Jump to content
Annons
  • 0

Konstigt latency-problem i FL Studio


Baztard

Fråga

Jag har flera projekt jag jobbar på, men det är endast på detta som problemet plötsligt har uppstått.

Det blir en fördröjning av ljudsignalen från det att jag trycker ner en tangent på både mitt midi-keyboard, eller klickar manuellt i pianorollen. Det händer på alla kanaler, oavsett det gäller vsti eller enstaka lösa trum samples. 

Om jag däremot klickar med musen på valfria samples i browsern, så är det ingen latency alls. Men så fort jag vill få nåt in i projektet så kommer latencyn. Har förövrigt samma inställningar för sample rate och buffert size som på alla mina projekt, men det är som sagt endast på detta projekt som problemet nu uppkommit.

Har avaktiverat allt jag har på masterkanalen för jag trodde det kunde vara där problemet kunde ligga men det hjälper inte. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
On 2024-03-21 at 10:50 sa slejnard:

Är där nåt reverb-delay på nån bus aktiverat månde? 

Hej!

Nej, inget reverb/delay på. Kan det vara att vissa VSTI's är extra krävande och orsakar problemet oavsett vilket instrument man spelar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Gissar att du har någon limiter eller annan masteringplugg på mastern, vilka ofta har "lookahead" som ger latency. Latencyn kan vara hög även i pluggar som förbrukar väldigt lite cpu, så inget samband där...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Postat (redigerat)
On 2024-03-23 at 02:03 sa JakobP:

Gissar att du har någon limiter eller annan masteringplugg på mastern, vilka ofta har "lookahead" som ger latency. Latencyn kan vara hög även i pluggar som förbrukar väldigt lite cpu, så inget samband där...

Ber om ursäkt för ett sent svar, men jag tror du kan ha rätt i det du säger. Jag har en limiter på mastern, men problemet verkar kvarstå även om jag stänger av limitern, har även testat att ta bort den helt från mastern. Ställer den till med nåt som ligger kvar även om jag plockar bort den vid ett senare tillfälle?

Redigerat av Baztard
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Du kanske inte använder direct/latency monitoring?


Latency uppstår som jag förstår då signalen ska processas av alla steg i kedjan (effekter, datorns ad/da-kraft, buffer, allt detta påverkas av datorns cpu mm).

Många DAW (jag kör cubase) har direct monitoring (om ljudkortet stödjer ASIO). Jag fattar direct monitoring som att man lyssnar på signalen direkt från ljudkortet, dvs signalen man hör processas inte via kanaleffekter osv. Detta ger low latency.

FL studio verkar ha en latency monitoring feature. Här är en sida bl a om detta (du kanske redan har sett denna):

https://guk.ai/blog/15-ways-to-reduce-latency-in-fl-studio-21

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...