Jump to content
Annons

Standardpitch svensk musik 440?


AlexanderL

Recommended Posts

Hej!

Har ett digitalt piano där jag kan ställa pitch.. 

Är relativt nybörjare, men tillräckligt bra för jag kan höra att många svenska sånger (tex 90tal) inte har 440 som standard.

( eldkvarn och någon marie fredriksson var sista jag märkte det på)

Tex 442 låter bättre men lite off fortf.

Undrar om någon vet om det finns/fanns någon vedertagen standard i svensk studiotradition gällande pitch? Och eller om detta vart olika i olika länder?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad jag vet slå var 442 standard tidigare, men snubben som jag inte minns nu "ändrade om" slå att dagens musik valde att gå över till 440 istället.  Men valet är ju fritt att använda vilken pitch man vill.

Om jag minns rätt så var ändring bättre för det lät bättre, lättare vid mixning m.m m.m....

Finns klipp om detta på Youtube har jag sett🤗👊🤟

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta var det väl så att masterbandarna inte höll hastigheten (eller var felinställda) och därför är pitchen inte alltid hundra på gamla inspelningar - multispår-bandarna höll säkert hastigheten, men när man förde över från multibandaren till en stereo-bandare ändrades pitchen lite grann. Vad det gäller att stämma ned instrumenten ska musiken tydligen låter bättre vid 436Hz - har aldrig testat själv men det låter rimligt.

https://www.reddit.com/r/musictheory/comments/2kr4ja/why_are_90_made_up_of_songs_not_in_standard_440/

https://blog.grainapps.com/kraftwerk-das-modell-436-hz

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är andra intressanta fakta om tonhöjd från lite längre tillbaka:-)

https://en.citizendium.org/wiki/Pitch_(music)#Pre-19th_Century

Uttdrag ur texten:

"Some idea of the variance in pitches can be gained by examining old pitchpipes, organ pipes and other sources. For example, an English pitchpipe from 1720 plays the A above middle C at 380 Hz, while the organs played by Johann Sebastian Bach in Hamburg, Leipzig and Weimar were pitched at A = 480 Hz, a difference of around four semitones. In other words, the A produced by the 1720 pitchpipe would have been at the same frequency as the F on one of Bach's organs."

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

15 hours ago, AlexanderL said:

Är relativt nybörjare, men tillräckligt bra för jag kan höra att många svenska sånger (tex 90tal) inte har 440 som standard.

Aldrig hört talas om, men det kanske stämmer? Mer troligt är att de låtarna haft bandmasters och de banden har spelats upp i bara lite fel hastighet när de förts över till digitalt?

8 hours ago, oioioi said:

Brukade inte en gammeldags telefon ha 440 Hz som signal då man lyfte på luren för att ringa?

400 Hz vill jag minnas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...