detta forum. Kul!

Håller med en del vad gäller mixingen, speciellt för "when he enters the stage". Det är synd att det blev låt nummer 1... som man lyssnar först. Lite väl torrt, speciellt om det ska låta live. "i can love you" o "visible disguise" låter betydligt tajtare och fylligare.

(å andra sidan har jag bara lyssnat i hörlurar 🙁 )

Sångrösten har rätt textur för musikstilen tycker jag. Det är bara att ta i!!! Lite självförtroende för f-n!! Har man en bra röst får man ta i!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...