Jump to content
Annons

Mac mini M1 16gb. STORA PROBLEM!!!


Recommended Posts

Säkert många som tycks väntat på att skaffa Apples nya M1 datorer. Jag väntade tillräckligt länge (tycker jag...) och skaffade M1 i januari. Kunde dock använda den först för 1 vecka sedan då UAD var sena på att få sina pluggar att fungera.

Jag måste säga att det har varit allt annat än frid och fröjd med övergång till M1. Många är säkert jätteintresserade av datorer. Jag är inte det, och valde mac för länge sedan för att slippa all skit. Det som gör mig frustrerad är att jag inte vet varför det inte funkar.

Jag öppnar gamla logic-projekt (ca 2-3 år gamla..) på den nya datorn och vips så får jag en halv sekunds lila skärm och sedan startar datorn om. Vissa projekt går inte att öppna alls. Är det något i övergången som jag lyckats göra fel eller är det bara såhär det funkar? Jag lyckades ta en chill-pill förra gången när dom sa att thunderbolt inte funkade med antelopegrejer men att USB funkade men nu börjar jag tappa det när datorn stänger av sig hela tiden.

Jag har gjort den klassiska övergången från en mac till en annan via flyttassistent osv. Någon som har ideer på varför det stänger av sig utan att ens säga hej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
9 minutes ago, pme said:

Har du provat att öppna projekten utan något externt ljudkort?

Nja det kan jag väl inte säga att jag gjort. Jag har dock lyckats använda allt i ett helt nytt projekt och spelat in 14ch trummor och fått alla pluggar att funka. Det är bara de gamla projektet som inte går.

blir dock sjukt nervös inför helgens session. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Även om man inte vill att det ska vara så, så bootar maskinen om så är det på låg nivå det går åt skogen och har du då installerat hårdvara så är det den absolut troligaste orsaken till problemet.  Jag har bara haft någon enstaka crash på min M1. Men det är trassel med extern skärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, pme said:

Även om man inte vill att det ska vara så, så bootar maskinen om så är det på låg nivå det går åt skogen och har du då installerat hårdvara så är det den absolut troligaste orsaken till problemet.  Jag har bara haft någon enstaka crash på min M1. Men det är trassel med extern skärm.

Okej, jag ska prova imorgon med att starta upp dom projekt jag inte kommer åt utan ljudkort.
På vilket sett har du trassel med extern skärm? Jag har precis börjat med extern skärm! Sist jag hade det var det med en PC 2003. Sen blev det mac från 2005

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-03-18 at 21:12 sa red_house_painter:

Okej nu såg jag hur man fixar det men vad betyder det och vad gör Rosetta exakt?

Rosetta 2 är en mjukvara som kan tolka om gamla programvaror som skrivits för Intel-datorer och som inte kan läsas av det nya operativsystemet för M1. Det jobbar i bakgrunden och ska hjälpa till att få igång vissa gamla program - och det kommer upp en fråga om du vill installera det när du försöker starta ett program skrivet för Intel-datorer. Rosetta fanns redan för många år sedan och då funkade det väl hyfsat bra har jag för mig.

https://support.apple.com/sv-se/HT211861

 

Och: Break a leg med inspelningssessionen. Hoppas det funkar.

 

 

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Med Apple Silicon (M1) är det, precis som vid uppgraderingar till nya versioner av macOS, enormt viktigt att samtliga mjukvaror (appar, pluggar) samt eventuella drivrutiner är kompatibla med M1. Tillverkaren måste inte ha optimerat mjukvaran för M1 än, det räcker med att den är kompatibel och då kickar Rosetta 2 in och tolkar Intel-koden så att den fungerar bra även på de nya processorerna. Vanligtvis fungerar detta så bra att du inte behöver fundera på det.

Du bör alltså ha ett uttalat stöd från tillverkaren av alla de produkter som du installerar i din Mac med M1, och då endast installera den version som tillverkaren har uttalat sig om. Inte någon äldre version som du har liggande i något arkiv.

Jag skulle gjort så här:

  1. Metodiskt gå igenom varje plugg (som inte medföljer Logic) och kolla att tillverkaren har uttalat stöd för M1
  2. Ta bort övriga pluggar från systemet helt
  3. Göra samma sak med drivrutiner och mjukvara till ljudkort
  4. Om drivrutinen inte går bort så skulle jag starta dator och Logic utan kortet anslutet

Konsekvensen kan ju i värsta fall bli att du inte har samtliga pluggar tillgängliga i din nya M1-dator när du öppnar gamla projekt. Tyvärr är ju inte helt ovanligt när man går från en äldre musikdator till en ny att vissa pluggar inte har uppdaterats. Ett sätt att komma runt det är att exportera stems från viktiga projekt innan man lämnar en gammal miljö bakom sig.

Jag har säkert glömt något viktigt, men då är det bara att fylla på 😉

  • Gilla 1
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/20/2021 at 7:44 AM, Björn Olsberg said:
  1. Metodiskt gå igenom varje plugg (som inte medföljer Logic) och kolla att tillverkaren har uttalat stöd för M1
  2. Ta bort övriga pluggar från systemet helt
  3. Göra samma sak med drivrutiner och mjukvara till ljudkort
  4. Om drivrutinen inte går bort så skulle jag starta dator och Logic utan kortet anslutet

Precis, jag känner att jag var såpass duktig på att vänta in det hela och följa upp när UAD, fabfilter och antelope kände sig klara innan jag valde att byta dator. Har inte så många andra softwaregrejer installerade då jag har mycket outboards och färgar mycket på invägen. Men det kändes också viktigt till de nya projekten jag hade inbokat att hamna på den nya fräschare datorn.  Den förra var en 2016? imac och gå från 21" till 32" skärm.

Men många av de projekt som låg nere märkte jag då hade pluggar från addictive drums osv.. Något jag själv aldrig använder men får skickat till mig där vi lägger om trummor osv. Dessa gick inte att öppna. Och mycket annat smått där folk säkerligen också haft crackade SW-pluggar. Inget som jag riktigt kan göra något åt vid öppning av fil.
Det var lite i stressens moment allt kom samtidigt och jag måste säga att många saker började bete sig konstigt. Inget jag direkt hann felsöka utan bara la på is. Det kan verkligen vara andra saker men det är något jag ska börja kolla upp i veckan/helgen som kommer.

Men detär med varningens finger jag också säger detta då det säkerligen är många som har gamla projekt på sina HDs eller får projekt skickade till sig. Ett nämnt problem jag faktiskt inte stött på någonstans. Då har jag läst massa på gearsluts, techsidor och videos där folk provar logic och andra program. Känns som alla test "börjar" med nya projekt vilket kanske inte riktigt stämmer överens med helhetsbilden av den moderna arbetaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Man undrar hur mycket som går förlorat.  Ganska många pluggins kommer förmodligen aldrig att bli uppdaterade med Arm stöd, Apple har dessutom bytt en massa grafik grejer som gör saken jobbigt för utvecklare.  Men när väl pluggarna är fixade och barnsjukdomarna borta så kan det bli bra. Men det är nog en hel del kvar innan man inte märker av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
17 timmar sedan sa pme:

Man undrar hur mycket som går förlorat.  Ganska många pluggins kommer förmodligen aldrig att bli uppdaterade med Arm stöd, Apple har dessutom bytt en massa grafik grejer som gör saken jobbigt för utvecklare.  Men när väl pluggarna är fixade och barnsjukdomarna borta så kan det bli bra. Men det är nog en hel del kvar innan man inte märker av det.

Förra gången när Apple gick från PowerPC till Intel så var det mycket som aldrig blev porterat.

Tror man får räkna med lite förluster av mjukisar vid den här övergången.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, drloop said:

Förra gången när Apple gick från PowerPC till Intel så var det mycket som aldrig blev porterat.

Tror man får räkna med lite förluster av mjukisar vid den här övergången.

Inga problem för mig då jag inte kör så mycket SW då jag vill känna mig lite begränsad till det jag har. Men jag ogillar starkt att datorn startar om sig bara för att något projekt har gömda spår med addictive drums eller något klanghelm reverb som jag inte har. Datorn har valt lite olika sätt att hantera den situationen kan jag tycka

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
30 minutes ago, red_house_painter said:

Inga problem för mig då jag inte kör så mycket SW då jag vill känna mig lite begränsad till det jag har. Men jag ogillar starkt att datorn startar om sig bara för att något projekt har gömda spår med addictive drums eller något klanghelm reverb som jag inte har. Datorn har valt lite olika sätt att hantera den situationen kan jag tycka

Det är är något mer fundamentalt som är fel. Plugins är userspace koden som inte körs med privilegier att ställa till något. De kan dock trigga grafik eller ljud delar som körs i kärnan att krascha.

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan sa red_house_painter:

Inga problem för mig då jag inte kör så mycket SW då jag vill känna mig lite begränsad till det jag har. Men jag ogillar starkt att datorn startar om sig bara för att något projekt har gömda spår med addictive drums eller något klanghelm reverb som jag inte har. Datorn har valt lite olika sätt att hantera den situationen kan jag tycka

Jag har haft en hel del pluggar som inte var kompatibla, men datorn har aldrig startat om eller uppfört sig konstigt - förutom att själva låtprojektet har stannat i uppstartsfasen. Jag kunde dock starta låten med en backup-projektfil.

Vad jag kommer ihåg så tar både Cubase, Logic och Pro Tools auto-backuper och det är väl inställt så från början. De finns i projektmappen, vilket gör det enkelt att gå tillbaka till den version som inte har de pluggar som strular.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...