Jump to content
Annons

Hur spelar proffs in? Hur spelar ni in? Vocals


illerill

Recommended Posts

Sitter och läser en artikel där skribenten skriver att vid inspelning så ska man köra hela låten i ett kör. Minst tre gånger. Pratar bara om vocals nu.

Själv har jag aldrig gjort detta utan alltid i delar. Senaste låten körde jag första versen 15 gånger t.ex. för att sedan efter det ta intro till refrängen lika många gånger, refrängen lika många gånger och sedan gå på andra och tredje versen. 

Finns det någon nackdel med att göra som jag gör? Förutom att det rent spontant låter väldigt mycket enklare att bara köra hela låten 15 gånger än olika segment var för sig då det blir massa pauser hela tiden.

Har jag skjutit mig själv i foten som spelat in så här? 

Redigerat av illerill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det du måste ha klart för dig är - varför spelar du in de olika delarna separat och så många gånger? Vad är det du är ute efter när du spelar in sången? Vad gör sångspåret för låten?

Är det en smäktande ballad med mycket känsla och mening i texten eller är det rap där attityden kanske är viktigast?

Tre-fyra tagningar av en hel låt kan bli ansträngande för en röst och tonen kan således förändras under tiden - både till det bättre och till det sämre beroende på sångare.

Så fundera inte så mycket på vad alla andra gör, fundera på vad det är du vill ha på tape och se till att du når dit. Är helhetskänslan viktigast för just den låten du spelar in? Ja, då kanske ett par tagningar av hela låten är att rekommendera - annars inte. 

Personligen tycker jag; behöver man 15 tagningar för en bra vers kanske man behöver repa lite innan man spelar in 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, osiris said:

Det du måste ha klart för dig är - varför spelar du in de olika delarna separat och så många gånger? Vad är det du är ute efter när du spelar in sången? Vad gör sångspåret för låten?

Är det en smäktande ballad med mycket känsla och mening i texten eller är det rap där attityden kanske är viktigast?

Tre-fyra tagningar av en hel låt kan bli ansträngande för en röst och tonen kan således förändras under tiden - både till det bättre och till det sämre beroende på sångare.

Så fundera inte så mycket på vad alla andra gör, fundera på vad det är du vill ha på tape och se till att du når dit. Är helhetskänslan viktigast för just den låten du spelar in? Ja, då kanske ett par tagningar av hela låten är att rekommendera - annars inte. 

Personligen tycker jag; behöver man 15 tagningar för en bra vers kanske man behöver repa lite innan man spelar in 😉

Så som jag gjort så spelar jag in oerhört många spår för att sedan i efterhand kunna välja och vraka fritt bland de som är bäst. Jag är riktigt mycket perfektionist och gör allting till överdrift. Inte ovanligt att jag är på gymmet 4 timmar t.ex. 

Dessutom har jag tidigare använt samma spår av dessa 15 till att plocka ut 2 back tracks till verser och 4 till refräng och andra bitar som behöver dem. Efter att ha läst verkar det dock bättre att lägga back tracks i efterhand och då stå på ett lite annat avstånd ifrån micken. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat in väldigt mycket sång och tycker jag är rätt duktig på det. Så här tänker e jag.. 

 

I de flesta fallen så får man dela upp sektioner för att få till bäst resultat. Dock underlättar det oftast om sångaren sjungen minst en hel fras men man gör vad man måste. Är det någon som är sämre får man ju försöka dra en line mellan godtagbar pitch och performance.  Man blir ju också bra på att avgöra vad som är en tillräckligt bra för att kunna pitcha till i editering. 

 

I de bästa av världar spelar man in längre tagningar om sångaren är duktig så man verkligen kan fånga en känsla. Det händer dock mer sällan än ofta haha! 

 

Jag gillar kompa ihop sång tagningar  "on the fly". Jag avgör vad som är bäst i stunden och litar på mitt omdöme. Skulle det dock vara lite tveksamt kan jag ändå spara en extra tagning eller två. Men jag vill inte ha en playlist med 28 olika takes. Det känns som det är lättare att avgöra vad som är bra när man väl spelar in än att sitta i efterhand och välja. 

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, crillemannen said:

Jag har spelat in väldigt mycket sång och tycker jag är rätt duktig på det. Så här tänker e jag.. 

 

I de flesta fallen så får man dela upp sektioner för att få till bäst resultat. Dock underlättar det oftast om sångaren sjungen minst en hel fras men man gör vad man måste. Är det någon som är sämre får man ju försöka dra en line mellan godtagbar pitch och performance.  Man blir ju också bra på att avgöra vad som är en tillräckligt bra för att kunna pitcha till i editering. 

 

I de bästa av världar spelar man in längre tagningar om sångaren är duktig så man verkligen kan fånga en känsla. Det händer dock mer sällan än ofta haha! 

 

Jag gillar kompa ihop sång tagningar  "on the fly". Jag avgör vad som är bäst i stunden och litar på mitt omdöme. Skulle det dock vara lite tveksamt kan jag ändå spara en extra tagning eller två. Men jag vill inte ha en playlist med 28 olika takes. Det känns som det är lättare att avgöra vad som är bra när man väl spelar in än att sitta i efterhand och välja. 

Borde det inte vara bäst dock att köra hela sången ett par gånger för att försöka fånga känslan och sedan av de taksen klippa och klistra där det behövs och eventuellt komplettera med separata takes ifall det är någon sektion som behöver det?

Jag gillar inte att sitta i efterhand och välja heller, mest för att det är oerhört tidskrävande. Men vet inte om jag kan avgöra ifall en take satt riktigt fint utan att lyssna igenom det och då måste jag ändå göra det mellan olika tagningar så känns lika tidskrävande det. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, illerill said:

Borde det inte vara bäst dock att köra hela sången ett par gånger för att försöka fånga känslan och sedan av de taksen klippa och klistra där det behövs och eventuellt komplettera med separata takes ifall det är någon sektion som behöver det?

Jag gillar inte att sitta i efterhand och välja heller, mest för att det är oerhört tidskrävande. Men vet inte om jag kan avgöra ifall en take satt riktigt fint utan att lyssna igenom det och då måste jag ändå göra det mellan olika tagningar så känns lika tidskrävande det. 

 

Om du får det resultat du vill ha - varför göra på ett annat sätt? Vad är det du vill uppnå som du inte når idag? Om du nu är 'perfektionist' och vill ha många tagningar att välja på så är väl ditt sätt jättebra?

Prova nästa gång att köra hela låten i ett svep ett par gånger - blev det bättre? Bra! Inte? Gå tillbaka till det du gjorde innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, osiris said:

Om du får det resultat du vill ha - varför göra på ett annat sätt? Vad är det du vill uppnå som du inte når idag? Om du nu är 'perfektionist' och vill ha många tagningar att välja på så är väl ditt sätt jättebra?

Prova nästa gång att köra hela låten i ett svep ett par gånger - blev det bättre? Bra! Inte? Gå tillbaka till det du gjorde innan.

Jag får aldrig det resultat jag vill ha - blir aldrig nöjd. Letar alltid efter fel. 

Japp, ska testa nu i helgen att köra hela låten i ett svep och se om det blir bättre än hur jag gjorde denna helgen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, illerill said:

Jag får aldrig det resultat jag vill ha - blir aldrig nöjd. Letar alltid efter fel. 

Japp, ska testa nu i helgen att köra hela låten i ett svep och se om det blir bättre än hur jag gjorde denna helgen. 

Vad är det du inte är nöjd med då?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, osiris said:

Vad är det du inte är nöjd med då?

Jag tvivlar på det mesta. Har jag för lite känsla? För mycket känsla? Darrar jag i rösten på denna sektionen? Borde jag göra detta annorlunda? etc, etc. Mina hjärna är väldigt påfrestande. 

Men vi ser i helgen. Kanske blir jag mer nöjd efter den. Ska öva på sången tills dess. 

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, illerill said:

Borde det inte vara bäst dock att köra hela sången ett par gånger för att försöka fånga känslan och sedan av de taksen klippa och klistra där det behövs och eventuellt komplettera med separata takes ifall det är någon sektion som behöver det?

J

 

 

Du förutsätter att personen då gör något bra men med sämre sångare blir det oftast mer dåligt av allt haha

Märker man att det är mer effektivt att dela upp det får man ju köra på det. Men det är mycket psykologi inblandat så man måste ju känna av situationen. En del av jobbet är ju just att försöka guida så man får ut det mesta av sessionen 

 

 

 

 

55 minuter sedan, illerill said:

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...