Jump to content
Annons

Ipad inspelning - eq hjälp (ny version med trummor å bas - ej färdig)


Richie76

Recommended Posts

Hallåj på er!

Gjort en testinspelning med en mick med lightninguttag direkt i ipad och kör GarageBand. Låter helt ok i lurar men lyssnade i bilen tyckte jag ljudet lät riktigt illa. Helt omöjligt att eq:a i lurar. Så ni får gärna tycka till om allt möjligt, sång är bara lagd på halva innan jag blev sjuk😅 Så inte mastrat eller så. Låten är en variant på crowded house - better be home soon. Lagt på lite trummor och bas som test. Måste lägga om lite gitarrer då jag lagt efter klick och det inte blir riktigt tajt nu när trummor kom på. Lyssnade i en JBL Flip högtalare och upptäckte då att gitarrerna försvann till stor del då de var utpanorerade, så har flyttat in dem en del  och skurit i bas på dem och ökat diskant i sång efter feedback från Jonatan, vilket jag uppskattar väldeliga. Bu och bä, framförallt ljudmässigt mottas tacksamt.

lyssna bara tills sången är slut sen är det inte fixat med nåt😅

Fortsatt Jul på er!

Rikard

 

 

 

 

 

 

 

Redigerat av Richie76
Lite ändringar
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Richie76 ändrade titeln till Ipad inspelning - eq hjälp (nu funkar den😅)
Annons

Tack för respons, Flizzap! Har förstått att värmen i sången ligger kring 120hz så får kolla på detta. Hade varit intressant med någon som har studiomonitorer som lyssnat oxå. Utan att förringa dig på något sätt, Flizzap!😅 God Jul på dig🧑‍🎄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker lite på simon & garfunkel när jag hör detta.

Vad gäller eq, skulle jag ta bort ganska mycket botten på gitarren (jag tänker spontant på ett hyllfilter som skär bort runt 2-300 Hz och neråt, samt kanske en parametrisk bell-eq med högt Q-värde med centrum runt 500 Hz, som tar bort 3-6 dB).

Sedan skulle sången behöva lite luft (ett hyllfilter som lyfter från 5kHz), samt kanske lite upprensning i de lägre delarna. Annars bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonatan - Tackar vänligast! Precis sådana öron jag behöver. Ska fixa detta och prova en ny version. Så svårt med sången och luften eftersom den varit så skarp i s-ljud så fått ta bort lite här och var för att den inte ska låta obehaglig. Har ett highpassfilter får 50 hz men får titta på de lägre frekvenserna. Gillar ju effekter men har försökt hålla igen😅 Vet inte om det är för mycket ändå? Simon och Garfunkel tar jag som en komplimang men även med en nypa salt🙂

Toniced - Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Richie76 ändrade titeln till Ipad inspelning - eq hjälp (ny version med trummor å bas - ej färdig)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...