Jump to content
Annons

Grattis Tyskland!


Majken

Recommended Posts

Tycker att det är sorgligt att vi går mot ett större "storebror ser dig" samhälle. Vad jag gör med min skivsamling är väl min ensak? George Orwell here I come...

orwell.gif

I detta land så ska allt ont börja åtgärdas i fel ände med förbud och lagar...är det inte bättre att sänka skatten eller ta bort den helt på utgivna CD-skivor och att skivbolagen sänker priset. Jag tänker INTE betala som nu ibland över 200 pix för en ny komersiellt utgiven CD-skiva. Skivbolagen borde ta sitt ansvar. Som det är nu så gräver de sin egen grav...fast det är ju redan dödsdömt...vad hjälper det att höja priset på CD-r skivorna nu...när alla laddar ner från internet och tankar sina Mp3-spelare eller I-poddar med det de vill ha helt gratis?

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 105
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det är bara att börja tanka för glatta livet... Nu skiter jag i det här.

Ska jag betala avgift(läs böter) för nåt jag inte gjort mig skyldig till, så kan jag lika gärna begå brottet i fråga.

En sak är då säker, de åstadkommer en viktig sak med det här: För alla som tidigare känt dåligt samvete för att de laddat ner olagliga filer nån enstaka gång, kommer nog det här som balsam för själen. Nu skapas åtskilliga tusentals nya nedladdare som inte kommer känna skuld vid framtida nedladdningar... De som kanske laddat ner enstaka filer kan nu ladda i stor skala. Bra jobbat, Sverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Då kan man spinna vidare i rent filosofiska tankegångar. Har man brutit mot lagen när man kör 70 på något man tror är en 50-väg trots att det egentligen visar sig att det var en 90-väg. Eller kan man bli anmäld för innehav när man har en påse vitt mjöl som man tror är kokain?

/Majken

Nej, bara för att jag tror att jag begår ett brott har jag itne nödvändigtvis gjort det. Om jag har en påse vitt mjöl på mig som jag tror är något annat har jag ej begått ett brott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att börja tanka för glatta livet... Nu skiter jag i det här.

Ska jag betala avgift(läs böter) för nåt jag inte gjort mig skyldig till, så kan jag lika gärna begå brottet i fråga.

En sak är då säker, de åstadkommer en viktig sak med det här: För alla som tidigare känt dåligt samvete för att de laddat ner olagliga filer nån enstaka gång, kommer nog det här som balsam för själen. Nu skapas åtskilliga tusentals nya nedladdare som inte kommer känna skuld vid framtida nedladdningar... De som kanske laddat ner enstaka filer kan nu ladda i stor skala. Bra jobbat, Sverige!

fast bara om man bränner ner det man tankat hem på dvd-skivor! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att börja tanka för glatta livet... Nu skiter jag i det här.

Ska jag betala avgift(läs böter) för nåt jag inte gjort mig skyldig till, så kan jag lika gärna begå brottet i fråga.

En sak är då säker, de åstadkommer en viktig sak med det här: För alla som tidigare känt dåligt samvete för att de laddat ner olagliga filer nån enstaka gång, kommer nog det här som balsam för själen. Nu skapas åtskilliga tusentals nya nedladdare som inte kommer känna skuld vid framtida nedladdningar... De som kanske laddat ner enstaka filer kan nu ladda i stor skala. Bra jobbat, Sverige!

...men det är fortfarande den LAGLIGA privatkopieringen man betalar kassettavgift för. Den OLAGLIGA piratkopieringen är inte inblandad alls - utom när någon korkad tidningsreporter får det om bakfoten... 🙂 Du betalar alltså avgiften för att du kanske kommer att göra lagliga kopior på skivor som du har köpt - och som grädde på moset får Bert en liten slant varje gång du köper en DVD för att göra backup på dina egna låtar som aldrig kommer att ges ut kommersiellt... Bra, va? 🙂

Avgiften som är avsedd att kompensera kompositörer för laglig kopiering, gör det alltså inte ett dugg mer legitimt att piratkopiera - något som har upprepats flera gånger i alla trådar hittills, som har handlat om detta huvudlösa påfund... 😄😱

Link to comment
Dela på andra sajter

CITAT:

...eller så registrerar man sig som "professionell användare", om man kan det: http://www.copyswede.se/files/j3o888MM.pdf

Om alla hobbymusiker och låtskrivare i Sverige vilka borde ha laglig rätt att slippa "straffskatten" anmälde sig till copyswede . . .  dom skulle få ett helsike med några hundra tusen ansökningar   🙂

Grejen med den där ansökan är att man måste ha registrerad firma för att få ansöka. Icke-professionella göre sig icke besvär. Nog kan man väl tänka sig att det finns proffs som inte har egen firma också, eller folk som inte tjänar hela sin inkomst på det här viset, men de vill copyswede tydligen inte befatta sig med. Om man vore illvilligt inställd skulle man känna sig frestad att tro att de tar pengar från de fattiga och ger till de rika... men men.. 🙂

Alla med hemstudio borde egentligen kunna registrera Enskild firma, med verksamhetsbeskrivning "konstnärlig verksamhet", "musikinspelning" o dyl. Då borde man kunna räkna sig som "professionell användare", tycker jag. Frågan är om Copyswede tycker likadant... 😄

Varför skulle inte alla kunna göra det? Jag har enskild firma som jag ger ut mina och andras Demo-skivor/Album på....

Det är otroligt enkelt...

Min firma är registrerad för Musikproduktion och Cd-distrubition

//Sonefors

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

...men det är fortfarande den LAGLIGA privatkopieringen man betalar kassettavgift för. Den OLAGLIGA piratkopieringen är inte inblandad alls - utom när någon korkad tidningsreporter får det om bakfoten... 😏 Du betalar alltså avgiften för att du kanske kommer att göra lagliga kopior på skivor som du har köpt - och som grädde på moset får Bert en liten slant varje gång du köper en DVD för att göra backup på dina egna låtar som aldrig kommer att ges ut kommersiellt... Bra, va? 😲

Avgiften som är avsedd att kompensera kompositörer för laglig kopiering, gör det alltså inte ett dugg mer legitimt att piratkopiera - något som har upprepats flera gånger i alla trådar hittills, som har handlat om detta huvudlösa påfund... :rolleyes:😉

Vad det egentligen handlar om är väl ändå den olagliga kopieringen, oavsett vad man hävdar...?

Visst fan är det väl så att musik och filmbranschen med copyswede och APB i spetsen har lyckats lobba in det här i regeringen? Sen hoppas väl staten att man ska få del i kakan av den ofantliga inkomstökningen som de tror ska uppstå....

Vi ska väl inte ha butiker och återförsäljare här i Sverige längre?

Precis som folk här säger kommer jag också att börja beställa sånt här från Tyskland istället. Kommer inte att köpa en cd eller dvd här när det träder i kraft, även om höjningen blir 10 öre/dvd. Det är en satans principsak!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det ÄR inte den olagliga kopieringen som avses i lagtexten, oavsett hur gärna du än vill att det ska tolkas så... :rolleyes:

Kassettavgiften är ersättning för den lagliga kopieringen för eget bruk och inget annat.

Att hela idén med kassettavgiften är helt fel från början till slut, är en annan sak, men man kan inte diskutera något om man inte håller sig till fakta, eftersom diskussionen blir irrelevant då.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det beslutat att det skall bli förbjudet att ladda hem upphovsrättsskyddat material via internet. Men i ett sällsynt ologiskt och komiskt ögonblick valde man även att höja avgiften på skivor för den legala privatkopieringen.

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,650478,00.html

Så grattis Tyskland! Ni kommer nu helt att ta över CD försäljningen i Sverige eftersom dessa avgifter inte finns när man handlar utomlands.

/Majken

Har det inte alltid varit olagligt?!?! Det tragiska i det hela är väl snarare att staten säger att de månar om artisterna men sedan tar pengarna de får in och lägger på annat. Tyvärr finns det inga öronmärkta pengar (vad jag har hört i alla fall) så den extra skatten kanske istället går till fångarna på Hall :rolleyes:

Nä nu ska jag ner och sno en jacka. Den hänger på ett ställ utanför JC så då måste ju den vara gratis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen var ju gamla lagen vettigare då. Sossarna och vänstern hävdade ju åtminstone att den nya lagen var till för att stoppa fula fiskar som tjänade pengar på piratning och skodde sig på stackars kulturarbetares bekostnad. Då är det väl ändå bara egentligen viktigt att kriminalisera uppladdning, och inte nerladdning. Eller?

Jaja.. politik. Man kan inte bli annat än bitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det tragiska i det hela är väl snarare att staten säger att de månar om artisterna men sedan tar pengarna de får in och lägger på annat. Tyvärr finns det inga öronmärkta pengar (vad jag har hört i alla fall) så den extra skatten kanske istället går till fångarna på Hall  😏

Om ändå hälften av inläggen föregicks av åtminstone ett litet försök att ta reda på saker o ting innan man säger nåt, så vore den här debatten vettigare.

Kasettersättningen är ingen skatt, det är en avgift. Avgifter är oftast öronmärkta. Pengarna går inte till Hall.

Saxat från Copyswedes hemsida:

Vad är kassettersättning?

Musik, filmer och TV-program m.m. är skyddade av upphovsrätten. Rätten till verken tillhör dem som på olika sätt har medverkat till att verken kommit till.

 

I Sverige finns dock en rätt för var och en att kopiera musik, filmer och TV-program m.m. om det sker för enskilt bruk. I och med att det blivit lättare att med fullgod kvalitet göra kopior har kopieringen ökat. De som har medverkat och producerat musiken eller filmen påverkas av kopieringen genom att kopior blir tillverkade utan att de får betalt.

 

Den 1 januari 1999 infördes en lag om kassettersättning. Lagen innebär att alla oinspelade kassetter, inspelningsbara CD, minidisc, etc., beläggs med en avgift om 2 öre per inspelningbar minut, dock max 6 kr per enhet. Liknande lagstiftning finns i flertalet europeiska länder.

 

Riksdagen har stiftat denna lag för att kompensera musiker, kompositörer, författare, regissörer, skådespelare, producenter, m.fl. när deras arbeten kopieras.

 

Produkter som kan ta upp ljud eller rörliga bilder omfattas av lagen. Vissa undantag finns för sådana produkter som används i professionell verksamhet eller av syn- eller hörselskadade. De produkter för närvarande anses omfattas av lagen finns angivna under rubriken Produkter.

 

Vem skall betala ersättningen?

Den som yrkesmässigt importerar eller tillverkar produkter som kan lagra ljud eller rörliga bilder skall betala ersättningen. Importörer och tillverkare är också skyldiga att registrera sig hos COPYSWEDE och att lämna redovisning över all import respektive tillverkning.

 

Ersättningen skall betalas till en organisation som företräder ett flertal ersättningsberättigade, det vill säga en sammanslutning av musiker, kompositörer, skådespelare, producenter, m.fl. Organisationen skall sedan fördela ersättningen mellan rättighetshavarna. COPYSWEDE är en sådan organisation. Copyswede har också uppdrag från International Federation of the Phonographic Industry, IFPI, och Filmproducenternas Rättighetsförening, FRF.

 

COPYSWEDE fördelar sedan ersättningen vidare till dem som skapat, framfört och producerat sådant som kan spelas in från TV eller radio eller genom kopiering av band och CD-skivor. Konstnärs- och producentorganisationer har stor erfarenhet av sådant fördelningsarbete och kan se till att det sker rättvist

.

Om man tar sig lite tid att gå in på hemsidan o läser lite, så upptäcker man också vilka som är medlemmar i Copyswede, och att det INTE är en lobbyorganisation för SONY, eller nån form av kontrollorgan för storebror.

(Var får en del allt från?) :rolleyes:

BUS - Bildkonst Upphovsrätt i Sverige

NCB - Nordic Copyright Bureau

SAMI - Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation

STIM - Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå

SFFot - Svenska Fotografers Förbund

SJF - Svenska Journalistförbundet

SMF - Svenska Musikerförbundet

FST - Föreningen Svenska Tecknare

SDF - Sveriges Dramatikerförbund

SFF - Sveriges Författarförbund

SLFF - Sveriges Läromedelsförfattares Förbund

KIF - Föreningen Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare

SYMF - Sveriges Yrkesmusikerförbund

TF - Teaterförbundet

Och precis som Claes envetet säger: avgiften gäller privatkopieringen, inte pirat.

Hade avgiften gällt nedladdningen från nätet, som nu blivit förbjuden, hade vi kunnat kräva att den skulle vara tillåten.

Avgiften på oinspelade CD-skivor, DVD-skivor, kassetter och videoband höjs för att kompensera författare, musiker och andra upphovsmän ekonomiskt för den privata kopiering som är tillåten.
Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Då är det väl ändå bara egentligen viktigt att kriminalisera uppladdning, och inte nerladdning. Eller?

Det där är precis lika vettigt som att det är förbjudet att köpa sex, men inte att sälja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är precis lika vettigt som att det är förbjudet att köpa sex, men inte att sälja.

Menar du inte tvärt om nu? Förbjudet att sälja sex, men inte att köpa. Det är väl ingen vidare jämförelse. Vuxna människor borde ju trots allt få göra vad dom nu vill med sina kroppar, och det skadar ju faktiskt ingen. Sen kan man ju ha finkänsliga betänkligheter i stil med "urs, vad hemskt det är med prostitution", men legaliserade man prostitution och ökade möjligheterna till offentlig insyn och gav möjlighet till prostituerade att organisera sig fackligt så skulle det säkert bara vara bra för samhället. Legaliserade man fritt utbyte av immateriella egendomar så skulle nog förmodligen resultatet bli avsevärt mer negativt. Oavsett... offtopic 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige finns dock en rätt för var och en att kopiera musik, filmer och TV-program m.m. om det sker för enskilt bruk. I och med att det blivit lättare att med fullgod kvalitet göra kopior har kopieringen ökat. De som har medverkat och producerat musiken eller filmen påverkas av kopieringen genom att kopior blir tillverkade utan att de får betalt.

Detta är inte privatkopiering. Detta är något helt annat, nämligen piratkopiering i liten skala. Det man beskriver är hur man kopierar skivor av nära vänner för enskilt bruk. Annars finns det ingen som helst anledning att de i branschen skulle ha betalt. Att man nu höjer avgiften talar ännu mer för att det är piratkopieringen man försöker komma åt med tanke på hur orimliga avgifterna blir. Speciellt med argumentet att musiker måste kunna tjäna pengar på sin musik, eller vad man nu skrev från regeringen.

I och med att det blivit lättare att med fullgod kvalitet göra kopior har kopieringen ökat.

Vilken kopiering? Privatkopieringen? Och varför skulle man behöva kompensera för den? Är tanken att man skall måsta köpa en ny CD-skiva när den gamla är ospelbar?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det där är precis lika vettigt som att det är förbjudet att köpa sex, men inte att sälja.

Menar du inte tvärt om nu? Förbjudet att sälja sex, men inte att köpa. Det är väl ingen vidare jämförelse. Vuxna människor borde ju trots allt få göra vad dom nu vill med sina kroppar, och det skadar ju faktiskt ingen. Sen kan man ju ha finkänsliga betänkligheter i stil med "urs, vad hemskt det är med prostitution", men legaliserade man prostitution och ökade möjligheterna till offentlig insyn och gav möjlighet till prostituerade att organisera sig fackligt så skulle det säkert bara vara bra för samhället. Legaliserade man fritt utbyte av immateriella egendomar så skulle nog förmodligen resultatet bli avsevärt mer negativt. Oavsett... offtopic :rolleyes:

Nej jag menar inte tvärtom.

Lagen är precis så som jag skrev; förbud mot köp, tillåtet att sälja.

jag la inte in nån som helst värdering i det hela, utan hänvisade bara till en lag som tillåter en sak i ena änden, men förbjuder i andra.

Poängen var att det är inkonsekvent, inget annat.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
I Sverige finns dock en rätt för var och en att kopiera musik, filmer och TV-program m.m. om det sker för enskilt bruk. I och med att det blivit lättare att med fullgod kvalitet göra kopior har kopieringen ökat. De som har medverkat och producerat musiken eller filmen påverkas av kopieringen genom att kopior blir tillverkade utan att de får betalt.

Detta är inte privatkopiering. Detta är något helt annat, nämligen piratkopiering i liten skala. Det man beskriver är hur man kopierar skivor av nära vänner för enskilt bruk. Annars finns det ingen som helst anledning att de i branschen skulle ha betalt. Att man nu höjer avgiften talar ännu mer för att det är piratkopieringen man försöker komma åt med tanke på hur orimliga avgifterna blir. Speciellt med argumentet att musiker måste kunna tjäna pengar på sin musik, eller vad man nu skrev från regeringen.

I och med att det blivit lättare att med fullgod kvalitet göra kopior har kopieringen ökat.

Vilken kopiering? Privatkopieringen? Och varför skulle man behöva kompensera för den? Är tanken att man skall måsta köpa en ny CD-skiva när den gamla är ospelbar?

/Majken

Nej, det går under begreppet privatkopiering, så länge det hålls i "liten" skala. (Det är ju märkvärdigt att trots att det står svart på vitt vad som är vad så ska vissa envisas med egen etikettering)

Problemet anses väl vara att den lilla skalan har blivit något större, till den gräns det anses börja bli ett problem.

I och med att det blivit lättare att med fullgod kvalitet göra kopior har kopieringen ökat.

Piratkopiering omfattar mycket större mängder, o i vissa fall försäljning av kopierat material.

Distribution via nätet är t ex "mycket större mängder".

Notera också att svenska lagar är betydligt liberalare, o inte riktigt är på samma nivå som internationella (med undantag av suspekta länder som Kina, Ryssland o andra), o att svenska lagar nu närmar sig internationella.

Och för alla som förväntar sig kunna köpa billiga medium från exv Tyskland, så dröjer det nog inte länge förrän avgiften höjs där också.

Detta är inget isolerat för Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen var att det är inkonsekvent, inget annat.

Ah, jo. Tänkte på det efteråt.. men så ser det så fult ut när man redigerar sina meddelanden 😉

Frågan är verkligen hur det hela ändå klubbades igenom när så gott som alla jag pratat med också tycker att det är inkonsekvent. Alltid möjligt att jag rör mig bland en rätt inskränkt skara, men ändå... Aja.. Bara för att hämnas så ska jag inte rösta på sossarna eller vänstern i nästa val 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ios (oregistrerad)
Inför statlig prisreglering så kanske musikskivor, spel, båtar, rymdskepp blir lite billigare för gemene man att köpa...

Tänk då kanske dom slipper pirater på nätet... 😉

å andra sidan så kanske den regleringen medför pirater i rymden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det går under begreppet privatkopiering, så länge det hålls i "liten" skala. (Det är ju märkvärdigt att trots att det står svart på vitt vad som är vad så ska vissa envisas med egen etikettering)

Problemet anses väl vara att den lilla skalan har blivit något större, till den gräns det anses börja bli ett problem.

Det är väl just här det underliga händer. När den lilla skalan "privatkopierare" blir större så borde de väl rimligtvis bli "piratkopierare".. eller?

Här ökar man då kassettavgiften för att parera mot det ökade antalet "privatkopierare". En stilla undran blir då, är det efter 1'a juli okej att kopiera skivor till fler vänner, grannar och släktingar? Tittar man på höjningen av avgiften kan man tänka sig att man nu lagligt borde få kopiera till minst dubbla antalet personer.

Om inte, varför höjer man då avgiften?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det ÄR inte den olagliga kopieringen som avses i lagtexten, oavsett hur gärna du än vill att det ska tolkas så... 🙂

Kassettavgiften är ersättning för den lagliga kopieringen för eget bruk och inget annat.

Att hela idén med kassettavgiften är helt fel från början till slut, är en annan sak, men man kan inte diskutera något om man inte håller sig till fakta, eftersom diskussionen blir irrelevant då.

Nä ok, i själva texten står att det är den lagliga kopieringen, visst, men i själva verket... tror inte du också att det här är ett sätt att få pengar för att man anser sig förlora på den olagliga kopieringen?

Skulle ju se dumt ut att sätta avgifter och hävda att man gör det pga något som är olagligt?

Nu kan man ju hävda att man INTE straffar alla kollektivt i förhand pga olaglig kopiering...

Jag kan ju gå till farsan(ja när jag var ung då) och begära höjd veckopeng för att läsk och godis blivit dyrare. Jag nämner inte att det egentligen är för att folkölen blivit dyrare som jag måste få mer? Det blir liksom större chans och mer legitimt om jag hävdar att jag behöver pengarna av rätt skäl...?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det ÄR inte den olagliga kopieringen som avses i lagtexten, oavsett hur gärna du än vill att det ska tolkas så... 😉

Kassettavgiften är ersättning för den lagliga kopieringen för eget bruk och inget annat.

Att hela idén med kassettavgiften är helt fel från början till slut, är en annan sak, men man kan inte diskutera något om man inte håller sig till fakta, eftersom diskussionen blir irrelevant då.

Nä ok, i själva texten står att det är den lagliga kopieringen, visst, men i själva verket... tror inte du också att det här är ett sätt att få pengar för att man anser sig förlora på den olagliga kopieringen?

Skulle ju se dumt ut att sätta avgifter och hävda att man gör det pga något som är olagligt?

Nu kan man ju hävda att man INTE straffar alla kollektivt i förhand pga olaglig kopiering...

När man stiftar lagar, så tänker man inte tvärtom. Lagens intention är att ge upphovsmännen ersättning för den lagliga privatkopieringen som förekommer - och inget annat. Den illegala biten försöker man göra något åt genom att göra det olagligt att ladda ner eller tillgängliggöra upphovsrättsskyddat material.

Inga kryptiska tolkningar behöver läggas in i detta - för om det hade varit så, så hade lagen skrivits på ett annat sätt från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är väl just här det underliga händer. När den lilla skalan "privatkopierare" blir större så borde de väl rimligtvis bli "piratkopierare".. eller?

Här ökar man då kassettavgiften för att parera mot det ökade antalet "privatkopierare". En stilla undran blir då, är det efter 1'a juli okej att kopiera skivor till fler vänner, grannar och släktingar? Tittar man på höjningen av avgiften kan man tänka sig att man nu lagligt borde få kopiera till minst dubbla antalet personer.

Om inte, varför höjer man då avgiften?

/Majken

Det finns en viss poäng i det du säger, även om den är liten 😉

Det Ztevie skriver här precis ovan tror jag dock kan vara en del sanning bakom.

Man kompenserar för en del av bortfallet för även piratkopiering.

Jag är dock övertygad om att inom fem år (kanske tre?) så finns motsvarande (iofs högre) avgift på alla lagringsmedier, o fildelning blir tillåtet.

Ersättning kan då betalas ut till alla som gör sitt material tillgängligt o ansluter sig till exv STIM.

Administration o statistik kan fås via de då lagliga fildelningspoolerna/programmen (morpheus/winmx/kazaa o liknande) som då görs lagliga genom motsvarande registrering.

DÅ kan alla ge ut sin musik, o även få sin rättmätiga ersättning allteftersom materialet laddas ner/fildelas.

Men vägen dit kommer vara jävligt krokig, o längs vägen kommer vissa individer fortsätta hävda att allt borde vara gratis.

God helg

Nu ska jag titta på blåsmusikfestivalen som tutar runt här i stan i helgen...

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Claes...

Jag tror ändå att våra makthavare visst kan vara kryptiska i sina intentioner när de skriver lagar...

Jag tror nämligen att lagens intention är att ge upphovsmännen ersättning för den olagliga privatkopieringen som förekommer - till största delen...

Så vi kan väl avsluta med att vara överens om att vi inte är överens på den här punkten...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Till och med Copyswede har fattat att priset blir för högt...

Länk

Om man läser riktigt noga så ser man att det inte är Copyswede som sätter priset, utan Copyswedes uppdragsgivare - alltså upphovsrättshavarna - vilket är helt o totalt rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till och med Copyswede har fattat att priset blir för högt...

Länk

Om man läser riktigt noga så ser man att det inte är Copyswede som sätter priset, utan Copyswedes uppdragsgivare - alltså upphovsrättshavarna - vilket är helt o totalt rimligt.

Undrar när de ska fatta att hela grejen med kassettavgiften är åt h-e fel...

Kassettavgiften tillkom ju för måååånga år sedan, medan man fortfarande använde kassettband (om någon kommer ihåg hur sådana såg ut... 🙂 ). På den tiden kunde man ju inte kopiera annat än musik på mediat - och då kunde det kännas som en lite mer rimlig avgift. I dag kan man lagra all möjlig data och inte bara musik på de lagringsmedia som finns - och därför är kassettavgiften en orimlig konstruktion numera... Kanske kunde man tycka att det var rimligt att aviftsbelägga MP3-spelare på det sättet, eftersom de är avsedda att spela musik på - men att ha avgiften på brännbara CD och DVD? Helt fel! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kassettavgiften tillkom ju för måååånga år sedan, medan man fortfarande använde kassettband (om någon kommer ihåg hur sådana såg ut... 😉 ). På den tiden kunde man ju inte kopiera annat än musik på mediat - och då kunde det kännas som en lite mer rimlig avgift.

Enligt riksdagsdebatten, så tillkom kassettersättningen 1999, på socialdemokraternas initiativ. Hade själv trott att det var mycket tidigare också. Var väl knappt nån som använde kassettband 1999.. eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tar sig lite tid att gå in på hemsidan o läser lite, så upptäcker man också vilka som är medlemmar i Copyswede, och att det INTE är en lobbyorganisation för SONY, eller nån form av kontrollorgan för storebror.

Om man tar sig lite tid 😉 att läsa Copyswedes årsredovisning så upptäcker man att en tredjedel av audiofördelningen går till IFPI, som ju i viss mån faktiskt är Sonys lobbyorganisation.

Jag undrar faktiskt varför Copyswede alltid talar tyst om detta och ständigt framställer sig som "upphovsmännens organisation", eller nåt sånt.

Faktum är att alla vi som inte 1. får tillbaka avgiften eller 2. är på Gesslenivå förlorar på kassettavgiften.

Lite tillspetsat kan man säga att landets hobbymusiker drar in rätt bra pengar till Bert Karlsson.

Eller har jag fel? Hur många av er som är medlem i Stim och Sami har fått del av avgiften? Jag har inte sett en krona.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...