Jump to content
Annons

Spela in percussion hemma


Drumblast

Recommended Posts

Hejsan🙂

Mina krav Àr ganska lÄga men jag vill bara inte det ska lÄta skit haha. Spelar in digitala trummor och det kan jag spela in utan problem, men vill lÀgga in akustisk percussion (bongo, shaker, tamburin, triangel os.v) och dÄ behöver jag en bra mic och ett ljudkort.

Har en Focusrite Scarlett 2i2. Behöver jag byta ut det ljudkortet eller funkar det?
En SM57 vet jag ska vara ett bra val om man spelar in bongos, virveltrummor, men borde Focusrite Scarlett 2i2 fungera bra tillsammans med denna mic? Har hört att det ljudkortet har för lite gain för en SM57.

Ska inte spela in nÄgot album, men vill testa göra musik.

Budget? Ja lĂ„t sĂ€ga högst 3500kr men gĂ€rna 1200kr haha 🙂

VÀnlig hÀlsning Lars!
 

Redigerat av Drumblast
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • Drumblast Ă€ndrade titeln till Spela in percussion hemma
Annons
pme (oregistrerad)

Har du provat?  Det Àr ganska lite gain, men Ä andra sidan sÄ Àr det hyfsat ljudstarka kÀllor. (Möjligen shaker undantaget) Förmodligen ger det bÀst bang-for-buck och fylla pÄ med andra mikrofoner.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja sm57 kommer du lĂ„ngt med. Inte sĂ„ dyr heller sĂ„ du kan köpa tvĂ„ och spela in bongos i stereo. Kolla Ă€ven in line audio cm3, smĂ„kondensator. Tror de heter nĂ„t annorlunda nu đŸ€”. Brukar sjĂ€lv anvĂ€nda en stormembranare till percussion. Har en SE2200 och den funkar till allt möjligt! De billigare SPB1 och sE x1 kring 1000-lappen Ă€r ocksĂ„ bra. Fördelen med dynamisk Mick att den inte tar in sĂ„ mycket av rummet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1 timme sedan sa pme:

Har du provat?  Det Àr ganska lite gain, men Ä andra sidan sÄ Àr det hyfsat ljudstarka kÀllor. (Möjligen shaker undantaget) Förmodligen ger det bÀst bang-for-buck och fylla pÄ med andra mikrofoner.

NĂ€e har inte provat, men Ă€r starkt inne pĂ„ att köpa en sm57a eftersom den kommer komma till anvĂ€ndning förr eller senare. 🙂

1 timme sedan sa slejnard:

Ja sm57 kommer du lĂ„ngt med. Inte sĂ„ dyr heller sĂ„ du kan köpa tvĂ„ och spela in bongos i stereo. Kolla Ă€ven in line audio cm3, smĂ„kondensator. Tror de heter nĂ„t annorlunda nu đŸ€”. Brukar sjĂ€lv anvĂ€nda en stormembranare till percussion. Har en SE2200 och den funkar till allt möjligt! De billigare SPB1 och sE x1 kring 1000-lappen Ă€r ocksĂ„ bra. Fördelen med dynamisk Mick att den inte tar in sĂ„ mycket av rummet.

Men bör jag inte undvika kondensator mic eftersom dom tar upp för mycket ljud i rummet? Eller Àr smÄkondensator okej?

Okej SE2200 verkar ju ocksÄ bra. Jag spelar lite gura och den verkar ju va bra för det.

Tack för bra och snabba svar. Det hjÀlper en hobbymusiker.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Testa med SM57 först. 🙂 Annars skulle jag rekommendera en smĂ„membranare. Line Audio CM3 som @slejnard rekommenderade Ă€r kanon, men jag skulle vilja pĂ„stĂ„ att t.ex. Behringer C2 gör jobbet (snacka om prisvĂ€rda mickar 🙂 ).

Ett tips nĂ€r du spelar in shaker, tamburin och kanske triangel Ă€r att inte micka för nĂ€ra ljudkĂ€llan. Jag brukar stĂ„ ca ”en underarm” frĂ„n micken nĂ€r jag spelar in shaker eller tamburin. Testa olika avstĂ„nd och se vilken du tycker ger naturligast ljud.

Lycka till! 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SM57a funkar till mycket och det borde kunna gÄ att anvÀnda till bongos. Sen hade jag nog lagt den budgeten du pratar om pÄ en annan mikrofon istÀllet för en till sm57a. En sm57a kan du annars alltid hitta begagnat nÄgonstans ALLTID!

Om du skulle uppleva att det Àr för dÄlig krÀm med 57an pÄ vissa kÀllor kan du testa en Tri­to­nAudio Fet­Head. Nu Àr problemet att den kostar lika mycket som en sm57a... Jag vet inte hur starkt en scarlett orkar driva men det kÀnns i regel som att du borde kunna jobba en del med placering av mikofon. FÄr du bara en massa brus och scarletten Àr pÄ max sÄ vet du att det inte riktigt gÄr ihop.

AnvÀnder du sen sm57a pÄ acke Àr mitt tips att du riktar mikrofonen mot 12e band med lÀtt lutning mot gitarrkroppen. SÄ jag tror du borde klara dig en stund till

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...