Jump to content
Annons

Cubase - Ports Unmapped


Teflon

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyss köpt Cubase Elements 10.5. Ny dator och Midiklaviatur också. När jag startar Cubase kommer det upp en ruta att Speakers är Unmapped. Jag har försökt att pilla i VST Audio System och välja ljudkort och sånt.

Jag har ett Focusrite Scarlett från 2014 USB-Ljudkort! Funderar på om att man måste köpa ett nytt ljudkort så datorn hittar det? Hjälp...

Mvh

Rob

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
2 minuter sedan sa pme:

Har du ASIO drivrutiner till den så borde det gå bra. Hittar den inget ljud alls?

Vet ej om jag har ASIO-Drivrutiner (vet knappt vad det är). Den hittar klaviaturen och det går att spela in den, men finns inget ljud alls ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar så du har stereo in/out. Finns under fliken Devices/ device setup. Sedan audio setup.

Kika sedan på Devices/ vst setup så input och output left/right är korrekta

 

Don portarna borde vara öppna

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/31/2020 at 6:55 PM, Teflon said:

Förresten?! Nån som vet hur man gör när man har spelat in trummor med klaviatur och vill få allt exakt i takt?

VA? I takt? vad menar du. Om du importerar en MIDI-fil med trummor kommer den ju automatiskt att bli till rätt  takctt???

Redigerat av Nenne
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-31 at 18:55 sa Teflon:

Förresten?! Nån som vet hur man gör när man har spelat in trummor med klaviatur och vill få allt exakt i takt?

Funktionen du söker heter Quantize.  Finns i alla musikprogram.  Standard är att du quantizar i 16-delar. Men det beror på behov för låten fråga. Vanligast med 16 dock.

Men vet att quantisering till 100% gärna gör låten onaturlig och ”omänsklig”. Det där naturliga gunget som finns i mänskligt spelade instrument försvinner liksom.  Men lite av en smaksak och beroende på vilken typ av musik du gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...