Jump to content
Annons

Quad 303s


peterpersson66

Recommended Posts

Annons

Tack! Och input uttaget är vadå? XLR kontakt eller också DIN?

För i så fall i praktiken så fäster jag 1 DIN kontakt per högtalarsladd sen direkt in i högtalaren.

Sen en DIN kontakt in i input vidare till ljudkortet?

 

Tanken är alltså att sammankoppla Yamaha Ns10 med Quad 303s till ett Motu Audio Express ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Input ser ut att vara en annan gammeldags DIN-kontakt, fast för signal. dvs. inte högtalarvarianten.

Du bör alltså skaffa något i stil med

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/din/din-till-rca/din-kabel-5-pol-till-2x-rca-p39572

fast med teleplugg isf rca. (Så att den sidan passar in i ljudkortet.)

Om det är 3 eller 5 poler DIN-kontakt borde inte spela någon roll. (De två sista används för signal i andra riktningen, t.ex. då man ska spela in på kassettdäck.)

 

Edit: Notera gärna att den gamla DIN-kontakten även används som MIDI-kontakt. Visst ser input på Quad-en likadan ut som midi-kontakterna på baksidan av ljudkortet? (Svårt att se på fotot.)

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Har antagligen precis likadant slutsteg, inköpt i början på 70-talet med ett Quad 33 förförstärkare. Ingången på mitt slutsteg är en special din-kontakt med 4 piggar  och dom sitter inte på samma ställe som 5-poliga.

Har fått rådet av en kunnig att vända uppochned på slutsteget, det är några elektrolytkondingar som kan torka.

En gång har jag lagat det under 80-talet, 33-an har aldrig varit trasigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, läste detta på ett annat forum:

Citera

Är det en gammal quad-stärkare så är det en jord, stå signal och en oanvänd enligt följande:

1= L
2= jord
3= R
4= oanvänd.

Skulle det i praktiken fungera med 3 piggar, annars. Har ni något tips på DIN kontakt med 4 piggar verkar inte kunna hitta det på vanliga butiker som Clas ohlson och kjell & company etc. Är inte så kunnig inom detta men verkar inte heller finnas sladdar med specifikt 4 DIN kontakt och exempelvis rca kabel på andra sidan. Tipsa annars på hur jag kan koppla samman det. Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, peterT said:

Tror inte det går med en trepiggars, inte i mitt slutsteg iallafall. Dom sitter på andra ställen.

https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_connector

Nr 2 har jag.

Okej, ser ditt uttag snarlikt ut det som är på bilden? Är det ett likadant slutsteg som du använder dig utav? Vart fick du tag på din DIN kontakt och hur sammansatte du allt med sladdarna?

Redigerat av peterpersson66
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

Blanda inte ihop signal- och högtalarkabel, med olika sorters DIN-kontakter.

Den 4-poliga DIN-kontakten ska sitta i Quadens INPUT. I kabelns andra ände har du vanliga tele-pluggar sittandes i ljudkortets OUT.

Från Quadens output ska högtalarkablarna gå. Med högtalar-DIN i Quadens ände. (Samma som det länkades till i inlägg 2.) Vad du har för kontakt i dina Yamaha Ns10 vet jag inte.

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis 4 poliga DIN-kontakten ska vara i quadens Input. Sladden ifråga som ska in i "DIN" kontakten vilken rekommenderas? Jag får väll anpassa den sladden och sätta på egna kontakter i andra änden?

Om inte för mycket begärt en lista på dom saker som behövs för att koppla ihop Quad - ljudkort.

Kopplingen mellan quaden och högtalarna är löst iallafall

Redigerat av peterpersson66
komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, peterpersson66 said:

Okej, ser ditt uttag snarlikt ut det som är på bilden? Är det ett likadant slutsteg som du använder dig utav? Vart fick du tag på din DIN kontakt och hur sammansatte du allt med sladdarna?

Vad jag kan se på bilden har vi exakt samma slutsteg. Det följde med en sladd som passade i 33:an och 303:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, peterT said:

Jag köpte ju min ny i affär så kontakterna följde med.

Hur mycket betalade du? Tror jag betalade c:a 2 000:- och det är väl någonstans 20 000:- idag.

Köpte via blocket för 1200kr, fick ju dock inte med något mer än självaste "hårdvaran" (strömkabel också såklart)

Redigerat av peterpersson66
korrigering
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara gammaldags högtalare kontakter och in är en stereo variant. Så det borde vara två signaler en + och en - per kabel/sida. Tror jag har nån gammal sån kabel nånstans. Många gånger på den tiden körde man med enledare eller sprängtråd tror jag vi kallade den men lite proffsigare var det med en tvinnad koppar kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...