Jump to content
Annons

Mixtävling med Studio och Austrian Audio


Björn Olsberg
Meddelande tillagt av Björn Olsberg,

Tävlingen är stängd och röstningen pågår till och med den 15 oktober 2023. Läs mer här:

 

Recommended Posts

Bildfortavlingsida3_1800.jpg.ad028be9cf62624754755c7cba21be98.jpg

Nu är det dags för en kul mixtävling igen, och fina priser från Austrian Audio ligger i potten. Tävlingen är exklusiv för medlemmar på Studio forum och/eller Hemstudiogruppen. Så bli medlem redan idag!

Projektet du ska mixa är låten As it Was och består av 48 monofiler i wav-format (längst ner på denna sida). Artisten har inte gjort någon råmix, gett några instruktioner eller kommit med önskemål, så du får mixa precis så som du anser gör låten bäst rättvisa. Du får inte byta ut eller lägga till några nya filer, men du behöver inte använda alla ljudfiler. Inte heller trigger får användas, dvs du får bara använda de trumljud som finns med.

Datum för leverans
Skicka din låt senast 4 oktober 2023.

VIKTIGT: instruktioner för leverans
Exportera din mix till en stereofil i wav-format, 24 bitar. Namnge den As it Was - [Ditt för- och efternamn]. Lämna alltså inte in filer i Mp3-format eller liknande. Maxnivån på din mix bör inte överstiga -1 dB true peak. Men du behöver inte bry dig om snittnivån på din mix, alltså det som brukar mätas i dB LUFS. Alla bidrag kommer att loudnessnormaliseras av oss innan publicering, så att alla spelas upp med samma snittnivå. Vi kommer att normalisera till -14 dB LUFS med maxnivån -1 dB true peak — alltså den loudnessnivå som Spotify och många andra streamingtjänster använder. Alla bidrag kommer att normaliseras med hjälp av samma mjukvara och med samma inställningar.

För att maximera mixen, kolla gärna in nedan video där Fitzpatrick visar hur de har spelat in låten, hur de placerade mickarna och varför. De visar även Austrian Audios pluggar, Stereo Creator och Polar designer, som finns att ladda ner gratis här: Polar designerStereo Creator >

  • Ha ett medlemskap på Studio forum och/eller Hemstudiogruppen
  • Skicka filen till community@studio.se
  • Använd gärna wetransfer.com eller liknande då bilagan i ett vanligt mejl kan vara för stor
  • Skriv dina kontaktuppgifter som namn och mejladress så att vi kan nå dig om du vinner
     

Vinnande bidrag
Vinnarna utses genom en kombinerad röstning bland medlemmar på Studio och Hemstudiogruppen och genom en jury bestående av Studio-redaktionen och representanter för Fitzpatrick. Röstning sker den 6 oktober, och vinnarna utses den 15 oktober.

Ladda ned filerna nedan och sätt igång!

Om låten

Titel och låtskrivare: 
As it Was – Harry Styles

Cover av: 
Sång: Christoffer Englund
Gitarr: Magnus Lundkvist, 
Synth & Elgitarr: Daniel Rydholm
Bas: Johan Ekelund - Stenbjelke
Trummor: Patrick Lundin

 

  • Gilla 8
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spännande! Blir något att bita i.

En annan fråga angående regler:

Antar att det är ok att flytta vågformer i tid, samt att ta bort vågformer (t ex ett virvelslag) i ljudfilerna.

Men, får man göra midi-information av en ljudfil, och sedan låta ett virtuella instrument spela upp midin? Då skapas ju inte en ny ljudfil (ja, en virtuell). Man kan t ex göra en midifil från basfilen, och sedan lägga en syntbas parallellt med basen för att få mer botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan sa vayzeria:

Låter sköjj! 

Undrar om jag har tid till denna?!?

Har lite av mitt eget projekt att mixa i.o.f.v

Men vore kul hur som. Litet avbrott mitt i mixande 😊👌

Att mixa mixarna man mixar kan maxa mixarna maximalt. Det är ju sedan gammalt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-09-26 at 15:28 sa rockerjunkie:

Dum fråga kanske, men är det bara mix eller kan man mastra låten oxå?

Jag gissar att man kan göra lite som man vill här eftersom de kommer att normalisera lyssningen oavsett. Men rätta mig om jag har fel...

Och, jag undrar om någon på Studio skulle kunna bemöda sig med att skicka en kort bekräftelse till dem som skickat bidrag? Så man vet att allt kommit fram och är i sin ordning 🙏

Redigerat av Falkensköld
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...