Jump to content
Annons

Bygga egna högtalarelement ?


HomerJSimpsson

Recommended Posts

Det verka som om jag aldrig kommer ha råd att köpa högtalare.

4x12", 2x18"(15"), 1x64" ... de kostar bara för mycket.

Så, då är det väl bara kvar att bygga själv : Neodymmagneter, koppar till spolen, tratt, chassi, tjocka spånskivor ... hur svårt kan de bli ?

Erfarenheter, råd , tips  ?

LOTTERY.jpg.33a7b5c971ce44700fbf3000cedacfb3.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Någonstans måste man väl börja, varför inte med diskanter? http://www.hififorum.nu/artiklar/Dahlbergsband/del1/Dahlbergsband.htm

Fast personligen har jag lite svårt att tro på övriga element som DIY, även om man kanske kunde plocka ihop delar av diverse andra skrotade element. Men vad vet jag, ja har ju aldrig provat...

Som elektrikern sa: Friskt kopplat , Hälften brunnet!  Dooh
(friskt vågat, hälften vunnet)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
16 minutes ago, dman said:

Någonstans måste man väl börja, varför inte med diskanter? http://www.hififorum.nu/artiklar/Dahlbergsband/del1/Dahlbergsband.htm

Fast personligen har jag lite svårt att tro på övriga element som DIY, även om man kanske kunde plocka ihop delar av diverse andra skrotade element. Men vad vet jag, ja har ju aldrig provat...

Som elektrikern sa: Friskt kopplat , Hälften brunnet!  Dooh
(friskt vågat, hälften vunnet)

Det går nog att bygga element hemma. Men jag tror det blir ofantligt mycket dyrare än att köpa klassiska vintage modeller eller esoteriska boutique modeller.  I hifi världen så verkar det som om folk lyckats göra vettiga elektrostat högtalare som DIY.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nån liten Neodymmagnet som kan hålla 7kg. Tråd till spolen är inte så dyr. chassit får jag väl börja med mitt gamla mekkano ... tratten ... lackerat tygbit ?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan sa HomerJSimpsson:

Jag har nån liten Neodymmagnet som kan hålla 7kg. Tråd till spolen är inte så dyr. chassit får jag väl börja med mitt gamla mekkano ... tratten ... lackerat tygbit ?

Lackerad kevlar kanske?^^

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan sa pop53:

Det behöver inte vara så dyra grejor gammalt skit funkar kanonbra

 

 

Javisst, jag är igång sen '70 ...

Om jag lägger tyg över en tumma så får jag väl nån slags parabel kurva av tyngdkraften. Lackar jag tyget borde det väl behålla formen. Men jag få nog lackar rejält om den ska hålla formen även när jag sen spelar gamla Midnigt Oil sen ...

Kanten måste ju förbli mjuk så att tratten kan vibbar sen ...

Det som ger mig mest huvudbry är att jag har ingen ide om vilken trådtjocklek och vindningstal jag ska använda till spolen så att jag slipper prova ihjäl mig ... magneten är typ D15 L40 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite industrispionage som inspiration?
https://www.youtube.com/watch?v=gHbfAAnVJWc 
Man pratar om ett trelagers patenterat membran som en "sandwich". Undrar just om man refererar till baselementet som en "subway"?

Finns nog annars lite mer ingående rundvandring på Focal, bla Produce Like a Pro var väl där för nåt år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du nog allt hemma redan till en sån här

 

 

Men såna här i trä måste vara nåt utöver det vanliga

 

 kolla på DIY speaker cones på tuben eller nätet

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan sa dman:

Lite industrispionage som inspiration?
https://www.youtube.com/watch?v=gHbfAAnVJWc 
Man pratar om ett trelagers patenterat membran som en "sandwich". Undrar just om man refererar till baselementet som en "subway"?

Finns nog annars lite mer ingående rundvandring på Focal, bla Produce Like a Pro var väl där för nåt år sedan.

Intressant... behöver bara gräva upp lite beryllium till tveeterna i trädgården 😉 ...

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan sa pop53:

Då har du nog allt hemma redan till en sån här

 

 

Men såna här i trä måste vara nåt utöver det vanliga

 

 kolla på DIY speaker cones på tuben eller nätet

 

Fint arbete ... och så storleken ! ... 8 St såna här på scen skulle kunna vara hörbar ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...