Jump to content
Annons

huvudslinga vs bas


R-sob (oregistrerad)

Recommended Posts

R-sob (oregistrerad)

Tjena!

Jag undrar om någon kan ge tips om hur basen ska följa med huvudslingan i tex en trancelåt?

Om huvudslingan går "upp 3 steg" ska basen då helt enkelt följa med de 3 stegen upp? eller kan man variera sig på andra sätt?

Är lite nybörjare så alla svar uppskattas!

R-sob

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har du ett ackord, t ex ett E, så har du E, G# och B som du utan problem kan använda som bastoner allihop.

Nja, jag har personligen experimenterat mycket med att använda alternativa bastoner (exempelvis använda G# eller B i E-dur), men det faktiskt i 99% av fallen bättre med att helt enkelt använda grundackordtonen. undantaget kan möjligtvis vara om man vill spela någon speciell skala med basen och på så sätt inte kan få ackorden att stämma ihop riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag har personligen experimenterat mycket med att använda alternativa bastoner (exempelvis använda G# eller B i E-dur), men det faktiskt i 99% av fallen bättre med att helt enkelt använda grundackordtonen. undantaget kan möjligtvis vara om man vill spela någon speciell skala med basen och på så sätt inte kan få ackorden att stämma ihop riktigt.

Det blir ju vääldigt småtrist om du bara spelar grundtoner med basen hela tiden. Lek runt lite, glid förbi en sjua eller nåt. 😄 Just i "trance" har ju basen egentligen oftast bara funktionen att ge lite åttondelsfeeling genom att ligga backbeat, så där kan man utan att känna sig simpel låta basen bara spela grundtoner.

Till trådstartaren: Lär dig vad ett ackord är, det kommer vara till enorm nytta i ditt trance-skapande, eftersom melodierna ofta bara använder ackordstoner de också. Nu kanske jag fick genren att låta väldigt tomtig... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Går melodin (eller vad man nu vill kalla det) upp "tre steg" kan basen ju lika gärna gå ner "tre steg" - lite omväxlande till att bara föjla ackordbastonerna.

Men vad är ackordtonen ?

Om ackordet är A är väl endå ackordtonen A?

Redigerat av fyffes
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Fantasin är den enda begränsningen som finns ( givetvis i kombination med örat, låter det fel så är det fel).

Link to comment
Dela på andra sajter

R-sob (oregistrerad)
"Upp tre steg"? Någon behöver seriöst lära sej lite musikteori =)

Har du ett ackord, t ex ett E, så har du E, G# och B som du utan problem kan använda som bastoner allihop.

http://chordfind.com/keyboard/ är bra för nybörjare!

Jodu, Jag behöver verkligen lära mig musikteori 🥰

Men jag har en loopad gitarrslinga som jag skapat i en synth och den i sin tur är ackompanjerad av en bakgrund som man antagligen kan kalla tranceorienterad, och jag vet inte riktigt hur basen ska följa med. Men jag tackar för tipsen!

ska läsa på.

Kan lägga upp låten lite längre fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går melodin (eller vad man nu vill kalla det) upp "tre steg" kan basen ju lika gärna gå ner "tre steg" - lite omväxlande till att bara föjla ackordbastonerna.
Men vad är ackordtonen ?

Om ackordet är A är väl endå ackordtonen A?

Uhm, nu diggar jag iofs lite mer experimentella låtar, men jag tvivlar på att tritonus är eftersträvansvärt ens i den mest experimentella trancelåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

R-sob (oregistrerad)
De lättaste är att låta basen följa de understa noterna...

Tack.. det där språket förstår jag..

Men tack även för de andra svaren, får läsa på.

Redigerat av R-sob
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...