Jump to content
Annons

"No one's son" - En liten visa av Erik dP


Erik dP

Recommended Posts

Annons

Hejsan

Tack för feedback!

Jag märker att det är rätt stor skillnad på tydligheten i mina studiolurar och "vanliga" lurar.

Jag har, på allmän begäran, höjt sången med 6dB, och även ändrat lite på sångens EQ. Låter det bättre?

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt med fin sång, låter lite Beatles som någon var inne på!

Sången är fortfarande inte för stark, rätt mycket effekt på sången, kanske minska ett par uns där för att förflytta sången lite längre fram i ljudbilden! Gillar sångreverbet bidrar till Beatleskopplingen tycker jag!

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bleeding, recieving, relieving etc har ett lite väl svenskt uttal. Men låten och texten tycker jag är riktigt bra. Förstår tanken med att få det låta lite lofi, även om jag hade uppskattat ett mer modernt skimmer.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-08 at 11:20 sa Henric Svensson:

Bra låt med fin sång, låter lite Beatles som någon var inne på!

Sången är fortfarande inte för stark, rätt mycket effekt på sången, kanske minska ett par uns där för att förflytta sången lite längre fram i ljudbilden! Gillar sångreverbet bidrar till Beatleskopplingen tycker jag!

 

Tackar! Jag antar att det går att förbättra mixen ytterligare. Jag är inget vidare på att balansera ljudet pga hörselproblem. Hör numera bara på ena örat. Skadad man gör så gott han kan.

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan sa Fidden:

Bleeding, recieving, relieving etc har ett lite väl svenskt uttal. Men låten och texten tycker jag är riktigt bra. Förstår tanken med att få det låta lite lofi, även om jag hade uppskattat ett mer modernt skimmer.

Lite svengelska är väl charmigt? Jag ser mig inte som sångare och betraktar mina låtar som demos. Övar aldrig sång, utan detta är resultatet av att skriva låten och sedan sjunga in den rätt omedelbart. Försöker mig fram med måttot learning by failing. Och ha kul samtidigt. Någon annan får ta vid och sjunga nån gång i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-10 at 22:59 sa slejnard:

Jag tycker att din sång funkar bra Erik. Fortsätt sjunga! Den är på inget sätt tillrättalagd utan känns känslosam och äkta. ” ett eget ID ” som det så populärt kallas nu. 

Det är ju bra att det låter äkta (Mina föräldrar lever. Farsan fyllde 90 för ngn vecka sedan.) Man blandar ju egna erfarenheter med sånt man sett på typ TV och sätter ett jag-perspektiv på lyriken. Jag gjorde en låt om demens, i jagperspektiv, utan att jag hamnat där...än.

 

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite synd att du inte övar mer på sången. Tycker hela produktionen och sången blir lite väl styltig och midisjuk. Alla instrumenten och sången blir för statisk i både rytmik och dynamik. Får för mycket robotiserad musik vibb över hela produktionen, enligt min personliga smak. Detta är saker som vanligtvis får mig att avsky en låt helt och hållet. Med betoning på just vanligtvis

Visst kan jag se det fina i att du vill skriva låtar och ser det som ditt konstnärliga mål, men det är lite synd att du inte lagt lite mera krut på i alla fall sången. Kanske en liten kurs i engelska skulle vara bra med, men just sången vore nog viktigare att den polerades lite, känner jag. För jag gillar en del av det du gör väldigt mycket, för visst var det du som hade ett demo med låten "Black birds calling Voice"? Har för mig att den inte hette så, men att det var en textrad i refrängen eller så. Känns för mig som att det är ett av de bästa demon jag någonsin hört, men som inte blivit en "riktig" låt än. Den skulle verkligen kunna lyfta med lite mera kärlek, tycker jag. Men nu hamnade jag ju OT, sorry! 

Detta demo är nästan lika starkt tycker jag. Gillar arret och melodierna. Men önskar att det var lite mera känsla av levande musiker som spelade instrumenten, istället för att det blir så programmerat och stelt. Det är ju många stilar där det stela och torra passar, men i just denna låt så vill jag ha en mera mänsklig känsla bakom instrumenten. 

Så även om jag vanligtvis skulle ha svårt att ens lyssna igenom ett demo av denna typ, så har jag i detta fall gjort det flera vändor. Bara för att jag tycker att detta är ett demo som skulle kunna bli till en riktigt bra låt med. Så det vore kul om du fortsatte att putsa på detta demo, för att få fram en mera färdig låt. Om du förstår vad jag menar? Kanske hitta någon musiker som kan spela in piano, trummor eller som är bra på att programmera midi så att det låter mera naturligt. Eller om du själv bara kunde lära dig programmera det hela lite mera naturtroget. 

Tråkigt att du bara hör på ett öra. Men om du mixar i dual mono, alltså monospår som är dubblerade och i varsin högtalare, och panorerar dem lite höger vänster i högtalare, så brukar det vara lättare att få till mixen med bara ett öra. Då är det många som kan vrida på huvudet och lära sig höra balansen i ljudbilden ändå. Kan vara lite svårare i hörlurar dock. Men då kan du även använda dual mono och växla mellan mono, högra spåret och vänstra spåret för att se att det låter lika alla dessa tre lägen. Men detta är ju kanske tekniker du redan känner till iofs. 

Så jag gillar verkligen låten och ser stora potenser i den, även om jag inte är helt nöjd med att det just nu "bara" låter som ett bra demo. Hoppas den blir mycket mera än så. Håller med om att detta alster har lite Beatles vibbar, men självklart med ditt egna signum i form av dig själv som låtskrivare. Och trotts allt gnäll från mig så är jag villig att erkänna att om jag hade skrivit denna låt så skulle jag vara tok nöjd och lite väl nöjd med mig själv för mitt egna bästa. 😉

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ännu en bra låt - snart dags at pressa skiva ?

Jag är en bara 'vanlig' lyssnare och mina favoriter av dina låtar är :

 

och

 

När det gäller trådens låt, så är musiken, melodin, pianospelet m.m. riktig bra, Sjungandet känns lite sisodär, men fungerar. Engelskan, visst den är ok, men ofta tror jag en 'äkta' engelsman eller amerikan skulle ha sagt samma innehåll på ett annat sätt. - En deltagare av 'Allt för Sverige' har vid frågan hur en amerikan upplever svenskarna sagt : "Your Sweds are really good at English, ... but we don't talk that way." (fritt citerat) 

En annan grej är, och det är nog bara jag som tycker, att melodin, särskilt refrängen, är alldeles för 'glad' för textens innebörd. Det 'borde' vara en sorgsen eller tröstande melodi, men ger mig istället en känsla av glädje, lite hopp för framtiden. Medans texten är rätt mörk.

Keep up the good work ! 

PS Jag gissade faktist på att din far fortfarande lever :-)

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-11 at 09:52 sa Erik dP:

Det är ju bra att det låter äkta (Mina föräldrar lever. Farsan fyllde 90 för ngn vecka sedan.) Man blandar ju egna erfarenheter med sånt man sett på typ TV och sätter ett jag-perspektiv på lyriken. Jag gjorde en låt om demens, i jagperspektiv, utan att jag inte hamnat där...än.

Min mamma är 83 och är också dement, jobbig resa det där…

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan sa Henric Svensson:

Min mamma är 83 och är också dement, jobbig resa det där…

Tråkigt att höra. (Jag lade till demenslåten i mitt tidigare inlägg.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan sa Flizzaff:

Ok. Ljudbilden är ganska bra i den andra "No Ones Son" trots ditt enda öra. Stereoeffekt kan man inte efterlysa; det låter nästan som mono men vad gör det. En trevlig låt.

Roligt att du gillar låten. Jag ska ersätta filen i första inlägget med min uppdaterade version.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-13 at 03:54 sa HomerJSimpsson:

 

Ännu en bra låt - snart dags at pressa skiva ?

Jag är en bara 'vanlig' lyssnare och mina favoriter av dina låtar är :

 

och

 

När det gäller trådens låt, så är musiken, melodin, pianospelet m.m. riktig bra, Sjungandet känns lite sisodär, men fungerar. Engelskan, visst den är ok, men ofta tror jag en 'äkta' engelsman eller amerikan skulle ha sagt samma innehåll på ett annat sätt. - En deltagare av 'Allt för Sverige' har vid frågan hur en amerikan upplever svenskarna sagt : "Your Sweds are really good at English, ... but we don't talk that way." (fritt citerat) 

En annan grej är, och det är nog bara jag som tycker, att melodin, särskilt refrängen, är alldeles för 'glad' för textens innebörd. Det 'borde' vara en sorgsen eller tröstande melodi, men ger mig istället en känsla av glädje, lite hopp för framtiden. Medans texten är rätt mörk.

Keep up the good work ! 

PS Jag gissade faktist på att din far fortfarande lever 🙂

 

Kul att du gillar min musik. Det finns ju andra låtar som har glad melodi med en betydligt dystrare lyrik. Tex det ovan nämnda pojkbandet ”Skalbaggarna” med låten ”Maxwell's Silver Hammer”. Eller ”Blind Melon” med låten ”Skinned” för att ta ett annat exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-12 at 23:26 sa -k9-:

...För jag gillar en del av det du gör väldigt mycket, för visst var det du som hade ett demo med låten "Black birds calling Voice"? Har för mig att den inte hette så, men att det var en textrad i refrängen eller så. Känns för mig som att det är ett av de bästa demon jag någonsin hört, men som inte blivit en "riktig" låt än....

Just det! Låten ”Your Comfort Lie”. Klistrar in den här nedanför.

Jag blir positivt överraskad över ditt långa inlägg, och beröm trots att det inte låter proffsigt. Du gillar i alla fall mig som låtskrivare. 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Oj! Jösses vad bra ”Your Comfort Lie” är. Antar att jag vant mig mera med MIDI ljuden, nu när man blivit äldre med åren. Lite kul att höra den igen nu när jag förstår bättre varför jag själv tycker den är så bra.  En enkel liten låt kan tyckas, men det är ju så många snygga saker som händer i den. Blev sugen på att skriva en mindre uppsats om den här i tråden, men jag låter nog bli. Det var kanske bara jag som behövde mogna i 8år för att uppskatta den fullt ut. Gillar mera hur du sjunger i den låten med. Snygga pauseringar och små glissandon i sången där. 

Får nog säga emot mig själv och tycka att det är mera en färdig låt än jag tyckte för 8 år sedan. För även om det låter mycket midi så har du ju många snygga detaljer som försvinner lite i mixen, men som jag är mera mogen att höra idag. 

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-11-17 at 01:02 sa -k9-:

Oj! Jösses vad bra ”Your Comfort Lie” är. Antar att jag vant mig mera med MIDI ljuden, nu när man blivit äldre med åren. Lite kul att höra den igen nu när jag förstår bättre varför jag själv tycker den är så bra.  En enkel liten låt kan tyckas, men det är ju så många snygga saker som händer i den. Blev sugen på att skriva en mindre uppsats om den här i tråden, men jag låter nog bli. Det var kanske bara jag som behövde mogna i 8år för att uppskatta den fullt ut. Gillar mera hur du sjunger i den låten med. Snygga pauseringar och små glissandon i sången där. 

Får nog säga emot mig själv och tycka att det är mera en färdig låt än jag tyckte för 8 år sedan. För även om det låter mycket midi så har du ju många snygga detaljer som försvinner lite i mixen, men som jag är mera mogen att höra idag. 

 

Det är kul att man lyckas göra något som uppskattas långt efter man har lagt upp låten... ”Your comfort lie” i detta fall. Vi diskuterade denna låt redan 2014, där jag beskrev hur låttexten kom till i denna tråd: 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-11-21 at 20:27 sa mixamannen:

Det som gör det lite jobbigt är uttalet, och att midi stråkarna låter som en midimodul från 96.....varför uttalar du inte allt lite mera engelskt än amerikanskt? Lyssna på beatles eller David Bowie. Arret upplever jag som platt och odynamiskt. Lyssna lite på Queen eller nåt. Som sagt, allt faller på vissa saker som gör att jag inte pallar med efter ett tag. Det finns ju hur mycket som helst att göra med mixen och arret om man vill. Jag tycker du gjort 20% ungefär.

Det är skönt att få lite osminkad rakt-på kritik. När jag leker loss med olika pluggar utgår jag aldrig från någon utprovad egen ”template”, utan alla låtar får olika behandling. Om jag skulle lägga alla låtar på en skiva blir det nog mer likt ovan nämnda Beatles i variation (tex Revolver) snarare än tex AC/DC där allt är ljudmässigt och låtmässigt snarlikt. Vad jag vill säga är att jag letar och testar mig fram till något uttryck som känns rätt. Jag sminkar låtarna så gott jag kan med idéer som kanske inte funkar lika bra som jag föreställt mig. Den feedback jag får ”det här var bra/skit” tar jag med mig. Jag har funderingar på att spela in allt så småningom med mer genomtänkt process. Nån ljudbild jag klarar av.

Att du ändå pallar med att lyssna på mina visor är enbart positivt, och dina sågningar längs fotknölarna (i alla fall 20% ovanför) är nog vad fler här på forumet ibland kan ha nytta av.

Jag är inte heller så förtjust i mina sånginsatser. Jämförelse med Beatles, Bowie och Queen är att sikta högt. Men som jag brukar intala mig: så länge jag skriver egna låtar så förlåter det en hel del. Tänk om jag sjöng covers.

Stråkarna är förresten från Spitfire, dvs gratisbiblioteken dom har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stråkarna jag använde reagerar inte på anslag (volym) så istället för att automatisera en nivåregel efter stråkpluggen så delade jag upp ljudet på två olika spår med olika ljudvolym.

Jag flyttade även midi-anslagen (stråkar och blås) lite i tid då det tar lite tid för tex stråkarna att komma upp i volym som matchar resten av mixen. Annars kommer dom in sent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker stråkarna ligger och smyger fint i mixen, de finns där men dominerar inte. I grunden har du inte så bra ljud i låten, varken sångljud eller musikljud och jag håller med någon föregående talare att det är något fel på ditt uttal, det låter lite stelt. Men jag sätter en 4 i betyget för i grunden är låten bra gjord.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-11-30 at 12:57 sa Flizzaff:

Jag tycker stråkarna ligger och smyger fint i mixen, de finns där men dominerar inte. I grunden har du inte så bra ljud i låten, varken sångljud eller musikljud och jag håller med någon föregående talare att det är något fel på ditt uttal, det låter lite stelt. Men jag sätter en 4 i betyget för i grunden är låten bra gjord.

Kul att låten mottages väl trots missljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...