Jump to content
Annons

Hur stor marginal har musikaffärerna?


Diwic

Recommended Posts

Att man kan pruta i musikbutiker har jag lärt mig. Fast jag vet inte om jag gör det bra 🙂

Praktexemplet var väl när jag provlyssnade hörlurar på Musikbörsen i Malmö, och när jag kom fram så sa jag att jag tyckte det var dyrt, och vips fick jag 300:- rabatt. Ett trick jag körde senast var att kolla upp några andra butiker på nätet och frågade om butiken jag tänkte handla hos kunde matcha det.

Till frågan: Ofta anges ju listpriser, och hur sensationellt mycket under just den musikbutiken ligger under listpriserna. Men hur mycket marginal har egentligen en musikbutik på listpriserna? Hur långt ner ska man försöka pruta - man vill ju inte bli lurad på att betala för mycket? Finns det nån ungefärlig procentsats?

Någon som vågar svara på detta, eller är det musikaffärernas väl förborgade hemlighet? 🙂

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Jag vill ta frågan till sin spets: Exakt hur mycket rabatt går att få hos Claes med lite sweet-talk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Innan allmänheten upptäckte internet, stor! Idag? Nästan ingen alls! Mena hörluren DT250 för 995 kr och mikrofonen MT87S för 695 kr

Hur stora marginaler kan de ha egentligen? De kostar ju ungefär samma i USA exklusive moms! Tycker att Svenska musikaffärer skärpt

till sig bäst av alla brancher i Sverige! Tycker (nästan) lite synd om dem med prispress ifrån alla håll!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet är att de olika musikaffärerna har olika dealar med olika leveranterer. Så skulle just din musikaffär ha bra deal med Luthman tex så kan ni få de grejerna mycket billigare. Det är väl så att en del "lev" måste man handla en viss summa av eller ett visst typ av sortiment för att kunna få de bästa rabatterna. De flesta enskilda musikaffärerna har inte de pengarna därfår går de samman som börsen o 4sound m.m. Jag jobbar bara som musiker o på teater men jag vet att till ex Yamaha kan man inte beställa bara en synth utan då kräver de att man skall ha ett visst sortiment annars får du vara utan. Det är flera musikaffärer som inte har råd med detta så därför handlar de av andra leverantörer. OM butiken har kontakt med en annan butik som har yamahakontrakt. Då köper de av honom och ger en annan produkt tillbaka som inte de kan beställa. Så när du kommer in i en butik är det bara att fråga om de kan matcha det priset du såg i en annan butik om inte kan du fråga om de kan bjuda på någon ytterligare service istället. För du vill ju helst köpa din produkt i den butiken du har hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

17-20% har jag som standard när jag handlar prylar hon min lokala handlare.

handlar det om att man ska köpa lite fler olika saker och till ett lite högre pris, så ska man begära en offert.

de vet att du går till konkurrenten om denne är billigare, och det är bättre att tjäna lite, än inget alls. då kan man få riktigt sköna deal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte musikaffär men ändå... Jag handlade en JOS mp3-spelare och ett par KOSS lurar...

Expert skulle ha 1995:- för spelaren och 498:- för lurarna.

Hittade exakt samma grejer på en svensk nätbutik för 995:- respektive 298:-.

Expert som är en stor kedja borde kunna göra stora kvantitetr inköp och hålla nere priserna tycker man? Men hur mycket man än vill stödja en affär på orten går det ju inte när skillnaden är så här stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Finns ju fortfarande en del skräckexempel! Ex hörluren Sennheiser HD650 kostar ca 4500 kr hos alla(?) svenska handlare förutom hos en som tar

2500 kr! Har länge varit på g att köpa HD650 men aldrig riktigt haft råd, fn vad besviken jag blivit om jag betalat 4500:- för dem (Dom är grymma 🙂!)

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu pratar jag inte om "de stora". Bland de lite mindre som ligger ute i landet tror jag det är tufft. Många går dåligt och får försöka bredda sin verksamhet på alla sätt som går. Jag har varit "storkund" hos just en sån firma i många år. Ofta inte bara matchar de de stora butikernas priser utan går under dem. Om det nån gång blir lite dyrare så får det också gå. De erbjuder nämligen någonting som "de stora" i Gbg många gånger glömmer av: Ett schysst bemötande och en gammaldags och nästan utdöd grej som heter service. Vi har haft problem på soundcheck inför rockgalor och spelningar. En signal till musikhandlaren som egentligen är ledig men som kopplat med sig telefonen, är allt som behövs. Fyrtio minuter senare kommer han farandes med en stor Marshallstärkare som ersättning för den lilla Peavey som strejkar! Jag har många fler exempel. Den affär jag talar om skulle nog många finna ganska töntig första gången de klev in i den. Dragspel, hemkeyboards, "leksaksgitarrer" etc. De har dock det mesta och plockar hem saker otroligt snabbt. Besök Din "töntiga" affär och prata med dem nån gång. De kan kanske vara ett alternativ till alla dessa travauppbeyerdynamicgrejorändatilltaketmenskitikundenspecielltnärhanbetalat-affärerna som verkar ta över mer och mer. De verkar också ha en förkärlek för att anställa snubbar som är såå balla att de inte har tid att prata med vanliga dödliga utan sitter i telefon och planerar nästa gig, testar den nya Engl-riggen med ett par kräkriff eller har fullt upp med att snacka med sina groupies.

Fram för service! Kostar ingenting att genomföra mer än lite god vilja. Den stora musikaffär som kommer på detta geniala och att en kund som får lite schysst hjälp EFTER ett inköp blir en nöjd kund som kommer tillbaks, kommer att revolutionera musikhandlarbranschen! Om det behövs kan jag gärna betala ett par kronor extra för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ta frågan till sin spets: Exakt hur mycket rabatt går att få hos Claes med lite sweet-talk?

🙂

Prisdiskussioner är inget man tar i forumet - så maila och fråga när du behöver något, så får vi se var det kan hamna... 🙂

Jag tror inte att någon kan berätta hur mycket man kan pruta generellt, eftersom det beror på många faktorer. Ibland kanske något har stått still på lager längre än man egentligen vill - och då ger man gärna lite mer rabatt på det för att få rotation på lagret. Ibland har man kanske köpt in lite extra och vill få ut det snabbare etc...

Ibland blir det ett gruppköp, där många köper samma saker och man därför kan tillåta sig att få lägre marginal på varje enskild enhet etc...

Det är olika rabattsatser på olika produkter - och hos vissa leverantörer blir det lite bättre rabatt om man förbinder sig att ha ett visst sortiment i lager ständigt. Hos vissa leverantörer finns det kvantitetsrabatter, medan det inte finns hos andra.

När man ska räkna marginal, så är det dessutom inte bara rabatten man får från leverantören som man kan räkna med, utan alla omkostnader - som lokalhyra, personalkostnader, försäkringar, frakter och allt annat måste också räknas in...

Det är förstås alltid lite lättare att pruta om man är en återkommande kund eller om man köper flera saker samtidigt, eftersom det ju då finns lite fler kronor i vinst, som man kan ha råd att deala om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera olika anledningar till marginalerna. En är att butikerna måste lagarhålla produkterna. Det är exempelvis billigare per antal för en butik att beställa flera stora pallar med båt med tusen produkter jämfört med att beställa exempelvis 10 exemplar via flyg. Och när man säljer varor kan man inte sortera kundar kunder efter hur mycket de vill betala för en produkt (bortsett från "volymkunder"). Om produkterna inte säljs i den takt som butiksinnehavaren räknar med kan det ibland hända att priserna går ner, men detta gäller främst för livsmedel och säsongsbetonade varor, och musikartiklar kan man oftast använda året om så några större prissänkningar blir oftast inte tal om, men det är bara att hålla utkik om man har tålamod.

Jag har aldrig hört talas om nån butik som har som praxis att ge halva priset för samma produkt eller dyl till nån som är klädd i t-shirt jämfört med nån som är klädd i kostym. Utan priset är lika för alla.

Men om det är en udda produkt som inte säljer i så stora volymer kan man ibland göra stora fynd genom att jämföra butikers priser.

Å andra sidan kan man vara glad för att värdeminskningen inte är lika stor för musikartiklar som för exempelvis datorer. Tänk dig exempelvis en gitarr från början av 80-talet jämfört med en dator från samma årgång.

Datorn blir antik men det blir inte gitarren på samma sätt. Det är oftast bara att byta strängarna och fortsätta lira.

Och att köpa bra grejer som kostar lite mera och håller längre är väl ändå inte fy skam.

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

det klart man vill komma undan billigt.

men musikaffärernas personal ska ju också kunna leva på sin lön.

köpa från utlandet ger jag inte mycket för.

bättre med bra service när det händer något och att det är nära.

/dan-erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar, jag var lite nyfiken på om Claes vågade svara 😱

Det känns onekligen som att Musikbörsen har nåt datasystem där de kan kolla hur mycket man får lov att pruta ner en vara (och den marginalen är lägre när det står "MB Deal" efter priset). Det är min erfarenhet.

Själv är jag i grunden emot prutning. Det hade varit klart bättre om man hade fått det priset-man-kan-pruta-ner-sig-till direkt, istället för att behöva gissa sig fram till hur långt ner man ska försöka pruta... så sparar både jag och affären tid. Och så slipper man känna sig lurad.

Jag har förståelse för att man ibland vill få ut saker snabbt och därför kan tänka sig lägre marginal på de grejerna, och att service är arbetstid som kostar pengar.

Men tänk er en genomsnittlig musikbutik, t ex en medelstor stads musikbutik, som säljer sådär lite halvmycket av det mesta, har inte så jättemycket mängdrabatter av tillverkarna, och en tre-fyra anställda kanske. Hur mycket kan man i genomsnitt pruta i en sån butik?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Varför är affärerna så ovilliga att berätta hur mycket de fått betala för en vara (förutsatt att de själva vet det)?

Det där är väl olika från affär till affär men de affärer som ogärna lämnar ut deras inköpspriser gör så för att det sedan länge är kutym varför ge kunden en förhandlingsfördel vid t.e.x. prutning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Prislistorna som går från distributör/tillverkare till återförsäljare är ofta konfidentiella. Det är inte meningen att kunden ska veta inköpspriserna.

Frågar ni vad ICA handlaren köper in mjölken för?

Priser sätts utifrån vad vi kunder är beredda att ge för varan. Ofta brukar distributören uppskatta ett pris som varan kan tänkas vara värd. Detta brukar kallas rekommenderat utpris. På detta pris har återförsäljaren en marginal. På mjukvara kan det röra sig om 25%, på hårdvara lite mer i bästa fall.

Vissa distributörer använder sig av flera priser. Ett rek. utpris och ett s.k. "streetprice". I dessa fall används rek. utpriset till att få återförsäljaren att tro att han har hög marginal samt för att få kunderna att tro att de gjort ett kap när de prutat ner varan 20% från utpriset.

I själva verket är det ju det s.k. "streetprice" som är rek. utpris. Exempel på detta är ADK, där distributören anger utpriser som sällan eller aldrig förekommer i handeln.

Vissa distributörer ger olika marginal till olika återförsäljare. I dessa fall bestäms marginalen t.ex. av kvantitet, om återförsäljaren har butik i bra läge el. dyl. Andra distributörer vägrar att leverera till återförsäljare som saknar butik. Detta gör de givetvis för att de är rädda för att priserna ska dumpas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är affärerna så ovilliga att berätta hur mycket de fått betala för en vara (förutsatt att de själva vet det)?

Det finns ingen butik som inte vet vad de ger för en vara och givetvis har vi inte rätt att veta vad de ger för varan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit intressant om en affär hade som affärsidé att vara mer öppen med hur mycket de lägger på, och säga att de inte har någon som helst prutmån eftersom priserna är låga från början.

Jag skulle åtminstone känna mig mindre lurad när jag handlar i en sån butik, nu är jag nog snarare orolig för att ha prutat mindre än vad jag hade kunnat ha gjort.

Dessutom sparar ju affären en massa värdefull arbetstid i o m att inte varenda en behöver stå och förhandla om priset.

(Därmed inte sagt att man inte kan ha mängdrabatter och reor, så länge priset och de eventuella regler som styr priset vid t ex mängdrabatt är öppet och känt för alla kunder.)

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, ofta står det i prislistan att den är konfidentiell. Butikerna _kan_ inte vara öppna med detta. Givetvis hade det varit trevligt om det fanns butiker/näthandlare som alltid hade så låga marginaler att de inte kunde pruta, men jag tycker att det vore väl mycket begärt faktiskt.

Digital Audio Service i Tyskland har lägsta pris garanti i sin webshop, det innebär att de alltid säljer en vara under Musicstore/Thomanns pris. Dock är detta ett företag som framförallt går runt på installationer i stora studios och på support. De behöver inga jättemarginaler på hårdvara.

Dock har jag alltid dåligt samvete när jag köper från dem. Jag tror verkligen att vi behöver våra svenska musikaffärer. Jag försöker att bara köpa sådant som är svårt att få tag på i Sverige eller sådant som är rejält mycket billigare. Jag har slutat att jaga 100 lappar.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

alla som har nån sorts koll på företagande och affärsverksamhet överhuvudtaget, borde antagligen förstå att ens intäkter till största delen går till kostnader. endast en liten liten liten del är ren vinst. marginalen beräknas på en rad olika faktorer. det gäller alltifrån storlek på butiken, antal varor i lager, omsättning per år, antal anställda, omkostnader av olika slag, moms, skatt, värdeminskning på prylarna i butiken då det kommer nya... etc etc etc etc.

det skulle vara helt ohållbart för alla konkurrerande butiker som säljer samma sorts varor (inom alla branscher) att hålla exakt samma marginaler på grejerna. DÄREMOT går det ju att hålla ungefär samma ut-priser. men marginalen är alltid, inom alla branscher, en överenskommelse mellan butiken och leverantören som förhandlas fram mellan de två parterna.

om marginaler var helt offentliga för slutkunden "så att man vet hur mycket man kan pruta" som vissa ganska så naivt uttrycker det, så skulle det t ex betyda att butiker med högre omkostnader till slut skulle gå omkull pga att man varken kan täcka sina omkostnader eller gå med vinst, då man som slutkund prutat ner till vad man tycker är "rimlig" marginal.

i längden mynnar det ut i att det köps mindre varor av leverantörerna, varför det också tillverkas färre grejer på fabrikerna.. och det leder ju till att du som slutkonsument heller inte till slut kan få tag på några grejer eftersom ingen har råd att tillverka dom eftersom det inte är någon som vill betala tillräckligt för dem.

ja.. ni fattar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är affärerna så ovilliga att berätta hur mycket de fått betala för en vara (förutsatt att de själva vet det)?

Extra rättvist vore väl om du talade om vad du har i lön innan dom talar om vad dom köper in för... C'mon, alla vill väl försöka tjäna så mycket pengar som det går. Säljare som köpare, arbetsgivare som arbetstagare. Allt är ett spel och det finns inte nån koppling till "rättvisa".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...