Jump to content
Annons

Alla måste läsa


Danny Cort (oregistrerad)

Recommended Posts

Danny Cort (oregistrerad)

Jag har läst den för andra gången nu.

"Tunesmith" av Jimmy Webb. En helt fantastisk bok om låtskrivandets ädla & komplicerade konst.

Som Jimmy skriver i första kapitlet;

"Songwriting is hell on earth. If it isn't, you're doing it wrong"

Hoppas också att ni har kollat in Jimmy webb's makalösa låtskatt.

Rekommenderas. Jag lovar att ni kommer att bli bättre låtskrivare efter att ha läst den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det samma Jim Webb som skrev McArthur Park, By the time I ge to Phoenix, Galveston? Det är ju fantastiska låtar och i sådana fall intressant. "Hell on earth"?

-Ja, inte för alla kanske. Det påstås att Dylan skrev Blowin' in the wind på tio minuter men det finns många myter om den mannen med varierande sanningshalt samtidigt som han också naturligtvis haft sina kreativa svårigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Ja!

Just den mannen.

& som Håkan Hellström ju har "snott" sina allra bästa rader ifrån...

Köp & läs.

Garanterat inspirerande & utvecklande. Avsnittet om lyrics är helt lysande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset, Danny. Ska kolla. Just avslutat Dylans självbiografi del 1, häpnadsväckande bra med detaljrikedom, skärpa och öppenhet. En hel del också om framgångens avigsidor: "Jag kunde skapa för att jag var en iaktagare, nu var jag den som var iaktagen..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det påstås att Dylan skrev Blowin' in the wind på tio minuter men det finns många myter om den mannen med varierande sanningshalt samtidigt som han också naturligtvis haft sina kreativa svårigheter.

Det var ett tag sedan jag hörde Blowin' In The Wind, men har inte den verser som har samma monotoma sångmelodi (ingen variation) hela tiden och sedan en refräng som är typ fyra takter bara?

Link to comment
Dela på andra sajter

..och nåt sånt går att fixa till på tio minuter menar du? 😉 Dylan hade en vidunderlig förmåga att tjata om samma sångmelodifras utan att man tröttnade på den. Kanske pga att hans musik var en plattform för hans texter och inte tvärtom. Blowin in the wind blev tillsammans med We shall overcome något av en signaturmelodi för medborgarrätts- och antikrigsrörelsen i USA på 60- och 70-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det påstås att Dylan skrev Blowin' in the wind på tio minuter men det finns många myter om den mannen med varierande sanningshalt samtidigt som han också naturligtvis haft sina kreativa svårigheter.

Det var ett tag sedan jag hörde Blowin' In The Wind, men har inte den verser som har samma monotoma sångmelodi (ingen variation) hela tiden och sedan en refräng som är typ fyra takter bara?

Just det!

Ungefär som punkrock.

EDIT; kul att fler är intresserade av JW & hans bok.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Det påstås att Dylan skrev Blowin' in the wind på tio minuter men det finns många myter om den mannen med varierande sanningshalt samtidigt som han också naturligtvis haft sina kreativa svårigheter.

Det var ett tag sedan jag hörde Blowin' In The Wind, men har inte den verser som har samma monotoma sångmelodi (ingen variation) hela tiden och sedan en refräng som är typ fyra takter bara?

Just det!

Ungefär som punkrock.

EDIT; kul att fler är intresserade av JW & hans bok.

Exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det påstås att Dylan skrev Blowin' in the wind på tio minuter men det finns många myter om den mannen med varierande sanningshalt samtidigt som han också naturligtvis haft sina kreativa svårigheter.

Det var ett tag sedan jag hörde Blowin' In The Wind, men har inte den verser som har samma monotoma sångmelodi (ingen variation) hela tiden och sedan en refräng som är typ fyra takter bara?

Just det!

Ungefär som punkrock.

EDIT; kul att fler är intresserade av JW & hans bok.

Exakt.

Äntligen!

Vi är överrens om nåt!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag skrev en sammanfattning av den som ni kan läsa här:

http://www11.brinkster.com/gustafsson/tunesmith.html

(om någon är intresserad)  :rolleyes:

Läste din välskrivna recension Henke och du verkar betydligt mindre entusiastiskt än Danny. Finns det andra böcker i ämnet?

Ja, men det här är den bästa...

Det är avancerad engelska & man måste nog ha en del koll på amerikansk folkmusikhistoria. Gärna ha lyssnat in sig på Joni Mitchell & Jimmy Webb litegrann innan man läser den. Annars är det nog lätt att mycket av det JW skriver försvinner på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en lite skrämmande sak.

Jag litar faktiskt på Danny Corts omdöme.

Kan inte påstå att jag kände till författaren direkt men det var ändå ingen tvekan om saken, jag beställde boken. I rättvisans namn skall det väl nämnas att jag varit på jakt efter något nytt att läsa ett tag också men ändå ganska imponerande förtroende jag har för dig Danny.

Tack för tipset

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Kom på en lite skrämmande sak.

Jag litar faktiskt på Danny Corts omdöme.

Kan inte påstå att jag kände till författaren direkt men det var ändå ingen tvekan om saken, jag beställde boken. I rättvisans namn skall det väl nämnas att jag varit på jakt efter något nytt att läsa ett tag också men ändå ganska imponerande förtroende jag har för dig Danny.

Tack för tipset

Ojdå!

Kul som fan att höra. Du får härmed en exklusiv pengarnatillbakaomduinteärnöjdgaranti.

Tack för förtroendet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste din välskrivna recension Henke och du verkar betydligt mindre entusiastiskt än Danny. Finns det andra böcker i ämnet?

Rörande textförfattande så tycker jag Pat Pattisons "Writing better lyrics" är grymt mycket mer givande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Läste din välskrivna recension Henke och du verkar betydligt mindre entusiastiskt än Danny. Finns det andra böcker i ämnet?

Rörande textförfattande så tycker jag Pat Pattisons "Writing better lyrics" är grymt mycket mer givande...

Ja.

det är en bra & givande bok på alla vis.

Men eftersom JW har skrivit bättre texter så har jag mer respekt för hans tekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå!

Kul som fan att höra. Du får härmed en exklusiv pengarnatillbakaomduinteärnöjdgaranti.

Tack för förtroendet.

Det är helt lugnt kompis.

Om den suger så är det mitt eget fel för att jag har dålig smak och då får jag skylla mig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...