Jump to content
Annons

Epiphone les paul


Metal

Recommended Posts

Hej! 

Jag funderar på att köpa en epiphone les paul studio för ca 5 000 kr men det står på gear4music att det är en bra nybörjar gitarr och jag har ju spelat i 3 år så jag vill inte ha någon nybörjar gitarr, jag vill ha en elgitarr som passar till och med experter ( vilket jag inte är) så slipper jag byta elgitarr och jag tycker att jag är bra på att spela, så tror ni att en epiphone les paul studio passar en expert? 

 

Mvh Linus 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...Att köpa begagnat kan vara ett sätt att testa sig fram till vad för gitarrtyp man gillar bäst utan att förlora pengar när man säljer testobjektet. Dvs sälja för samma pris som man köpte för.

Sedan kan du, utan att riskera för mycket pengar, satsa på en ny.

Annars bör du nog testa ordentligt i butik innan köp av ny gitarr. Så fort gitarren lämnat butiken får du räkna med ett värdetapp på 50%.

Jag har en ca 30 år gammal Les Paul Studio (Gibson), och den funkar utmärkt. 

Redigerat av Erik dP
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
2 hours ago, Metal said:

Ok, men jag undrade bara ifall epiphone les paul studio verkligen är en nybörjar gitarr eller ifall det passar mellanspelare och experter också. 

Vad som är nybörjar modeller eller inte är nog mest en fråga om pris och förväntningar.  Epiphones les paul modeller brukar få bra kritik i alla fall de som tillverkas nu.  De har samma mått och funktioner som gibson. Men det är billigare delar och inte samma finish. Jag har en 339 modell och den är ok förutom elektroniken. Glappar osv.  Men det betyder inte att alla Epiphone glappar, inte heller att alla gibsons är felfria. Sätt en Epiphone Les Paul i händer på Jimmy Page så kan han nog rocka med den med.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Metal:

Ifall jag skulle köpa en epiphone les paul studio, skulle jag kunna uppträda live med den? Eftersom som den heter studio. 

 

Mvh Linus

Nån får rätta mig om jag har fel, men historiken när det gäller studio-modellerna hos Gibson var att kunna erbjuda en billigare gitarr med samma kvalitet som de dyrare standard-modellerna (för bla studiobruk). För att banta priset lät dom bli att lägga tid på diverse detaljer som plastkant runt gitarrkroppen och plastkant på greppbrädan. Det jag har hört är att studio och standard en gång i tiden (90-tal) var samma gitarr, men studiomodellen hade mindre kosmetika (plastkant). Numera kan det vara så att dom inte är lika närbesläktade. Men tanken är att man inte behöver vackra detaljer i en studiogitarr.

Epiphone Studio följer förmodligen denna tanke jmft med dyrare modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar det nån roll om det är ett märkes-instrument eller inte, spelat på av kändis eller tondöv, för nybörjare eller proffs, nytt eller begagnad så länge det låter 'rätt' i dina öron och du gillar att spelar det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...