Jump to content
Annons

Trance


MJInc

Recommended Posts

Hej!

Nygammal medlem här som fått tummen ur och skapat ett artistnamn och fått ut 2 låtar på spotify. Allt tack vare pandemin och hemestrandet... 😉 

Har inte postat något här på åratal och inte hängt här heller. Känns inte riktigt som rätt forum för Trance musik, men tänkte jag kunde posta ändå, kanske finns någon som vill lyssna.

Om någon vill prata skapande av trance så är det bara att höra av sig.

Med vänlig hälsning, Micke...aka one80ne

https://open.spotify.com/track/0CjvzVDCHwZjZ7wgUN5NcP?si=ozMmpGaxSZm1TZRaJlNWAQ

https://open.spotify.com/track/65HBBsXYx80tFpc8tFGd6y?si=DzczNKXMSZ6ptm4aRLltgA

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker båda låtarna låter kanon. Mirror Particles var bäst.

Vad använder du för DAW?
Vilken aggregator använder du för att lägga ut låtarna på Spotify?
Bra ljudbild och mix tycker jag!

Jag producerar mycket trance från och till. Har precis släppt en låt (som är säkert 4-5 år gammal, skönt att bli av med projektet) och har ytterligare tre-fyra liggandes, men vill inte slänga iväg dem för hastigt inpå... 🙂

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

@gebbaJo, har fler låtar på gång som ska ut nu under hösten. Siktar på 1 låt per månad.

@candybag Gör allt i Reason. Har kört Reason sen version 1, men fuskat lite med Cubase, Logic Pro X och Fruityloops vid olika tillfällen för att nu senaste året gå tillbaka till 100% Reason igen.

Tack, känner att jag utvecklats och lärt mig mycket på senare tid gällande mixningen. Har fått till ett arbetssätt som gör att mixen tidigt låter bra vilket i sin tur gör att jag orkar jobba färdigt med varje projekt utan att tröttna för att ljudbilden låter dåligt.

Använder mig av Distrokid för att få ut låtarna. Lite av en ny erfarenhet och efter ca 1 1/2 månad så funkar allt forfarande perfekt. Har dock inte grävt så mycket i detaljerna så kanske upptäcker bristerna så småningom...

Lägg gärna upp länk till låten som du släppt, eller kanske redan finns här på forumet och jag bara söker?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, MJInc said:

@gebbaJo, har fler låtar på gång som ska ut nu under hösten. Siktar på 1 låt per månad.

@candybag Gör allt i Reason. Har kört Reason sen version 1, men fuskat lite med Cubase, Logic Pro X och Fruityloops vid olika tillfällen för att nu senaste året gå tillbaka till 100% Reason igen.

Tack, känner att jag utvecklats och lärt mig mycket på senare tid gällande mixningen. Har fått till ett arbetssätt som gör att mixen tidigt låter bra vilket i sin tur gör att jag orkar jobba färdigt med varje projekt utan att tröttna för att ljudbilden låter dåligt.

Använder mig av Distrokid för att få ut låtarna. Lite av en ny erfarenhet och efter ca 1 1/2 månad så funkar allt forfarande perfekt. Har dock inte grävt så mycket i detaljerna så kanske upptäcker bristerna så småningom...

Lägg gärna upp länk till låten som du släppt, eller kanske redan finns här på forumet och jag bara söker?

Aha, jag använder också Reason! 🙂 10.3. Himla fint program!

Här är länk till mitt senaste släpp. Har inte gjort nån tråd om det eftersom den är klar och jag inte vill ha nån feedback på vad som kan bli bättre 😂 Och som du säger sälv har jag inte sett många trancefantaster här.

https://open.spotify.com/track/0ucBZ3m4F37ISsUKJchvXU?si=D7VIbECITHC0TrS7ouQOig

Just nu testar jag att submitta den till olika spotify-playlists och dylikt på Submithub.com. Det verkar inte helt dödfött faktiskt, men får se hur det ter sig längre fram. Har du testat submithub?

Vad är det för arbetssätt du använder nu då? Några generella tips? Jag kämpar varje dag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha, verkar som vi gör samma resa. Förutom Distrokid har jag också använt mig av Submithub för båda låtarna. 🙂 Har inte genererat några direkta mängder med lyssnare, men planen är att utöka arbetet med att "promota" mig själv och musiken allt eftersom antalet låtar kommer ut på Spotify. Försöker tänka långsiktigt....

Beträffande arbetssättet:

- har alltid Voxengo Span aktivt på mastern och börjar med att sätta ljudnivån på kicken till -12 db (True peak). Där efter för varje nytt instrument ställer jag alltid in ljudnivån (lämpligtvis i vst-pluggen) så den landar runt -12 db. I 9 fall av 10 behövs det sedan bara en mindre justering upp eller ned för att instrumentet ska hamna rätt i ljudbilden (lite kanske beroende på typ av instrument, en pad drar jag ofta ner rejält mer).

- har lärt mig med tiden hur frekvenskurvan i Span i stora drag ska se ut för att låta hyfsat rätt, dels genom att ha testa mig fram men även genom att dra in referenslåtar i Reason och se hur kurvan ser ut för "proffsen". T ex kan jag direkt se om sub basen ligger för högt eller att hihats och claps ligger för lågt i förhållande till varandra, och sedan ska övriga ljud gärna hamna i nivå eller gärna lite lägre för att ljudbilden ska bli bra, den klassiska eq-hängmattan....

Ovanstående 2 är nog det främsta som gör att det går snabbt att få det att låta hysfat bra direkt, sedan gör jag självklart massa små justeringar allt eftersom. Brukar också alltid direkt skära bort lägre frekvenser på allt utom kick och sub/low bas för att det inte ska bli grumligt...

Lyssnade, bra låt! 🙂

Redigerat av MJInc
syftfningsfel
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.Gillar också Trance. Kör FL men har version 3.0 av Reason på datorn 🙂 Använder det vid enstaka tillfällen som komplement.

Riktigt skönt intro till Eastern Dreams, vad är det för sample? Intressant låt i övrigt med, inte vad man hör varje dag. Gillar den andra med, fick mig att tänka på den här, har du hört?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3.0, det var ett tag sedan. Jag höll på ge upp på Reason, men när de äntligen började stödja VST så gick jag tillbaka till Reason igen. Å när det nu går att köra Reason som VST i FL skulle det kunna vara ett alternativ, men känns bakvänt för mig...går ju faktiskt att köra Reason med FL som VST om man så vill.... 🙂

Vocal samplen i introt av Eastern Dreams är från Splice, Hex Cougar.

Har hört en hel del Talla låtar men inte just denna tror jag...eller så har jag för det finns ju en del likheter. 😉  Min låt kom till efter att ha plöjt igenom en tutorial av James Dymond på Sound Acadamy, kan rekommenderas. Inspirerande och lärorikt.

Kul att det finns flera som gillade Trance här på forumet! 🎶 🎹 🤩

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...