Jump to content
Annons

EMU 1820: Allmäna problemtråden


Sonefors

Recommended Posts

Min MXL 992 slutar fungera ibland(Bara tillsammans med mitt emu-1820)...

Har funderat om det kan vara preampen eller om det är mjukvaran...

Ljudet kan liksom bara försvinna ibland...

När jag startar för dagen och ska sjunga lite..

kopplar in mikrofonen, knäpper på fantommatningen och vrider upp preampen typ ett kvart's varv..Men det är fortfarande tyst

Sen vrider jag upp allt på hög volym och sänker ett antal gånger, sen kan det funka helt plötsligt..

Egentligen har jag ingen aning om om det jag gör har någon effekt men det brukar funka efter 20 minuter...VILKET ÄR JÄVLIGT STÖRANDE..Gaaaaahaaaa

Blir helt tokig....hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter nästan som att det är något fel på din EMU peampen, hör med din återförsäljaren om det och hoppas att du har garantien kvar på den, men prova först med att installera om drivrutinerna eller uppdatera drivisarna. 😎

Länk:EMU 1820

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Har nyss köpt ett emu 1820 och testade att spela in lite men fick knappt nån volym på micen fast jag vred upp nästan fullt på gain ratten med ett högt brus som resultat. fick gå genom min mixer för att få upp signalen till räckligt.

har kollat lite i manualen men hittar inget, tänkte om det går att höja in signalen i PatchMix?

nån som vet vad jag ska göra? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga preamps i kortet eller? Eller det kanske det gör, tänkte på mitt 0404.

I PatchMix kan du slänga in en "Gain", högerklicka på en tom ruta i den kanalen du kör micken och adda gainen.

Annars kanske du kan köra någon Tube, som VST och ta en ganska låg signlad in och få upp den i datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nyss köpt ett emu 1820 och testade att spela in lite men fick knappt nån volym på micen fast jag vred upp nästan fullt på gain ratten med ett högt brus som resultat. fick gå genom min mixer för att få upp signalen till räckligt.

har kollat lite i manualen men hittar inget, tänkte om det går att höja in signalen i PatchMix?

nån som vet vad jag ska göra? 🙂

Om du har nyss köpt den så ladda ner de senaste drivrutiner och prova med det 🙂

vad är det för en mic är den fantomatad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har lite trubbel med mina preamps på 1820kortet.

Har de nere på 0 men det kommer ändå in för mycket ljud så att det gainar!

Har spelat in med en kondensatormick som överhäng till trumsetet in genom de inbyggda preampsen i kortet. Saken är den att jag inte har någon nivå alls!!

Ändå blir det för starkt in i datorn så att det gainar!

Vad är felet?

Tänkte också kolla upp. Behöver kunna spela in fler kanaler samtidigt.

Tänkte fråga om man kan koppla in ett Spirit FX8 mixerbord i det för att kunna spela in alla 8kanaler samtidigt. Går det att göra så? Kan man då förbikoppla så att man inte kopplar in två kanaler genom de inbyggda preampsen i kortet?

Har ni isåfall andra lösningar på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Så här är det:

När jag använder emus asio drivrutiner hör jag bara vänsterkanal i båda monitorerna. Om jag byter drivrutiner till asio direct x full duplex driver hör jag både vänster och höger som det ska. Men det är rätt jobbigt att sitta och byta till olika drivrutiner när man ska spela in och när man ska mixa... Vad ska jag göra? någon som vet hur man får bukt med problemet?

(jag har senaste uppdateringen av emus drivrutiner och det gjorde ingen skilland i den här frågan..)

/simon

Link to comment
Dela på andra sajter

I EMUs mjukvarumixer hamnar ljudet på olika kanaler beroende på om man använder EMUs ASIO-rutiner eller DirectX/MME.

Jag föreslår att du kollar den mixern. På rak arm kan jag inte komma på så många saker som kan bli knas, förutom panorering som ska fullt utpannad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

jag har problem med att windows crashar när jag kör patch mix samtidigt eller efter att jag kört cubase, nån som har ett liknade problem? och gärna lösningen..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej!

Jag har skaffat ett EMU 1820 för ett litet tag sen och har 2 problem, jag vet att det är nybörjar problem men jag behöver hjälp ändå =)

:

1: När jag har ett projekt öppet i cubase och kanske pillar med nån synth samtidigt som jag spelar projektet så "bryter" ljudkortet ihop och det låter som en blandning av knaster/brus/vocoder (latency problem?)

Om jag startar om cubase så försvinner det.

Kan det vara att jag behöver skaffa mer ram? jag har 512 och AMD athlon 2800+

2: Winamp låser sig efter en liten stunds spelande varje gång. inget ljud kan spelas genom det.

Tack så hjärtligt på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Har haft samma problem själv när jag

kört lite tyngre samplingar tilsammans

med pluggar som kräver mycket minne...

Men har nu köpt 2 stycken Kingston 512MB DDR PC3200

400MHz DDR som jag har dual kopplat, så nu fungerar

det klockrent...

Skaffa också 1.81 drivarna från www.emu.com :rolleyes:

Mvh

Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som råkat ut för att ljudet försvinner helt tills man laddar in en mix konfiguration och ljudet ställer om sig? Får göra det varje gång med mitt ljudkort (1820m)

Har hänt mig också..

Men nuförtiden orkar jag

inte bry mig :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara ett litet problem med mitt:

Man kan ju (om man har ett sånt tangentbord) styra monitorvolymen och mutea monitorerna med hjälp av volymkontrollerna på tangentbordet. Ibland vill inte detta funka för mig, även om jag tar ut tangentbordssladden och stoppar in den igen eller startar om patchmixern. Det är grymt jobbigt att behöva gå in i mixern varje gång man ska ändra volymen eller stänga av ljudet så jag undrar om det finns nån snabb lösning? Har senaste drivisarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla itråden!

Med dessa problem ni nämner, skulle ni rekomendera detta kort?

Har det lösts sig för dig rode_orm1?

Har blivit tipsad om 1820 men nu när jag läser denna tråd blir jag osäker. :rolleyes:

Mvh

Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla itråden!

Med dessa problem ni nämner, skulle ni rekomendera detta kort?

Har det lösts sig för dig rode_orm1?

Har blivit tipsad om 1820 men nu när jag läser denna tråd blir jag osäker. 😄

Mvh

Roger

Hejsan

Om du hade läst tråden riktigt så hade du märkt

att dessa problem inte handlar om ljudkortet i sig...

Dessa problem uppstår p.g.a att man har

för dåliga processorer eller för lite ram...

Jag kan starkt rekomendera detta kort...

Men om du har lite större budget så ska

du köpa E-mu 1820m...

Mvh

Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla itråden!

Med dessa problem ni nämner, skulle ni rekomendera detta kort?

Har det lösts sig för dig rode_orm1?

Har blivit tipsad om 1820 men nu när jag läser denna tråd blir jag osäker. :rolleyes:

Mvh

Roger

Hejsan

Om du hade läst tråden riktigt så hade du märkt

att dessa problem inte handlar om ljudkortet i sig...

Dessa problem uppstår p.g.a att man har

för dåliga processorer eller för lite ram...

Jag kan starkt rekomendera detta kort...

Men om du har lite större budget så ska

du köpa E-mu 1820m...

Mvh

Sonefors

Vad hade du innan uppgradering då?

Det fanns lite olika förslag på vad som spökade i tråden, inte bara ram-minnet.

Men ska ta rekomendationen till mig...budgeten är dock på hobby nivå men vill ändå ha nåt att "växa i".

Mvh

Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hejsan!

köpte idag emu 1820

kommer hem å kopplar in den!

hittar patchen multi track å loadar den i patchmixern,

då knlickar det i takt med midi 2 indikatorn å brusar om phono ingången dock in 3L/3R

bruset står det om i boken men inte klicket.

när jag slår på phantom matning indeceras det på mic/line 1 hela tiden att något händer även om det e knäpptyst i rummet!!

men spelar jag in är det tyst!

kolla bilden nedan!

patch2.jpg

någon annan som har detta problem?

e det ett måndags exemplar jag fått?

// Broghard

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror att den indikerar på brus som den själv skapar men som är så lågt att du inte hör det vid inspelning.

jag har dock oxå haft problem med att om jag har fantommatningen påslagen så ger det ett pulserande ljud på lineingång 2 (på framsidan)....eh... känner mig en smula otydlig

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...