Jump to content
Annons
  • 0

Måste man ha en live-bas för att få till det här basljudet?


Tomas E

Fråga

Tycker aldrig jag blir riktigt nöjd när jag lägger bas på låtarna. Låten nedan är inspelad i studio med en "riktig" basist och det låter väldigt bra. Går det att få till ett basljud som låter så gott som likadant med hjälp av enbart mjukvaruinstrument?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
3 minuter sedan sa Tomas E:

Jag kollade där innan jag ställde frågan. Tyckte inte att ljudet de jobbade med där gick att jämföra med det jag vill ha. Då blir det svårt att veta var man ska börja.

Börja med inställningarna på elbasen, var du spelar på den i förhållande till mickarna osv sen förstärkare , pedaler m m och försök få ljudet in så bra och likt det du vill uppnå! Sen är det bara att mixa tills du är nöjd! 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tycker det där låter som en fretless bass, alternativt en contrabass.

Du skulle ju kunna testa Modobass 2, tycker man kan få till en hel del bra basljud i den. Finns både fretless och contrabass i den.

Kostar ju såklart lite pengar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har aldrig krånglat för mig. Jag använder ett gratis-daw: Waveform 12. Jag behöver ibland skanna mina installerade pluggar, dess mappar, för att mitt DAW ska veta att pluggen är installerad.  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
23 timmar sedan sa Erik dP:

Har aldrig krånglat för mig. Jag använder ett gratis-daw: Waveform 12. Jag behöver ibland skanna mina installerade pluggar, dess mappar, för att mitt DAW ska veta att pluggen är installerad.  

Det är inte så att jag inte kan använda pluggen. Problemet ligger i appen Spitfire Audio som anger att jag inte har några instrument installerade, trots att jag alltså har det. Jag har installerat Bass Guitar och den funkar som sagt fint med min DAW. Och - som sagt i tidigare inlägg - precis efter att jag installerat Bass Guitar så fanns den i nedanstående lista, men inte när jag sen har öppnat och kollat där.

SpitfireAudio.jpg.b3ab9a5656497e28fcdfab2195967c5e.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2023-06-28 at 00:48 sa frithiof:

Tycker det där låter som en fretless bass, alternativt en contrabass.

Du skulle ju kunna testa Modobass 2, tycker man kan få till en hel del bra basljud i den. Finns både fretless och contrabass i den.

Kostar ju såklart lite pengar.

Det var lite dyrt. Man kan ju prova Modobass 2 gratis men då kan man bara använda ett av ljuden så det blir liksom att köpa grisen i säcken. Har dessutom Prime Bass sen tidigare. Där finns det ett hyfsat balladljud men det låter inte lika bra som det jag just upptäckte i Bass Guitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
19 minuter sedan sa frithiof:

När jag nämnde den kostade den 990 spänn.

Sen vad som är dyrt och inte är ju olika för alla såklart.

 

Då hade priset stigit rejält när jag installerade programmet den 7 juli.

modobass2.jpg.4b8869c5c29bca91213cf96f81bb61ef.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

IK Multimedia kör med gruppköp ibland. Jag köpte 25 pluggar till priset av en för något år sedan (bl.a. Modo bass). Med andra ord, invänta erbjudande om du har tid.

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
3 timmar sedan sa oioioi:

IK Multimedia kör med gruppköp ibland. Jag köpte 25 pluggar till priset av en för något år sedan (bl.a. Modo bass). Med andra ord, invänta erbjudande om du har tid.

Det får nog bli så.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2023-08-01 at 19:22 sa oioioi:

Modo-erbjudanden under augustis första två veckor:

https://www.ikmultimedia.com/news/?id=MODOSummer2023

 

Men ladda ner demoversion först och kolla om det verkar vara något för dig (innan du köper).

 

Tack för tipset!

Har redan demoversionen. Det går dessvärre inte att prova annat än det första ljudet, '60s P-Bass, så jag är tveksam till att lägga pengar på det ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...