Jump to content
Annons

Det här med att få till Basljudet, Hjälp!


Recommended Posts

Hej!

Jag har märkt i våra senaste inspelningar att det alltid är basljudet som är den svaga länken i låten. Som gitarrist så har jag ett öra för vad som är ett bra gitarrljud, vad som är ett bra trumljud och synthljud men basljudet...

Aldrig så blir det den här feta, tydliga tonen man vill ha utan istället ett mullrande och klonkande som det är svårt att få grepp på. Jag kan ärligt säga att jag inte har en aning om vad ett bra basljud är när man ska spela in.

Vår bassist har en 6-strängad Eagle och en Carvin combo med ett 15" element. Försökte en gång att micka upp den med en SM57 men märkte ganska snabbt att det inte blev riktigt bra! 🙂 Har försökt mig på att lina signalen från Stärkarn, linat basen genom mixerbordet samt kört den genom min BOSS GT-6(Multieffekt för gitarr). Vi spelar progressiv hårdrock och vill få till ett rent och kompakt basljud, typ Dream theater, symphony X med flera (basljudet i Symphony X - Sea of lies i början är riktigt sjysst).

Antar att det finns flera proffs här på forumet som kan ge mig tips på hur jag ska förbättra basljudet. Är det kompressorn som gör det, stärkarn, micktekniken eller lineboxen? Vi vill inte lägga ut mer än kanske 4000:- för att förbättra ljudet och efter sommarn ska vi i alla fall införskaffa oss en bra inspelningskompressor typ RNC:n och jag hoppas att den ska komma till användning för bl.a basen. Jag vill även tillägga att jag läste det näst senaste numret från Studio och att det där var ett reportage om hur man spelar in bas, den artikeln hjälpte mig dock inte mycket. 😛

Jag vill ha så mycket tips som möjligt och tänk på att det inte är tal om något skitigt rockljud utan ett väldigt rent, kompakt basljud. 😆

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mikpalcering är viktigt.

Du får flytta på micken tills det låter bra.Troligtvis så får du mer av Bas(Muller)ljudet med mickning och mer snärt med Line signalen.

Så be Bassisten spela in samma tagning två gånger(Identiskt) så har du två ljud att blanda.

Pröva och Dista ena ljudet lite grann för mer karaktär.

Skär även gittarerna vid ca 100 - 150 khz för att få mer definition i bottenregistret.

Resten är sedan en fråga om mixning , Där vissa frekvenser i basen förstärks och vissa skärs.Samma gäller för Gitarren.

En Bra VST Plugg som även finns som hårdvara är BBE Sonic Maximizer.

Den med ett EQ och Kompressor brukar kunna få till dem flesta av Basljuden.

EN annan sak som gör stor skillnad är spelteknik.

Om din basist spelar med figrarna får man inte riktigt samma snärt som vid Plektrumspel.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför göra jobbet två gånger när man kan göra båda på en tagning 🙂

Det var en bra artikel om basinspelning för ett par nummer sen i studio. Och för att spinna vidare lite på vad som sas där.. Både micka och "lajna" samtidigt.

Genom att blanda den lajnade helt rena signalen (fri att processa hur man vill i mixen sen) med den mickade signalen så kan du lätt hitta det rätta soundet.

Sen läste jag lite mellan raderna på vad du skrev.. "Som gitarrist så har jag ett öra för vad som är ett bra gitarrljud, vad som är ett bra trumljud och synthljud men basljudet"

Hmm.. Min erfarenhet som inspelningstekniker är att oftast "vet" gitarristen så väl hur det ska låta så att gitarren tar upp hela utrymmet lixom.. Gör som Piccazzo sa.. Se till att EQa fram utrymmet varje intrument ska ha.. Stjäl inte basens frekvensutrymme för gitarrerna etc. Då låter det bumligt och fult... Varje intrument ska ha sitt frekvens-uttrymme i musiken.. Då låter det bäst.

Använd inte för mycket effekter.. det brukar gröta till sig och använd kompresson i mixen i stället för att spela in med kompresson på.. Om det nu inte skapar ett behagligt ljud på den stärkare ni mickar upp förståss och det är nhåt ni eftersträvar.

Ps Piccazzo.. Att skära vid 100-150 KILO HERTZ (Khz) är väl lite väl högt upp va? 😉

ds.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska testa det ni båda sa om att dra ner basen på gitarrerna, kan hända att ni har väldigt rätt. vilken mick rekommenderar ni för att micka upp basstärkaren? Ska testa att lina en signal från stärkarn och spela in den samtidigt som den uppmickade signalen, jag har dock för mig att stärkarns högtalare slutar att fungera då man stoppar in en telekabel i lineingången. =/

Link to comment
Dela på andra sajter

Införskaffa en linebox (om du inte redan har det) och splitta signalen från basen; en tele som går till stärkaren som du mickar upp, och en xlr som går till mixerbord. Då får du ju en direktlajnad signal utan stärkare och en mickad från stärkare. Använd sen i mixen line-signalen till den djupa basen för att få tryck i basen (komprimera gärna hårt) och den mickade signalen använder du i mellanregister för att få tydlighet och ton.

Jag vet ju inte riktigt hur du vill att basen ska låta eftersom jag inte kan genren, men om du låter lajnen ta lågbasen så kan du ju testa lite olika mikar på stärkaren, den behöver ju inte få med lågbasen, utan ska ta upp det tydliga i miden (förlåt om jag är övertydlig).

Kan vara värt ett försök..! 😉

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Eftersom många redan pratat om line+mick o vidare i processen, vill jag börja vid källan.

Hur låter det när bassisten spelar utan inkoppling, alltså rent akustiskt? Spelar han distinkt, tydligt?

Nya strängar.

Har bassisten dragit ner tonkontrollen på basen? Pröva att öppna upp den för tydlighet.

Om ni ska använda effektprocessor/pedal, använd en avsedd för bas, inte gitarr. Bättre anpassning av frekvenser.

Lite, lite dist, utan att det låter distat, kan få en bas att låta mer distinkt o tydlig.

En användbar mick är Sennheiser MD421. Pröva att mick mot olika delar av högtalarmebranet och notera vad skillnaden blir.

Skär bort en del vid 300Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

den djupaste lågbasen får du ju från den linade signalen. stärkaren kan aldrig lägga till något som inte finns där, bara höja, sänka och dra ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför göra jobbet två gånger när man kan göra båda på en tagning🙂

För att få ett bredare ljud.(Men antog att du viste det ) ..

Spår 1 panoreras Hög , Spår 2 Vänster.

Visserligen lite känsligare när det gäller Bas men bara man sätter två identiska tagningar så kan man panorera ut domlite får att få ett Fetare och Bredare ljud.

Ps Piccazzo.. Att skära vid 100-150 KILO HERTZ (Khz) är väl lite väl högt upp va?😉

ds.

Beror helt på , Om man ska spela Slipknot eller liknande så kanske man vill ha Gitarrerna lägre ned men jag tycker att det blir tydligare om man skär(Lite mjukt)vid 100 - 120 khz.

Ger bra utrymme för basen att briljera.

Sedan beror det ju på hur pass aktivt basen spelar.Om den bara punpar ett E eller liknande och gitarren gör massa snygga licks så kanske man får låta gitarren ta upp lite mer basutrymme.

Allt det är ju i stortsett låt till Låt basis.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Lajna basen, plocka bort nästan all diskant å mellanregister så att nästan bara basen från basen ( 😳 ) hörs/känns. Funkar inom alla genrar år efter år. Inte så värst spännande bas-sound, men lätt att placera i mixen och är alltid "rätt".

Bara ett tips....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ps Piccazzo.. Att skära vid 100-150 KILO HERTZ (Khz) är väl lite väl högt upp va?😉

ds.

Beror helt på , Om man ska spela Slipknot eller liknande så kanske man vill ha Gitarrerna lägre ned men jag tycker att det blir tydligare om man skär(Lite mjukt)vid 100 - 120 khz.

Ger bra utrymme för basen att briljera.

*drygar sig lite* men som som trodde att det mänskliga örats frekvensomfång bara gick upp till 20kHz. Men visst att skära gitarrerna uppe vid 100-120kHz ger "ganska" mycket utrymme åt basen 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med två signaler, som många föregåenda talare nämt.

Ett hett tips är att ekua dom år olika håll, dvs ta exempelvis mick signalen och filtrera bort mellan och high. Komprimera.

Filtrera bort basen i linjesignalen, addera lite mellanregister och dista lätt. komprimera.

tryck ihop de båda ljuden i samma kompressor, Vet inte hur din setup ser ut, men att köra de båda på olika kanaler och sedan in i en gemensam aux funkar prima för mig. Lätt att styra vilket sound man vill ha på vilket parti då.

kolla gärna min låt som jag la upp här;

https://www.studio.se/index.php?showtopic=12365

Det basljudet blev finfint tycker jag, det är en noname bas med usla strängar genom en ADA rörampulator och sen in i ProTools och Ampfarm, vidare genom en ART rörkompressor och tillbaka till PT.

Självklart är det lättare att få en fin udd i soundet om basisten använder plektrum.

lycka till!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Kan berätta hur jag gör själv för att få ett bra bas ljud.

Jag har basen inkopplat till en Boss GT-6B i den så kan man lajna basen direct och med effekter plus att jag mickar upp förstärkaren med en Shure 52A då får jag 3 signaler som jag kan leka med i mix

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
den djupaste lågbasen får du ju från den linade signalen. stärkaren kan aldrig lägga till något som inte finns där, bara höja, sänka och dra ifrån.

?? 😳

Förstärkaren får in samma signal som den linade.

Link to comment
Dela på andra sajter

den djupaste lågbasen får du ju från den linade signalen. stärkaren kan aldrig lägga till något som inte finns där, bara höja, sänka och dra ifrån.

?? 😏

Förstärkaren får in samma signal som den linade.

Jag tror Mornel menar att en lajnad signal går att processa på fler sätt än en mickad. Man kan t ex köra den genom en stärkare/simulator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo!

Jag har själv tidigare spelat in basen genom min Boss GT6 med gott resultat.

Börja med att ta bort alla effekter(inklusive eventuella förstärkarsimulatorer).

Lyssna sedan vad som behövs. Testa med lite compressor. Testa någon neutral stärkar simulator. Dist pedal framför? Bara att prova!

Jag fick ett ganska fett basljud genom den vill jag minnas. Kommer dock inte ihåg vilka instälningar jag använde just nu.

För tillfället kör jag en annan variant som är helt knäpp. Jag kom på den av ett misstag.

Jag hade lainat basen rakt in i mixerbordet på en låt som inte skulle vara så seriös. Satt o pillade lite med ljudet efteråt och råkade lägga på en Antares Mic simulator. Telefunken U47. Dra på hyffsat med gain i mic pre delen på pluggen och ändra proximity efter hur mycket bas jag vill ha. Helt tokigt men grymt bra 😏 Någon annan som testat detta?

Verkar kanske knäppt, men det låter bra så varför inte?!

Ha det fint gott folk! 😏

MVH Kristoffer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är bassist själv men är just nu förstärkarlös då jag är mitt i mellan försäljning av gammal rigg och inköp av ny. Jag skulle tro att den där Carwincombon inte gör några underverk med basljudet men jag kan ju ha fel. Från förstärkare som GK, Ampeg och dyl kan man få ett kanonljud ifall basisten och basen håller hög kvalle. Mickar gör jag bara ifall jag vill skita till ljudet men då måste ju försärkaren och högtalaren vara av någolunda bra kvalitet för att det skall vara nån mening. Har man ingen bra baspremap är det def. läge och titta på en linebox av bättre kvalisort. De bästa jag använt har varit aktiva med diskret elektronik och kostat från 1500:-. Det brukar vara står skillnad på just basljud i lineboxar så testa dig fram. Skär ofta lite i botten påi basljudet för att den inte skall krocka med baskaggen.

Det bästa basjudet jag hört var när jag fick provmixa en Lisa Nilsson Platta (under en skolsession med Berhnard Löhr). Ljudet var helt enastående och jag undade vad han hade gjort för att få till det. Han svarade: "ingenting". Det var bara direktlajnat från stärkaren sa han. Nu var det ju dock Lasse DK Danielsson och hans superduperhyperstärkare specialimporterad från staterna.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa basjudet jag hört var när jag fick provmixa en Lisa Nilsson Platta (under en skolsession med Berhnard Löhr). Ljudet var helt enastående och jag undade vad han hade gjort för att få till det. Han svarade: "ingenting". Det var bara direktlajnat från stärkaren sa han. Nu var det ju dock Lasse DK Danielsson och hans superduperhyperstärkare specialimporterad från staterna.

Mattias

hehe...och på samma låt lirade Pelle Lindvall trummor,va?

med en U47 FET i kicken och en Didrik De Geer på överhänget och inget annat.

Har oxå testmixat det där med bernard på en skolclinic, blev helt knäckt. Ville inte bli ljudtekniker efter det, helt otroligt bra grundljud på basen som du nämner och trummorna. Enda usla med den inspelningen vill jag minnas, var Lisa Nilssons sång, nån sunkig dynamisk mick och hon satt i maskinrummet på polar när hon lade slasksången...ryys. Men jävlar vilka bra grundljud. Bara lite nivåer så var man hemma.

kommer man nog aldrig få uppleva igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

PunkMackan (oregistrerad)

Mycke bra har sagts. Mitt bästa tips är att skaffa en 8X10"-baslåda.

Det blir ett klarare ljud i ett mindre element tycker jag. Plektrum är snärtens

bästa vän. Skippa alla pedaler och kör genom en vackert färgande rörtopp. Kör gärna ihop två stärkare samtidigt och blanda goa ljud. Ha de så kul och lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt recept för lajnad bas är:

EQ->kompressor -> röremulator -> högtalarsimulering

eller bara

EQ->färgande kompressor->högtalarsimulering

Gratis rörpluggar som jag tycker funkar på bas är t.ex RubyTube och Voxengo TubeAmp. (varsamt)

Med "färgande kompressor" menar jag exempelvis TLs Saturated Driver (som är gratis) eller PSP VintageWarmer (naturligtvis).

Till högtalarsimulering använder jag bashögtalarimpulser och konvolverare. (Ex. gratispluggen SIR).

Bashögtalarimpulser finns på http://www.noisevault.com

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra har sagt men jag vill ändå varna för överandvändandet utav line. Det är ganska stor risk att det blir väldigt "rakt-upp-i-ansiktet". Man bör ha en annan signal att färga med för att få det att låta naturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...