sounden Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Neve, Neve, Neve... vintage i all Àra men? Vad Àr det egentligen som Àr sÄ speciellt/bra/dyrt med dessa nÀstan religösa ouppnÄrliga föremÄl som sÀljs pÄ ebay för nÀstan 100k kr? ex Neve Kelso,Melbourne Om man nu fÄr en uppenbarelse att man skall absolut ha prylar som lÄter vintage och sÄ likt Neve som möjligt, vad skall man dÄ satsa pÄ som en vanlig dödlig medelinkomsttagare? NÄgon som har tid över och en Äsikt? kanske nÄgon som har fÄtt en uppenbarelse? //S
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 NĂ„gon som har tid över och en Ă„sikt?kanske nĂ„gon som har fĂ„tt en uppenbarelse? Ăr faktiskt ocksĂ„ rĂ€tt intresserad av detta.
joachime Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 (redigerat) Jag gissar att svaret Àr Neves unika sound. Det verkar som att han alltid varit petig med konstruktionen, haft svÄrt att kompromissa. Det Àr antagligen en av anledningarna till att han flera gÄnger varit tvungen att sÀlja sina företag. Först Neve, sedan Focusrite och jag har för mig att han inte Àr delÀgare i Amek heller lÀngre. Förklaringen till priserna Àr vÀl att det inte tillverkades sÀrskilt mÄnga ex av de gamla konsollerna (dom som Àr mest eftertraktade). EfterfrÄgan överstiger utbudet tusenfaldigt. DÄ hamnar priset pÄ en nivÄ som bara de mest vÀlstÀllda har rÄd med. Men det finns billigare sÀtt att fÄ tag pÄ Neve-soundet (Àn att lÀgga en mille pÄ en sliten konsoll. Brent Averill nytillverkar kanalstrippar frÄn gamla bord och sÀljer styckvis (t ex rackmonterbara). Kolla t ex in 1073'an. De sÀljer ocksÄ en 1272'a i rack som Àr betydligt billigare. Om jag fattat det rÀtt var det egentligen en kanalstrip för linjesignal, men som anvÀnde i prioncip samma komponenter som stripparna för mikfrofonsignal. Teoretiskt Àr det samma sound som 1073 fast nÄgra gain-steg fÀrre. Edit: Àndrade modellnummer Redigerat 18 maj 2005 av joachime
Miss9 Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Tjena! Jag har spelat in i en studio med ett Neve VR bord och Ă€ven mixat pĂ„ samma bord. Ljudet lĂ„ter otroligt bra det Ă€r runt och kĂ€nns som "ett". Har Ă€ven mixat samma lĂ„tar pĂ„ samma sĂ€tt (samma inspelning) hemma pĂ„ mitt PT system och inte alls uppnĂ„tt samma resultat trots att jag hade mer tid. Neve Ă€r helt otroligt gatear och kompressorer Ă€r diskreta och lĂ„ter snuskig bra. Ănskar att jag kunde lĂ€gga upp nĂ„gra ljud exempel men fĂ„r ej för kunden. Nian
joachime Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 (redigerat) Fler tips. Great River gör en replika av mickförstÀrkaren i en 1073-strip, kallad MP-2NV. Och en en-kanalig preamp med en modifierad variant av 1073, kallad ME-1NV. Phoenix Audio i Storbritannien utgÄr ocksÄ frÄn gamla Neve-konstruktioner. Edit: La till lite Redigerat 18 maj 2005 av joachime
Piccazzo Postat 19 maj 2005 Postat 19 maj 2005 (redigerat) Dessa bord var ju inte direkt billiga nĂ€r dom kom heller. Priset tror jag till stĂ„r del beror pĂ„ komponentval, handbyggda, FĂ„tal Ex. Vad som gjort att just Neve och SSL Ă€r sĂ„ eftertraktade Ă€r nog att nĂ„got av dom sitter i vilken Stor studio du Ă€n gĂ„r till.DĂ„ menar jag Stor ( FĂ„tal i sverige som Ă€r sĂ„pass stora). SĂ„ om du Ă€r en BIG TIME PRODUCER och ska Ă„ka till sĂ€g turkiet för att prodda en skiva sĂ„ letar du upp en studio med ett SSL bord och hyr den om det gĂ„r. Med dina Outboards "Kompressor,Reverb osv" sĂ„ Ă€r det lĂ€ttare för dig att jobba med ett bord som du kĂ€nner igen och vet hur det lĂ„ter. Neve har mer det brittiska varma soundet medans SSL har det amerikanska krispiga klara ljudet. Har inte personligen arbetat med nĂ„got av borden men en kollega spelade in ett HĂ„rdrocksband och en Singer/Songwriter pĂ„ ett SSL 4000. Det han sa att det klipper aldrig.Du kan dra pĂ„ hur mycket diskat som helst utan att det distar. Mycket av SSLs sound sĂ€gs komma frĂ„n bordets kompressorer medans Neve bordens sound mer Ă€r deras EQ. Skulle vara kul att A/B testa dessa ......Ănskedröm ........ Vintage Design Ă€r en svensk tillverkare som gör Sjukt vĂ€ljudande Nevekloner. Redigerat 19 maj 2005 av Piccazzo
Mr Keys Postat 19 maj 2005 Postat 19 maj 2005 Vintage Design Àr en svensk tillverkare som gör Sjukt vÀljudande Nevekloner. Kan jag intyga....kör med Vintage Deisgn CA73, och Àr otroligt nöjd med denna preamp....var inne pÄ deras CL1 stereokompressor ocksÄ, men det blev en annan istÀllet.......CA73'an kommer jag nog aldrig byta ut....
sounden Postat 19 maj 2005 TrĂ„dstartare Postat 19 maj 2005 PorticoTM 5012 Duo Mic Pre $1440per unit som hittat? ingen som har provat đ nĂ„tt Ă„ kika pĂ„ nĂ€r man Ă„ker till Austin, TX i höst..
VacUm Postat 19 maj 2005 Postat 19 maj 2005 Spelade in pÄ ett SSL-bord igÄr senast. Tycker inte det Àr sÄdÀr otroligt övertygande, men gillar man det krispiga som Picazzo nÀmner sÄ Àr det ju klockrent. Givetvis lÄter det skitbra, men inte "skitrÀtt" med dom idealen som rÄder just nu.
gainreduction Postat 20 maj 2005 Postat 20 maj 2005 Det finns olika Neve bord och de lĂ„ter lĂ„ngt ifrĂ„n lika. Det finns vissa modeller som inte ens lĂ„ter speciellt bra. Det Ă€r de diskret uppbyggda tidiga 70-tals modellerna med in- och utgĂ„ngstrafos i alla steg i hela bordet som Ă€r de man refererar till nĂ€r man snackar "genuint" Neve-sound. De kĂ€ndaste modulerna frĂ„n denna era Ă€r 1073 och 1081. Dessa Ă€r inte hela channelstrips utan satt som ingĂ„ngsmodul (pre + eq). sedan finns det variationer pĂ„ dessa med andra frekvenser i eq-delen, tex 1084. 1272:an Ă€r en linjeförstĂ€rkarmodul som med lite moddar kan byggas om till micpreamp. Det Ă€r ett vĂ€ldigt dyrt sĂ€tt att konstruera ett mixerbord pĂ„. En trafo av bra kvalite (Neve anvĂ€nde sig av bla St Ive's trafos, Carnhill) kostar pengar. Det sitter tvĂ„ stycken i en ingĂ„ngsmodul. Gain-switcharna motsvarande de som anvĂ€ndes kostar idag nĂ€rmare tusenlappen, guldplĂ€terad och av hög kvalitĂ©. Dessa moduler Ă€r helt diskret uppbyggda (inga IC-kretsar och annat skrĂ€p) och lödda frĂ„n punkt till punkt. En begĂ„vad gissning (rĂ€tta mig om jag har fel) Ă€r att bara komponenterna till en ingĂ„ngsmodul kostar lika mycket som ett litet Mackie-bord. Det Ă€r en okompromissad design, gjord för hög prestanda. SĂ„nt Ă€r dyrt att bygga, dĂ€rav priset. Varför lĂ„ter det bra ? Det finns vĂ€ldigt mĂ„nga anledningar men hĂ€r de viktigaste i korthet. DrivspĂ€nningen (den interna) Ă€r hög. En hög drivspĂ€nning Ă€r nödvĂ€ndig för att kunna forma och Ă„terge lĂ„gfrekventa ljudvĂ„gor utan att förlora nĂ„t pĂ„ vĂ€gen. Samma sak gĂ€ller transienter, för att forma och Ă„terge transienter pĂ„ bra sĂ€tt krĂ€vs hög drivspĂ€nning. Det Ă€r mycket headroom i dem... nyckeln till allt bra sound Ă€r mycket headroom. HĂ€r finns det ca +26dB. Mycket av soundet sitter i in- och utgĂ„ngstransformatorerna. det Ă€r en helt annan story som jag inte orkar gĂ„ in pĂ„ hĂ€r och nu. Distortionen Ă€r en annan grej. Alla prylar har mer eller mindre och snygg eller ful distortion, dessa moduler distar snyggt och i första hand pĂ„ jĂ€mna övertoner, inte pĂ„ de udda som lĂ„ter fulare. Utökad frekvensgĂ„ng Ă€r en annan orsak. R Neve var av de första att föresprĂ„ka att trots att vi inte kan höra frekvenser över 20khz sĂ„ pĂ„verkas över- och undertons-serier i allra högsta grad av dessa frekvenser. Dessa moduler gĂ„r upp till 60 khz om jag minns rĂ€tt. Av nyare bord sĂ„ gĂ„r tex SSL9000 upp över 192 khz av precis samma orsak. Detta Ă€r nĂ„gra av mĂ„nga bidragande faktorer. det finns mĂ„nga till. Senare Neve-designer Ă€r annorlunda och Ă€ven om mĂ„nga av dem lĂ„ter bra sĂ„ Ă€r de alltsĂ„ inte samma. Hysteri var ordet. Absolut. Ett varningens ord: allt som glimmar Ă€r inte guld. MĂ„nga gamla bord har inte Ă„ldrats med vĂ€rdighet och kan krĂ€va vĂ€ldigt omfattande service för att bli "up-to-spec", service som tom kan bli dyrare Ă€n att köpa det redan överprissatta bordet. TĂ€nk efter flera gĂ„nger och konsultera gĂ€rna folk som har koll pĂ„ elektroniken. Ett gammalt bord i dĂ„ligt skick kan bli en ren mardröm att Ă€ga. det Ă€r inte bara neve-hype utan Ă€ven vintage-hype i största allmĂ€nhet. Visst, det gjordes en massa bra prylar förr (och jag har en del sjĂ€lv) men det Ă€r snarare regel Ă€n undantag att de krĂ€ver omsorg. RĂ€kna in det i kalkylen dĂ„ ni tror ni hittat ett fynd. och till alla er som tror det sitter rör i Neve-borden... FEL đ
pereds Postat 20 maj 2005 Postat 20 maj 2005 UA 2-610 Ă€r en gĂ„va frĂ„n himlen... dessutom billigare Ă€r Neve... La La La La... lĂ„ter helt enkelt snorbra... Det Ă€r bara att krana pĂ„... Ălskar prylar med fĂ„ rattar som lĂ„ter bra... Neve Ă€r oxĂ„ riktigt bra... kan inte ha för lite av dessa prylar... Per
Murdock Postat 21 maj 2005 Postat 21 maj 2005 SSl-bord har jag spelat in pÄ ett antal gÄnger. Egentligen tycker jag inte att sjÀlva soundet Àr sÄ mÀrkvÀrdigt. Det lÄter bra och rent som en bra mixer ska göra.. allt det dÀr snacket om krispighet eller runda fina ljud har jag aldrig lyckats ta till mig. Vad jag dÀremot tycker Àr skitbra pÄ SSL-bord Àr det faktum att man skapa sÄ extremt mÄnga olika signalvÀgar i dom. Signaler kan plockas ut, mixas in och lÀggas till hur fan som helst.. det Àr riktigt förvirrande i början men efter ett tag Àr det svÄrt att klara sig utan. Detta stÀmmer kanske för allt större in-line bord men jag har bara anvÀnt SSL i dagens lÀge. Just nÀr det gÀller Neve har jag ingen erfarenhet men eftersom jag aldrig varit förtjust i termer som 'runt och fint ljud' har jag svÄrt att tÀnka pÄ priset utan att bli lite misstÀnksam...
Bo Hansén Postat 21 maj 2005 Postat 21 maj 2005 (redigerat) HallÄ pÄ er, Kan inte lÄta bli att göra nÄgra inlÀgg i Neve debatten, (Àr uppvuxen med dessa bord, bÄde nÀr det gÀller att sereva och att spela in pÄ dom) "gainreduction" Bra samanfattning om Neve konseptet du skrivit, jag skall försöka komplementera den med ytterigare nÄgra saker. Rupert Neve började faktiskt att tillverka mixerbord med rör i början av 1960 talet, men ganska smÄ consoler till mindre lokala radiostationer m.m. NÄgot senare sÄ blev dom halvledarebestyckade (bl.a. broadcast consoler till Radio Luxenburg) Mixerborden som folk jagar idag och betalar stora pengar för, kom i slutet pÄ 1960 talet och Àr bestyckade med dom kÀnda ingÄngsmodulerna 1064, 1066, 1073, 1076, samt 1071, 1072 line amp moduler. Som "gainreduction" nÀmde hÀr tidigare, sÄ har dessa moduler transformatorer pÄ alla in och utgÄngar, (samt Àven i övriga moduler som aux, routing, monitor) sÄ blir det enormt mÄnga transformatorer som signalen passerar innan den letar sig ut frÄn mixerbordet. Hade Neve anvÀnt dÄtidens "normala" engelska audiotransformatorer, sÄ hade mixerborden antagligen lÄtet pÄ ett helt annorlunda sÀtt, och defenitivt inte haft den karaktÀren som Neve Àr uppskattat för. Största delan av alla transformatorer i Neve borden tillverkades av "MarinAir Radar Ltd" och senare övergick tillverkningen till S:t Ives Windings som sedan blev Carnhill i slutet pÄ 90 talet. Som ocksÄ sagts tidigare, sÄ Àr dessa mixerbord "discrete" uppbyggda, d.v.s. transistorbestyckade utan integrerade kretsar "IC" eller "op-amps" Kopplingarna var ganska basic och enkla, oftast med 3 transistorer i varje förstÀrkarsteg. En annan viktig del av Neve soundet Àr att alla förstÀrkarsteg inklusive utgÄngsstegen i denna genarationens mixerbord arbetade i Àkta "single end class-A" samt att borden hade ocksÄ extremt lÄg överhörning "crosstalk" och dÄ speciellt uppe i diskanten. Detta uppnÄdes genom passiva "mixbussar" som var inbyggda i speciella aluminiumprofiler som löpte frÄn Ànda till Ànda pÄ mixerns undersida, dÀr alla "routing signaler" frÄn modulerna mixades samman, samt att Neve var extremt noga med jordsystemet, och jordade allt enligt "star ground" principen. Jag kan tyvÀrr inte hÄlla med om att Neve`s bra överstyrningsreserv "headroom" har med hög matningsspÀnning att göra, eftersom dessa mixerbord drevs med ganska lÄg matningsspÀnning som Àr +24 volt till bordet och ner till +21 volt internt i modulerna. (gÀmfört med dÄ tidens konkurenter API, Quad Eight, Cadac, Helios, m.fl. som matade sina med omkring 40-50 volt) Neve vann "headroom" kampen med att ha lÄg signalnivÄ struktur internt i modulerna, (omkring -15dB) samt att anvÀnda rejÀla utgÄngsteg som pÄ slutet hissade upp signalen till +4dB line level. (utgÄngstransformatorerna hade desutom "step up" omsÀttning dÀr man fÄr +4dB extra pÄ köpet) NÀsta genaration Neve mixerbord kom omkring 1972 dÀr ingÄngsmodulerna kunde heta 1081, 1082, 1084, 1085 och nu hade man förfinat elektroniken en aningens, förstÀrkar stegen var stadigare i basen, renare i diskanten och lÄgbrusigare, och enligt min mening lÀt betydligt bÀttre Àn den tidigare generationen som kunde lÄta en aningens "svampig" i basen och "luddig" i diskanten" men ÀndÄ vÀldigt charmigt. HÀr hade man börjat gÄ i frÄn "single end class-A" utgÄngsförstÀrkare och anvÀnde istÀllet en mycket potent "class-A/B" koppling med komplementÀrt transistorpar pÄ utgÄngen. (och utgÄngstransformator med Ànnu mer "step up" upp till +8dB) I en del av denna genartionens mixerbord kunde man finna en hybrid mellan Àldre och nyare moduler/elektronik, och detta blev en intressant anvÀndbar blandning av sound. Det lilla Neve "The Melbourn" som visas hÀr i den inledande posten, Àr byggd med den senare generationens elektronik, bestyckat med ingÄngsmodulen 3114 eller 3115 sÄ Àr detta bord troligen det som lÄter bÀst av samtliga Neve mixerbord. Orsaken Àr att bordet Àr litet, har betydligt kortare signalvÀg Àn i dom större mixerborden och Àr rensat frÄm massa "onödig" elektronik. Mitt favorit Neve bord kom omkring 1975 och kallades för "compact range" dÀr borden kunde heta 8056, 8058 eller 8068. Dessa var bestyckade med samma elektronik som generationen hÀr innan, men modulerna Àr en aningen kompaktare, har mer tappningar, bÀttre mute-funktioner och hade en del modernare finneser som underlÀttade den ny 24 tracks tekniken som nu hade blivit mer eller mindre standard i de flesta studios. (men hÀr Àr en liten varning, Neve hade börjat att exprimentera med IC/OP-amps bestyckade ersÀttnings förstÀrkare som kunde smyga sig in i vissa bord, sÄ vill man att bordet skulle vara hel-diskret sÄ fick man hÄlla koll pÄ detta) SÄ, nu skall jag sluta och tjata om Neve, har svÄrt Ä sluta skriva nÀr jag vÀl börjar. --Bosse Redigerat 7 juni 2005 av Bo Hansén
hegobald Postat 21 maj 2005 Postat 21 maj 2005 (redigerat) Bo H.. Ja.. du Ă€r en legend och har varit det lĂ€nge.. Fantastiskt bra skrivet.. NĂ€r jag började jobba pĂ„ Ferger Studios med deras studioutbildning 1985 sĂ„ var du en viktig referens redan dĂ„.. đ± Gainreduction.. mm.. Fantastiskt skrivet.. Gillar dit forum-namn ocksĂ„.. Gainreduction.. Det Ă€r ju som kĂ€nt bĂ€ttre att minska snarare Ă€n öka.. I varjefall inom vĂ€lljud đ Mycket bra dykning i vintageljudens historia och Neve Ă€r legendarsikt i dessa sammanhang. Ibland sĂ„ Ă€r jag orolig inför framtiden.. FrĂ„gor i detta forum som "vilken plugg Ă€r bĂ€st.. " etc.. gör mig rĂ€dd att folk glömmer bort bort det viktigaste av allt.. Ljudet som ska bli musiken.. Och vart det börjar.. Ha en trevlig kvĂ€ll alla nu! ps. Eurovision skvalar i bakgrunden.. Jag kĂ€nner inte igen mig lĂ€nge.. det Ă€r arabiska skalor och lĂ„ter vĂ€ldigt kontinentalt numera ds. Redigerat 21 maj 2005 av hegobald
Bo Hansén Postat 22 maj 2005 Postat 22 maj 2005 Tack för era fina ord om mig. Det kÀnns trevligt att kunna tillföra nÄgot i all teknik-debatt idag, och att dela med sig av erfarenheter man samlat pÄ sig under Ären. Det Àr ocksÄ mycket intressant att ta del av diskussioner hÀr pÄ forumet, sÄ att man hÄller sig uppdaterad pÄ ny teknologi och prylar samt dess anvÀndningsomrÄde och handhavande. HÀlsningar Bosse
Piccazzo Postat 23 maj 2005 Postat 23 maj 2005 KÀnns skönt att det faktiskt finns " PROFFS " som besöker detta forum. SÄ att dom kan rÀtta till oss " Semi Proffs " Som inte har riktigt lika bra koll.. SÄ med en blandning av glada amatörer och Fullblods proffs Àr detta utan tvekan sveriges bÀsta musikforum.
sounden Postat 23 maj 2005 TrÄdstartare Postat 23 maj 2005 (redigerat) Tackar Bo vÀnligast för ett bra utlÀgg/inlÀgg i min kÀra trÄd! Redigerat 23 maj 2005 av sounden
ChrioN Postat 23 maj 2005 Postat 23 maj 2005 Det babblas mycket om Neves unika kvalitet, men varför mÄste de servas hipp som happ dÄ? Har lÀst detta bÄde en och tvÄ gÄnger.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 23 maj 2005 Postat 23 maj 2005 (redigerat) Det babblas mycket om Neves unika kvalitet, men varför mÄste de servas hipp som happ dÄ? Har lÀst detta bÄde en och tvÄ gÄnger. All utrustning bör servas kontinuerligt oavsett tillverkare. Förr i tiden sÄ hade nÀstan varje studio en tekniker som gick igenom utrustningen regelbundet. Nuförtiden sÄ köps det oftast nytt sÄ fort nÄgot gÄtt smÄsönder, slit och slÀng. Redigerat 23 maj 2005 av Glaskatten
ChrioN Postat 23 maj 2005 Postat 23 maj 2005 (redigerat) Det babblas mycket om Neves unika kvalitet, men varför mÄste de servas hipp som happ dÄ? Har lÀst detta bÄde en och tvÄ gÄnger. All utrustning bör servas kontinuerligt oavsett tillverkare. Förr i tiden sÄ hade nÀstan varje studio en tekniker som gick igenom utrustningen regelbundet. Nuförtiden sÄ köps det oftast nytt sÄ fort nÄgot gÄtt smÄsönder, slit och slÀng. Det köper jag inte. Jag lÀste i ett gammalt nummer av Studio, och som jag minns det sÄ var det ett band som köpte en annan mixer pga att de behövs servas sÄ mycket Redigerat 23 maj 2005 av ChrioN
Glaskatten (oregistrerad) Postat 23 maj 2005 Postat 23 maj 2005 (redigerat) Det babblas mycket om Neves unika kvalitet, men varför mÄste de servas hipp som happ dÄ? Har lÀst detta bÄde en och tvÄ gÄnger. All utrustning bör servas kontinuerligt oavsett tillverkare. Förr i tiden sÄ hade nÀstan varje studio en tekniker som gick igenom utrustningen regelbundet. Nuförtiden sÄ köps det oftast nytt sÄ fort nÄgot gÄtt smÄsönder, slit och slÀng. Det köper jag inte. Jag lÀste i ett gammalt nummer av Studio, och som jag minns det sÄ var det ett band som köpte en annan mixer pga att de behövs servas sÄ mycket Beror kanske pÄ att vissa mixerbord inte servats ordentligt genom Ären eller stÄtt oanvÀnda lÀnge. GÀller knappast bara Neve och att Neve skulle hÄlla dÄlig kvalitet Àr bara bs. Reservdelar av klass kostar dock en slant sÄ har man knappt rÄd att köpa ett begagnat i hyfsat skick sÄ ska man nog undvika eftertraktade vintage ljudprylar överhuvudtaget. Redigerat 23 maj 2005 av Glaskatten
Bo Hansén Postat 23 maj 2005 Postat 23 maj 2005 (redigerat) Chrion, Dom flesta Neve mixerbord man hör talas om idag Àr omkring 35 Är gamla, och det Àr vÀldigt fÄ andra bord som man envetas att hÄlla vid liv sÄ lÀnge, sÄ det blir mer och mer service allt eftersom Ären gÄr. Jag har sedan 1980 talet konturneligt servat dessa mixerbord/moduler, och dom första 10 Ären sÄ Àr det inte mer fel som uppstÄr Àn pÄ övriga fabrikat. Men eftersom Neve innehÄller en mÀngd "öppna" vrid och tryckomkopplare sÄ blir det mycket oxid och okontakter speciellt nÀr förgyllningen pÄ alla kontakytor Àr utslitet 25 Är senare. Neve bord innehÄller ocksÄ en mÀngd elektrolytkondenstorer, (extra mÄnga gÀmfört med andra bord, eftersom Neve Àr enkelspÀnningsmatat) Elektrolytkondensatorer Àr den "passiva" komponenten som Äldras mest, och nÀr den sitter i signalvÀgen sÄ tillÀgger den massa distortion och annat oljud, samt kan ocksÄ ge basavskÀrning nÀr den blir gammal och trött. DÀrför sÄ renoveras "re-cappas" Neve bord ofta i dag, och det disskuteras livligt ute pÄ diverse forum villka fabrikat av kondensatorer som lÄter bÀst i Neve bord. Sedan Àr det en hel del andra fel som bestÄr av att rÀtta till "grisiga" reparationer som en mÀngd slarviga servicetekniker har gjort genom Ären, samt fel som har uppstÄtt genom lÄnga transporter runt jordklotet, dÀr kablar vickats av under modulkontakterna i ramen. --Bosse Redigerat 7 juni 2005 av Bo Hansén
sounden Postat 23 maj 2005 TrĂ„dstartare Postat 23 maj 2005 Bra Bo! DĂ„ vet jag vem jag skall anlita nĂ€r jag köper mig första Neve-bord. det Ă€r inte frĂ„gan om, utan nĂ€r/hur đ
giggsy Postat 24 maj 2005 Postat 24 maj 2005 sounden, snackade med Neve idag. $1440 Àr introduktionspris. Den ska krÀngas för $1600 inom kort. Frakt till Svedala kostar $145 (UPS med försÀkring). Summan blir alltsÄ $1585. Billigare Àn alla kopior... Har bara lÀst en recension: http://recforums.prosoundweb.com/index.php...166/0#msg_64166 Inga dÄliga ord... BestÀller nog en imorrn. Om du bestÀller en ocksÄ blir nog frakten billigare. Sugen? /giggsy
sounden Postat 24 maj 2005 TrĂ„dstartare Postat 24 maj 2005 (redigerat) Klart man Ă© sugen, men mĂ„ste fan spara tills jag Ă„ker över till staterna i höst. Tror jag köper en "pĂ„ plats" isĂ„fall, skall se hur reaktionerna blir pĂ„ nĂ€tet nĂ€r den Ă€r lite mer hĂ„rdtestad av massan. Iofs sĂ„ lĂ€r det vĂ€ll bli en hyllad liten produkt eftersom det stĂ„r Neve pĂ„ den đł Men jag avvaktar nog ett tag. Hade jag haft pengarna sĂ„ kanske man hade köpt en nu. hĂ„ller pĂ„ att försöka krĂ€nga mig gibson precis =) Akta sĂ„ du inte Ă„ker pĂ„ moms och tullavgifter bara.. Redigerat 24 maj 2005 av sounden
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.