Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden (a k a Längstah) 2023


CHAE

Recommended Posts

Annons

Skräddare e precis de e va han e. En sån där vingklippt harkrank. Jag har bojkottat resor till Turkiet i flera år pga Erdogan. Hoppas på bot och bättring från hans sida. Låt var och en bli salig i sin tro men att följa en sån där herr går stick i stäv med alla kristna värderingar som vi byggt upp sen vikingatiden. Ve! Full respekt dock om folket i hans land gillar honom vilket jag tvivlar starkt på.
 

Att bränna koranen kanske inte är helt okej heller men det får väl Paldugan svara upp till själv, eller? Jag Blir dock jäkligt förbannad när turkarna bränner vår fina svenska flagga! Omoget!  Vår nation är bäst och har kommit klart längst i demokrateringsprocessen och alltid tagit emot flyktingar från andra länder. Nån måtta får det dock vara. Ta seden dit du kommer, lär och lev landets seder och bruk och visa din avbild respekt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåväl, vad som är bäst av kristna, muslimska eller hedniska värderingar låter jag vara osagt. Det som är problematiskt är ju Erdogans värderingar. Och eventuellt danskens. Men den sistnämnde kontrollerar inga medier.

Iallafall inte direkt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Som jag sa tidigare så är det en jeffla soppa och som kriget utvecklar sig börjar jag bli orolig på allvar. Uppstegringen i vapenfloran som sänds ner innebär att Putler kommer att stega upp sitt. Illa. Strategiska kärnvapen in i soppan och... inget kaffe.

Kpd?

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan sa Fidden:

Nåväl, vad som är bäst av kristna, muslimska eller hedniska värderingar låter jag vara osagt. Det som är problematiskt är ju Erdogans värderingar. Och eventuellt danskens. Men den sistnämnde kontrollerar inga medier.

Iallafall inte direkt.

 

Ja, precis. Det är så krig börjar. Var och en får bli salig på sin ev. tro.
Å ena sidan så är ju problemet inte religionen utan folk som tolkar den.
Å andra sidan är det ju folk skrivit böckerna...

Visst får Erdogan ha vilka värderingar han vill. Det är ju bara att de klingar falskt. Kraven på oss ökar hela tiden samt revideras konstant. Vi kan inte tillgodose det han vill. Det har vi lagar som hindrar oss ifrån.
På gott och ont.

Dansken kan stanna i affären.

Det är val snart i Turkiet, det påverkar ju hans jubel, klang och skrammel föreställning. Då framstår han som en särdeles stor snubbe, vilket han visserligen är och med mycket makt, vilket han visserligen har. Otur för oss bara, nu kan Finland gå in i Nato utan oss i fall detta drar ut på tiden och då står vi där...

Vad som händer efter valet blir intressant att iaktta. Blir det då lättare för oss att komma med? Troligtvis inte. Det finns tillräckligt med regimkritiska samt Nato motståndare här för att i varje tillfälle sabotera processen som hittills, med stor lycka.

 

 

Samtidigt så ska vi vara liiite ödmjuka här. Så fort någon gör något i något annat land (gärna så långt borta som möjligt) så ska vi (i väst) vara med och tycka en hel massa. T. o m. tvinga på dem våra åsikter, religion, demokrati, industri, dragspelsmusik, 😱😁 politik och värderingar med vapenmakt om så är. Se på en hel radda krig från t ex WW1, WW2, Vietnam, Irak m.fl. Är vi, här i bortskämda väst så mycket bättre då? Vi som t ex levt och fortsätter att leva över planetens tillgångar i skrivande stund och sargat den till vad den är nu..?

 

Vi har försökt vara en "humanitär stormakt", vara med och påverka hur andra ska leva men det var ju inte så genomtänkt. Nu sitter vi istället här med en hel radda problem för vi inte klarar av att ta hand om de alla. Vi som inte ens klarar av att ta hand om oss själva. Förr gnällde vi på USA och deras skjutningar och meningslösa gängvåld. Nu är den här. 6 gånger större och värre än något annat europeiskt land. Det i sin tur gav luft till radikala och populistiska krafter. Nu är de i riksdagen och i knäet på regeringen. Blev det så lyckat då? Vi är inte bäst. Vi är bara en liten variant på temat. 
Vi är lika goda kålsupare som alla andra.

Fiskgratäng idag. Så de så!

Redigerat av Dark Of Light
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...