Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons

Du gör 8 takter, bestäm mall på:

intro-vers-pre chouros-refräng

Sen brukar jag mottot: Less is more.

Man behöver alltså inte spela alla riff man kan i en och samma låt.

Ovanstående är de ”regler” jag följer och håller mig till. Du kan ju köra en helt egen stil men, det känns som du inte är helt nöjd med den.

Du kan också på kul börja skriva en helt entonig låt. Se sen vad som händer. Jag har gjort det och det blir faktiskt riktigt bra i slutändan.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo precis som Dion säger. Lyssna gärna på favoritlåtar och dela in dom på intro-vers-förrefräng-refräng etc. 
Ackordrundor kan du göra enkla i början. Tex Am, F, G. Låter det bra så är det bra. Studera gärna kvintcirkeln och moll o durskala. 
Melodier kan du hitta utifrån de toner som med i ackorden. Tänk att det ska gå ihop taktmässigt också. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tycka det beror på vilken stil du är ute efter. Men säg att du gör kommersiell pop. Håll dig till enstaka ackord. Ex C, F, G och Am. Och låter sedan melodin tala och föra var och hur ackorden ska ligga. 
istället för hundra pålägg på det så jobbar du sedan med frasering och rytmik (tex att ackord inte spelas på 1an utan kommer på synkop) Det kan ofta skapa fler idéer och föra en vidare.

Instrument kan ofta föra in en att spela samma och samma sak om och om igen. Om du spelar gitarr, försök då skriva på ett piano istället. (Utgå då från C-dur/Am- skala med treklangsackord) så kan du skriva melodier på alla vita tangenter. Och 
spelar du piano så utgår du från gitarr istället!

nya instrument, nya klanger, nya tillvägagångssätt!

Lycka till!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Och en annan sak värd att tänka på när du skriver melodier: 
Tystnad mellan noter är också ljud. Detta bidrar till rytmen i låten.
En annan grej kan vara att tänka på att variera notlängder. En lång utdragen not ger ofta mer känsla.

Själv brukar jag börja med att bara lägga in en enkel ackordsslinga lite random, lite baserat på mitt röstomfång för dagen. Kan vara 2, 3 eller 4 ackord typ. Och i denna slinga hittar jag sedan melodin. 

’Vanliga ackordföljder är, som sagts tidigare,  C-skalan där du bara spelar vita noter. Andra tonarter är bara transponeringar av denna, beroende på sångarens behov. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis börja enkelt, bara vita tangenter och 4 ackord, välj en uttjatatad ackordrunda tex am F C G, kör den i hela låten, nynna lite och klappa takten, där har du tempo/groove. Gör samma 1 gång till, kontrasterar de 2 bitarna nynnade melodier varandra? Bra då är du färdig, annars gör om den ena. 

Sjung det första som dyker upp i skallen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt att påpeka ändå hur etablerad eller kunnig man än är i sitt fält. Det kommer alltid ner till:

Enkelhet. Ofta kör man fast och tänker hundra steg för långt fram innan man ens börjat med första ton. De gånger jag kommer på självklara melodier är när jag latjar runt och ska "tönta" mig fram.

Värdera dom där röstmemona som finns inspelade från sena nätter på väg hem eller försök komma på hur 2Unlimiteds 3e låt på deras första skiva låter och försök planka den utan att ha hört den.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar lite baklänges istället. Ofta att jag sitter med gitarren och lite slappt spelar på måfå. Efter ett tag dyker nästan alltid en melodi eller ett riff upp. Utifrån hur melodin/riffet låter, får jag en känsla för hur resten av låten "ska" låta och bygger vidare med ackord och andra melodier, riff, bryggor, refränger osv som passar in i känslan.

Mitt tips: Tänk inte för mycket på regler om ackordföljder och tonarter. Spela istället och se vart du landar. Det har hjälpt mig otroligt mycket. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-02-19 at 10:49 sa AudioEmbryo:

”övertänk” inte

börja inte med arrangemanget 

melodin begränsar ju val av ackord

testa att börja med texten

Låter som en klok tanke. Om jag ska förklara i lite mer detalj så känns mina melodier som en "run-on-sentence som bara använder 1/4 noter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

jag vet inte vad du spelar för instrument eller vilken typ av musik du gillar men detta funkar för mig.

Jag kompar mig själv och sjunger låtar som jag gillar i princip varje dag.

Ur detta kommer egna fraseringar och melodier fram. Din musik blir ju ofta en blandning av det du själv gillar att lyssna på och spela.

Att härma fraseringar hos artister man gillar gör att du utvecklar din spel/sångteknik och att spela låtar du tycker om gör att du får en känsla för uppbyggnad/form/struktur 

Du behöver inte vara orolig för att du låter som någon annan. Det blir alltid en unik blandning där man kan ana influencer, men så är det ju med i princip varenda låtskrivare/artist.

Lycka till!

/Fredrik Berg

Redigerat av fredrikberg
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Gäst ändrade titeln till ...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...