Jump to content
Annons

50- och 60-talsmikar

Guest musik

Recommended Posts

Guest musik

Hej!

Jag har tröttnat på alla annonser som handlar om jättedyra mikrofoner som beskriver att de minsann inte ändrats ett dugg på ett halvt sekel, att det är originalet... Att de låter precis som de gjorde för ett halvt sekel sedan. Prislappen på de mikar jag pratar om är ofta satt till 50.000 SEK. Men har någon någonsin hört en bra inspelning/ljudupptagning från 1950 eller 1960? Allt lät ju skit fram till 1975 cirkus. Och Mark Knopfler nämnde i en tidning att han spelar in sång med en mik från 53- eller -56 (vet ej vilket), som kostar 250.000 SEK. Har utvecklingen stått stilla?

🙂

:musik

Annons

Du har inte lust att försöka att sammanfatta alla dina frågor och bekymmer lite?

Just nu består över 30% av alla trådar på förstasidan i Studioutrusning/intrument av dig.

🙂

Edited by ChrioN

Guest musik

Hej!

Det låter sig inte göras.

Jag undrar bara om någon hört nån LP från 1950-1960 som låter fenomenalt bra? Inspelningstekniken medgav väl inte det, eller...???

🙂

:musik

Man lyssnar.

Att det är sunkigt inspelat då betyder inte att micken är dålig.

Bra mickar kostar från 20 000 och uppåt.

Samt att det är relativt få kvar av Orginalen så priset på dessa stiger då per automatik.

Sen huruvida en AKG C12 a`150 000 kr från 50 talet VS AKG C12VR från 2005 låter bättre eller sämre är väl en smaksak.

det hela är enkelt. det fanns en disussion här för ett tag sedan, om en snubbe som sprungit på en vintage-mic sm denne ville renovera, vilket skulle kosta en del... jag kommenterade lite spydigt "slutade man inte tillverka de där mickarna för att man hittade bättre tekniker?" varpå någon svarade... "det var samma sak med jaguar e-type".

i grunden handlar det om tillgång och efterfrågan. du kan mäta om en mick har bra frekvensåtergivning, lågt brus etc. men bra blir den för att du eller någon annan tycker det. dyr, det blir den om den är väldigt ovanlig och efterfrågad, eller om den är väldigt dyr att tillverka. (typ, som om göran persson skulle börja tillverka mickrofoner för hand. då skulle de vara dyra).

du nämner knopfler; det finns många som tycker att en gitarr har ökat enormt i värde för att han har spelat på den.

om den sedan blir bättre...?

edit: förresten verkar det som om folk är mer intresserade av att mikrofonen ska låta bra, än den/det som ska spelas in.

Edited by Itzhak

Säg vad ni vill, men jag hade tillgång till en gammal U87:a ett tag, och den lät kanonbra i mina öron....

Varför vill folk betala massa stålar för en gammal sketen minimoog eller rentutav en brölig DX7:a ? 😉

Guest maxmaxmax
Allt lät ju skit fram till 1975 cirkus.

Jesus, jag lyssnar inte ens på musik från efter -69 😉

Angående 60-talsmickar, tycker jag Itzhak tog full poäng:

förresten verkar det som om folk är mer intresserade av att mikrofonen ska låta bra, än den/det som ska spelas in.

Ibland känns det som om vissas syn på studioprylar är som en fin frimärkssamling. Lägg ner prylpaniken och skriv en låt istället! 😛

50- och 60-talens svaga länk, inspelningstekniskt, var bandspelarna. Det byggdes otroligt fina mikrofoner och andra prylar för att få det mesta ur en inspelning och besegra bandspelarnas svagheter. Vidare kan man ju tänka på att det inte är speciellt multitrackat utan det kan vara tom en enda mick på hela bandet, sång och allt. På avstånd dessutom. Jag utmanar vem som helst att göra om det och uppnå lika bra resultat. Det finns massor med plattor från den eran som låter fantastiska.

Att gamla mickar (inte alla, men vissa) står sig än och i många fall fortfarande utklassar de flesta designs som finns på marknaden idag beror på några saker. För det första var det prestige i ingenjörskonsten att konstruera en mikrofon, det var snudd på "rocket-science" för en normal dödlig. Målet var aldrig att massproducera en billig mick med maximal lönsamhet utan allt fokus var på att få fram bästa möjliga mikrofon, kosta precis vad det vill. Det säger sig själv att det i dagsläget är helt omöjligt att konstruera en dylik mick till ett pris som gjorde den möjlig att sälja. Ingenjörskonsten på den tiden i Tyskland var av enastående standard. Inget lämnades åt slumpen och alla komponenter är utvalda för sin prestanda och hållbarhet, inte för sitt förmånliga pris. Nu tänker jag i första hand på Neumann, Neumann-gefell och Telefunken mikrofoner.

Jag har själv en jättefin Neumann stormembran-rörmick från tidigt 50-tal och den använder jag jämt. Den låter som en miljon dollar, stor och varm med en snygg öppen diskant, detaljrikt och tydligt mellanregister och en osannolik "impact". Det är ett himla drag i den. Har inte hört nånting liknande i nya mickar som säger sig vara "exakt som sina gamla förebilder". En servicetekniker som av nyfikenhet öppnade den bara smilade och saknade ord när han såg hantverket i den. dessa är legendariska och mytomspunna mikrofoner, av en orsak. Det är nånting magiskt med dem.

Man ser tusen varianter av billiga kinesmickar som heter xx-47 och har lånat sitt YTTRE utseende av U-47:an och feta annonser som säljer dem som "exakta kopior av originalet". Tro mig, de har inget gemensamt med originalen överhuvudtaget, inte en enda komponent och inte soundet heller. Vidare vad det gäller kinesmickarna så finns det en orsak varför de är billiga. Ingen kvalitetskontroll. Man använder varje inköpt komponent (Neumann slänger en stor procent för att de inte håller måttet) och slänger ihop dem med arbetare med slavlöner. Prova tio likadana mickar av billig kinavariant och finn att de alla låter olika. Har man tur hittar man förstås en som låter bra. Köper du kravmärkta bananer ? Isåfall kan du fundera om då det gäller även mikrofoner. Just a thought.

Visste ni att +48v fantomspänning blev standard på grund av stor beställning Neumann mikrofoner som NRK gjorde för länge sen. Neumann ville ha en högre spänning för att de ansåg att det låter bättre men NRK hade redan standardiserat alla sina bord för +48v matning och det var en stor beställning så de fick som de ville. Mikrofonen heter U87 och finns faktiskt i en version som heter U77. Skillnaden ? U77 har egen powersupply med högre spänning, den som de egentligen ville ha som phantom-standard. den är närmare +80v om jag minns rätt.

Pengar styr dessvärre och idag är det tydligare än nånsin: man får vad man betalar för.

Absolut ni verkar veta en hel del om mickar...själv rotade jag i en låda i källaren och fann en sennhieser jag tror det är en 421:a från 60-talet men den är grå och med nå'n skum trepolig anslutning..nå'n som vet om man kan bygga om till XLR eller om det går att få tag motsvarande hane till denna mic med gänga?

/karl

Edited by karl

Ja, det är nog som de säger här. De två vanligaste mikrofontyperna är fortfarande kondensator och dynamiska mikrofoner, och konstruktionsprincipen är densamma. Skilladen är som påpekas ovan att man idag massproducerar mikrofoner för en spottstyver.

Vad gäller ljudkvalitén, tja, hela The Beatles katalog, eller Rolling Stones, eller i princip all ska, reggae, osv som producerades under sextiotalet har i min mening en betydligt trevligare ljudbild än alla bidrag i årets schlagerfestival, men det är en smakfråga.

Lyssna in dig på producenterna som använder skitdyra gamla mikar och fråga dig själv om det låter skit eller inte.

Annars får Itzhak medhåll från mig med: Bry dig inte mer än nödvändigt om det inspelningstekniska utan lägg merparten av tänket på att göra bra musik!

Guest musik

Hej!

Tack för alla engagerande och jättetrevliga svar!

Faktum är att jag håller med samtliga i debatten. Jag är ingen sån där "hifi-nörd" (blir man inte det om man inte klarar att spela själv, som en domare som inte platsar i fotbollslaget...). Nej, förresten, allt är nog inte svart eller vitt: man kan nog både vara hifi-nörd och musikfanatiker, för de som nu är det.

Visst finns det massor av kollosalt bra tidig musik. Själv är jag väldigt inne i perioder med mycket 60-tal just nu: "Mighty Quinn" med Manfred Mann, "Undun" med Guess Who, "Don't let me be misunderstood" med Animals etc. Den musiken kommer nog aldrig att skrivas igen.

Jag kan ändå inte undgå att tycka att inspelningarna trendmässigt blir bättre för varje decennium som går, med undantag för helt digitala produktioner i hela signalkedjan. Det måste finnas värme i materialet. Svårt att sätta fingret på, men det måste finnas liv liksom. De flesta skivor jag beundrar kommer från 1970-1974. Den 5-årsperioden står för 80% av min skivsamling.

Det får aldrig bli så att det är tekniken man lyssnar på (yrkesskadad ljudtekniker möjligen?!), utan det måste vara musiken man fokuserar på. En bra låt är en bra låt liksom. Visst tycker jag så.

Bra tips: Jag ska lyssna på plattor där jag vet att gamla mikar använts. Som marginalanteckning kan nämnas att en bekant använde en mik som inklusive ett järnstativ vägde 70 kg!! Ljudet var tydligen sketbra, men jag vet inte vad denna dyra mik hette. Intressant!

😉

Signs på teve/:musik

Jag har själv en jättefin Neumann stormembran-rörmick från tidigt 50-tal och den använder jag jämt. Den låter som en miljon dollar, stor och varm med en snygg öppen diskant, detaljrikt och tydligt mellanregister och en osannolik "impact". Det är ett himla drag i den. Har inte hört nånting liknande i nya mickar som säger sig vara "exakt som sina gamla förebilder". En servicetekniker som av nyfikenhet öppnade den bara smilade och saknade ord när han såg hantverket i den. dessa är legendariska och mytomspunna mikrofoner, av en orsak.

ja, personer som dig.

visst, jag håller med om mycket av det du skriver om. mycket av det klassiska sextiotalssoundet(inspelningstekniskt) präglas av frånvaron av multispårsbandare och att även studioinspelningarna präglades av en livekänsla, helt enkelt för att man inte hade möjlighet att låta varje instrument få ett eget spår.

men det blir ibland lite löjligt när man läser inlägg som bara bidrar till mystifieringen av gamla vintageprylar. "låter som en miljon dollar", "stor och varm" "öppen diskant" "detaljrikt och tydligt mellanregister" "osannorlik impact". "serviceteknikern saknade ord" "ett himla drag i den".

det låter som vilken annons som helst i musikbörsens produktkatalog.

men att "man får vad man betalar för" är inte ett uttalande som det nödvändigtvis ligger en massa sanning i. inte när det handlar om regeringen som betalar pr-firmor för kampanjer i sydafrika, och inte nödvändigtvis mikrofoner eller annan inspelningsutrustning.

det man vet om en mikrofon är att den skall ta upp ljudvågor och förmedla dessa som elektriska singnaler. utifrån detta perspektiv kan man tala om bra eller dåligt, och mikrofoner med de egenskaper du idag kan handla för en tusenlapp var en ouppnåelig dröm för mig, inte allt för länge sedan.

men vad man ofta glömmer är att de personer som använder mikrofoner för 50 000, ofta befinner sig i en annan situation både vad gäller kunnande i mikrofonteknik, rumsakustik och dämpning, kvalite på mikpreamps, och ibland ligger säkert kvalitén på både instrument och musiker på en högre nivå, än vad som är fallet med hobbymusikern som handlat sin StudioProject-mick för någon tusenlapp.

så, om att få vad man betalar för..: om jag skulle betala 50 000 för en mikrofon så har jag fått en jävligt dyr mick. men jag tror inte för en sekund att den på ett tekniskt plan skulle revolutionera mina inspelningar, eller att en tredje person skulle kunna säga om jag använt en dyr eller billig mikrofon.

Ibland känns det som om vissas syn på studioprylar är som en fin frimärkssamling. Lägg ner prylpaniken och skriv en låt istället! 😱

Jag håller absolut med Max. Lägg ner pengarna på sånglektioner istället.

Guest maxmaxmax
nå'n skum trepolig anslutning..nå'n som vet om man kan bygga om till XLR eller om det går att få tag motsvarande hane till denna mic med gänga?

output.jpg

Sådan du menar? Kallas 3-polig DIN.

Jag köpte en han-hylsa från Elfa ( någonstans runt art nr. 42-223-03 )och lödde på en XLR-kabel. Funkar finfint.

Edited by maxmaxmax

nå'n skum trepolig anslutning..nå'n som vet om man kan bygga om till XLR eller om det går att få tag motsvarande hane till denna mic med gänga?

output.jpg

Sådan du menar? Kallas 3-polig DIN.

Jag köpte en han-hylsa från Elfa ( någonstans runt art nr. 42-223-03 )och lödde på en XLR-kabel. Funkar finfint.

Kalas 3xmax, med artikelnummer och allt . klart impress....är det en 421 på bilden också??? Har du nå'n pejl på var jag får tag i mic hållaren som är lite speciell???

/ karl

Guest maxmaxmax
Har du nå'n pejl på var jag får tag i mic hållaren som är lite speciell???

tyvvär.

Och det är en beyer soundstar på bilden. Den ser ut som en kromad cadillac framifrån. Och har inbyggt förkylningsnäsa-filter :rolleyes:

Man lyssnar.

Att det är sunkigt inspelat då betyder inte att micken är dålig.

Bra mickar kostar från 20 000 och uppåt.

Samt att det är relativt få kvar av Orginalen så priset på dessa stiger då per automatik.

Sen huruvida en AKG C12 a`150 000 kr från 50 talet VS AKG C12VR från 2005 låter bättre eller sämre är väl en smaksak.

Jag använder dagligen mickar som kostar betydligt mindre än 20.000. Det finns en uppsjö alldeles utmärkta mickar för under 20.000.

Jag har bl.a. en Gefell CMV563 från 50-talet med M7 kapsel som jag anser vara väl i klass med U47. Annars tillverkas riktigt bra stormembranare av Brauner (Jag har en Phantom C som är jättebra och den kostade bara 10.000). Neumanns TLM103 är helschysst faktiskt och kostar nästan ingenting, liksom ryssarna Oktava och Nevaton.

Jag har erfarenhet av vintage U47, ELAM 251 och en massa andra gamla rariteter och enligt mitt tycke så ligger värdet inte framförallt i hur de verkligen låter.

Jag tror att om hr. Neumann himself levde skulle han vara mycket förvånad om han fick veta att folk betalar över 50.000 pix för en gammal U47. Så fantastiska är de inte.

Edited by Logichead

Guest maxmaxmax
Ibland känns det som om vissas syn på studioprylar är som en fin frimärkssamling. Lägg ner prylpaniken och skriv en låt istället! 😄

Jag håller absolut med Max. Lägg ner pengarna på sånglektioner istället.

Jag håller absolut med Pluffo, gör som jag säger istället.

Däremot kan sägas att de flesta 60-tals mickar jag träffat på har varit betydligt snyggare än sina samtida motsvarigheter!