Jump to content
crillemannen

Tubetech CL1b vs Softubes Cl1b

Recommended Posts

Tjo,

 

Jag gjorde ett test med min Tubetech CL1b HW mot Softubes officiella plugin CL1b mkII.

Softubes plugin var faktiskt anledningen varför jag köpte HW från första början men fick aldrig till det att göra en jämförelse. Men nu så! 

 

Det finns även filer att ladda ner i YT infon.

 

 

  • Gilla 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Skumt, jag tyckte det var större skillad med musiken än med bara sången. Skillnaden är inte så stor,så  det borde kanske finnas en till kompressor som referens, tex den som finns med i den daw du använder.

Vilken samplingsfrekvens körde du pluggen i?

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan sa pme:

Skumt, jag tyckte det var större skillad med musiken än med bara sången. Skillnaden är inte så stor,så  det borde kanske finnas en till kompressor som referens, tex den som finns med i den daw du använder.

Vilken samplingsfrekvens körde du pluggen i?

Ja men när musiken spelar så påverkar allt, allt så att säga! Jag brukar kalla det psyko-akustik. När man ändrar t.ex. 2khz på kicken så händer det saker med sången, eller gitarr osv. 

 

44.1 24bit

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Crillemannen, bra jobbat. HW tydligare utan att vara vassare, bättre ton, mer kärna. Som att SW behöver 2 till plugins - eller fler (ex kompressor på konsonanterna och eq överlag) för att komma ikapp. Inte stor skillnad men en klart hörbar. På ett spår!

Då kan man sätta detta i proportion till om en hel mix med många spår går igenom plugins eller HW.

Jag och kollegan var med på ett test med HW/SW reverbs i vintras och det var förvånansvärt tydligt hur mycket bättre det lät med externa reverbs mot plugins - trots att allt är digitalt. Alla prickade in hårdvaran i blindtestet. Jag kommer ALDRIG att sälja mina reverbenheter. Jag ska se om jag kan få tillgång till det testet ska ni få höra.

Edited by Kjubeis

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan sa Kjubeis:

Tack Crillemannen, bra jobbat. HW tydligare utan att vara vassare, bättre ton, mer kärna. Som att SW behöver 2 till plugins - eller fler (ex kompressor på konsonanterna och eq överlag) för att komma ikapp. Inte stor skillnad men en klart hörbar. På ett spår!

Då kan man sätta detta i proportion till om en hel mix med många spår går igenom plugins eller HW.

Jag och kollegan var med på ett test med HW/SW reverbs i vintras och det var förvånansvärt tydligt hur mycket bättre det lät med externa reverbs mot plugins - trots att allt är digitalt. Alla prickade in hårdvaran i blindtestet. Jag kommer ALDRIG att sälja mina reverbenheter. Jag ska se om jag kan få tillgång till det testet ska ni få höra.

Jo men lite så jag resonerar också! Man kan komma fram till samma result men det tar bara lite extra processing. 

 

I all ärlighet så tror jag bara det blir annorlunda om man kör mycket HW behöver inte nödvändigtvis vara bättre. 

 

 

Jag har aldrig jämfört HW reverb men alla som gjort det verkar vara överens om att det är stor skillnad. 

 

Dela gärna testet om du får och kan 🙂

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Kjubeis said:

Tack Crillemannen, bra jobbat. HW tydligare utan att vara vassare, bättre ton, mer kärna. Som att SW behöver 2 till plugins - eller fler (ex kompressor på konsonanterna och eq överlag) för att komma ikapp. Inte stor skillnad men en klart hörbar. På ett spår!

Då kan man sätta detta i proportion till om en hel mix med många spår går igenom plugins eller HW.

Jag och kollegan var med på ett test med HW/SW reverbs i vintras och det var förvånansvärt tydligt hur mycket bättre det lät med externa reverbs mot plugins - trots att allt är digitalt. Alla prickade in hårdvaran i blindtestet. Jag kommer ALDRIG att sälja mina reverbenheter. Jag ska se om jag kan få tillgång till det testet ska ni få höra.

Körde ni digitalt till och från reverben eller gick det via DAAD också?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Citat

Körde ni digitalt till och från reverben eller gick det via DAAD också?

 

Båda, externa reverbens egna A/D + D/A och drivna digitalt (AES och Spdif) med samma DAC som mjukvarureverben. Minutiöst och nördigt nivåmatchat.

Förstår vad du är ute efter men skillnaden på olika omvandlare av hög klass är försvinnande liten. Vi hörde ingen eller i ngt fall microminimal skillnad när det vara reverbens egna omvandlare kontra ljudkortet, trots att i det ena fallet går signalen genom 2 st A/D par och 2 st D/A par. Det var inte det som skilde, det var reverben i sig. Originaltonen och reverbet hade egna liv, båda hördes tydligt, blandades äkta och naturligt. Kändes bredare och djupare än ITB. Pluggarna var ok men smetade ihop signalerna. Ska fixa fram filerna.

Jag är inte frälst i HW, byter när SW är lika bra. Reverben stannar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Kjubeis said:

Båda, externa reverbens egna A/D + D/A och drivna digitalt (AES och Spdif) med samma DAC som mjukvarureverben. Minutiöst och nördigt nivåmatchat.

Förstår vad du är ute efter men skillnaden på olika omvandlare av hög klass är försvinnande liten. Vi hörde ingen eller i ngt fall microminimal skillnad när det vara reverbens egna omvandlare kontra ljudkortet, trots att i det ena fallet går signalen genom 2 st A/D par och 2 st D/A par. Det var inte det som skilde, det var reverben i sig. Originaltonen och reverbet hade egna liv, båda hördes tydligt, blandades äkta och naturligt. Kändes bredare och djupare än ITB. Pluggarna var ok men smetade ihop signalerna. Ska fixa fram filerna.

Jag är inte frälst i HW, byter när SW är lika bra. Reverben stannar.

Om det är digitala interface som används så får man väl se det som ganska usel portering till plugins. Finnns ingen anledning att de inte skulle vara bit-vis identiska.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Crillemanen

Citat

Jo men lite så jag resonerar också! Man kan komma fram till samma result men det tar bara lite extra processing. 

Mja det är väl det man hör nu från alla som flyttar in helt i datorn - men du minns väl hur alla AEs och producenter hånade oss mjukvaruboys som stackade 10 pluggar per kanal bara för att datorn orkade. Visst, det var många ggr utan finess och rutin men diskussionerna var klara gällande fasfel, transienter, utsmetade signaler - att det var helt åt helvete att använda så många pluggar samtidigt. Nu är vi tillbaka lite granna. Man säger att man får samma sound som HW om man får trixa ihop 3-4 pluggar - men du är ju rutinerad och vet att när man börjar ratta för att justera en parameter så brukar det nästan alltid föra med sig någon ful bieffekt eller försämring av något annat. De stora producenterna får ju allt serverat på ett guldfat - det är toppartister/musiker inspelade med asbra dyr analog utrustning - det är inte så mkt som behöver fixas där. Många av oss dödliga har inte samma möjligheter eller sköna spår att mixa ihop, vi kan behöva ratta betydligt hårdare och mer kraftfullt - där avslöjar sig bristerna hos SW lite extra tyvärr enligt min erfarenhet.                                

Fattar dock ditt läge med svindyr dansk rörkompressor - där vill man höra STOR skillnad. Men när det finns sådant som Klark/Behringer 1176 och liknande för en spottstyver så tycker jag det är lätt värt att köra hybrid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pme

Citat

Om det är digitala interface som används så får man väl se det som ganska usel portering till plugins. Finnns ingen anledning att de inte skulle vara bit-vis identiska.

Que?

Signalerna (trummor, gitarr, sång, ITB piano, hårdkomprimerad elbas) kördes från DAW till plugins och HW (digitalt och analogt). Vad är det som är usel portering?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutes ago, Kjubeis said:

pme

Que?

Signalerna (trummor, gitarr, sång, ITB piano, hårdkomprimerad elbas) kördes från DAW till plugins och HW (digitalt och analogt). Vad är det som är usel portering?

Om de gör en flytt av ett reverb från hw till plugin så ska det ge samma output för samma input om man kan gå förbi daad.   Annars har de gjort ett ganska uselt jobb.  Lite svårare är det om man inte har digitala gränssnitt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad snackar du om? Vadå "flytt av ett reverb från HW till plugin" ? Det har inte skett någon flytt, allt lyssnades i realtid,  via separata bussar/aux och lyssning skedde via samma D/A (möjligtvis skedde lyssningen analogt enbart via HW reverb direkt ut till mixer utan att komma tillbaka till ljudkort/DAW - de var inte vi som rattade). De testade HW både digitalt och analogt mot pluggarna i olika omgångar med samma resultat. De är inga amatörer kan jag säga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du skriver att du har jämfört "AES och Spdif". Dvs digitala reverb. Om koden körs på en extern processor eller på DAW's processor ska inte ge någon skillnad. Det ska ge identiskt resultat, annars är det någon som gått fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla reverb var digitala, det skrev jag i första inlägget. Olika HW reverb - TC m300, TC 4000, Bricasti, Lexicon MPX 550 + PCM 70 och 96 mot olika ITB reverbs varav en del gjorda för att simulera speciell HW och andra som har eget sound.

Har du själv testat reverbplugins mot hårdvara och isf vad kom du fram till?

Vad tyckte du om Christians test, vilken fil lät bäst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.