Jump to content
Annons

Få till mastring som liknar A Place to Bury Strangers - Worship


s-wunderlich

Recommended Posts

"Vi", så att säga, håller på med några låtar nu och ljudreferensen/målet (typ) är lite som A Place to Bury Strangers. Hur/när/var ska jag mastra, framför allt, för att få till något liknande? Det ska inte vara fullt så stökigt som det här, men inte långt ifrån,

EDIT Jag kör Cubase på OS X och har inte tillgång till några analoga kompressorer eller liknande. Det får bli digitalt. Ekonomin är ganska risig just nu (det är INTE fett i musikbranschen alltså... 😪) , men jag kan nog köpa någon kompressor, eller liknande, för ca. 1000kr i alla fall.

 

Redigerat av s-wunderlich
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej s-wunderlich, välkommen till Studio. Jag vill, i all vänlighet, börja med att fråga varför du tror att soundet sitter i mastringen? Mastring är det absolut sista steget i en produktion och inte där ni ska lägga fokus gällande sound.

Mer intressant är hur bandet går till väga när de spelar in och vilka tekniker, om några speciella, de använder sig av i mixen. Nu känner jag inte till A Place to Bury Strangers som så, men lyssnade lite snabbt och får upplevelsen att det är ganska sparsmakade arr (emellanåt), med många olika sorters reverb (exempelvis fjäderreverb) och delay (bland annat slap back och studsande) för att skapa rymd och ambiens. Drivande trummor och bas i fokus, tillsammans med sång och (skitiga) gitarrer med olika effekter som fyller ut och skapar ljudlandskap. 

80%-90% av soundet sitter i inspelningen, resten är mix och väldigt lite är mastringen.

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå. Tack för svaret...

Jag var rätt otydlig här känner jag. Jag har koll på hur vi får till det sk. "soundet" någorlunda likt A Place to Bury Strangers, men det jag saknar just nu är lite extra "tryck" i mastringen. Det låter otroligt fjuttigt när man använder låten ovan som referens. Det behövs något extra i mastringen. Då jag lägger på lite kompression osv. på master-kanelen går det ju att konkurrera ...lite... med låten jag länkade, men det faller ganska platt i förhållande till det där.

Nu vill vi, som sagt, inte ha FULLT så stökigt, distat osv. Men inte så långt ifrån.

Det är ju rätt avancerad "ljudbild" det här i A Place to Bury Strangers. Det är Oliver Ackermann som är hjärnan bakom ljudet. Han gör ju gitarrpedaler under märket Death by Audio. Jag har en av dom, en Ghost Delay (trippeldelay) som är väldigt trevlig och är med på den inspelningen vi håller på med.

Jag är bra på att spela in, ratta in bra "sound" på gitarrer, trummaskiner osv. osv. Men mastring är jag verkligen riktigt dålig på. Jag vet inte ens hur jag får upp volymen på ett bra sätt.

 

Redigerat av s-wunderlich
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, mixamannen said:

Kom ihåg att hög volym på mastern inte betyder att det låter bra… 

Nej, men "folk" tycker ju det. Jag bryr mig inte mycket om vad "folk" tycker direkt. Andra inblandade i musikprojekt brukar ju dock bry sig en del om vad "folk" tycker jag.

Här finns en riktigt trasig version nu, som sången ska tas om på. Allt tror jag. Och mixas/effektas ordentligt. Ljudet kraschar helt i ett stick där. Distat, och komprimerat, är det ju iaf. 🥶

EDIT: videon är nog slutgiltig. Kvalitén är ju "något" tveksam och så, men jag orkar inte klippa ihop med än sådär.

Vi började med den här covern samma dag som Marie dog förresten. I måndags. Utan att veta om att hon var död. Intressant...

 

Redigerat av s-wunderlich
Link to comment
Dela på andra sajter

När du talar om "kompression på masterkanalen" så utgår jag från att du menar en vanlig kompressor av något slag? Om det är volymen ni vill få upp så är det en limiter som gäller (vilket iofs är en slags kompressor, men än väldigt snabb sådan). 

Om musiken ska släppas digitalt så råder jag dig att läsa på om LUFS och att ni checkar av er musik på denna sida: https://www.loudnesspenalty.com

Gällande CD-master finns det ingen volymstandard, så är det CD-skivor ni ska konkurrera med så får ni kräma på med limitern tills ni skäms. 

/J

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag kör en kompressor på mastern då jag bara ska spela upp det för någon. När jag mixar osv. är den avslagen. Cubases-standard-kompressor. Loud-någonting, preset.

Musiken kommer att släppas digitalt. Jag vill ha hög volym. Eller "folket" vill ju ha hög volym i alla fall. Jag har aldrig använt en limiter mer än att ha testat det någon enstaka gång. 

Tack för tipset om LUFS. Det ska jag kolla upp.


Jag frågade om A Place to Bury Strangers mastering eftersom jag tycker att dom fått till något extremt tryck i det där som jag *tror* beror delvis på bra mastring. Mixning, inspelning och sånt hankar jag mig fram på.

Min sk. "hemmastudio" är extremt enkel. Billigaste Audiobox-kortet, med två kanaler. Cubase, en skärm. Men jag har väl relativt mycket analoga saker som jag använder. Något jag *tror* jag skulle vilja ha är en bra analog kompressor. Kan det vara idé att köpa något sånt? För b.la. mastring då.

Jag är ju så gammal att jag spelat in en hel del analogt förr och då var det lite roligare att vrida upp allting på max. Nuförtin' kraschar och buggar ljudet tycker jag, så det är ju inte riktigt samma sak idag.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska säga det att jag är i grund och botten punkare (gammal sådan nu och punk handlar ju inte så mycket om musiksmak, jag lyssnar på "allt" - i stort sett) och då är det ju lätt hänt att det distas och vrids upp volym lite väl mycket. Kortfattat kan man väl säga att ALLT jag mixar är FÖR distat. Tror jag iaf.

Redigerat av s-wunderlich
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det så kallade trycket sitter i mixen och arr hos A Place to Bury Strangers jämfört med er mix. Mastringen ger en sista touch om man gjort rätt.

 

På mixen igen. 

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, pop53 said:

Harrison Mixbus fixar läget

Det säger du. Vaddårå?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, drloop said:

Det så kallade trycket sitter i mixen och arr hos A Place to Bury Strangers jämfört med er mix. Mastringen ger en sista touch om man gjort rätt.

 

På mixen igen. 

Håller på med mixen. Det är inte bra nu alltså. Men det kommer bli.

Jag tänkte att någon kanske kunde (autistiskt) säga att A Place to Bury Strangers har använt en Chandler EMI Limiter TG1 + en API 2500 Stereo Bus Compressor (plus berätta EXAKTA inställningar 😲) för mastringen. Något trick känner jag att dom har gjort iaf. som inte går att konkurrera med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, fyfan... jag mixar i nya högtalare som jag inte vet hur dom låter, så att säga. Gylling (importör för Sony) från 60-talet. Jag har bara haft dom i någon månad. Jag lyssnade precis i Huvudstereon™ - jösses. Inte bra!

Jag skulle behöva mina gamla mediokra Dali-högtalare för att kunna mixa det här ordentligt tror jag. Men dom är inte tillgängliga nu riktigt.

EDIT: jag måste åka och hämta tillbaka mina mediokra Dali. Det får lösas idag. Måste kunna mixa.


 

Redigerat av s-wunderlich
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, s-wunderlich said:

Håller på med mixen. Det är inte bra nu alltså. Men det kommer bli.

Jag tänkte att någon kanske kunde (autistiskt) säga att A Place to Bury Strangers har använt en Chandler EMI Limiter TG1 + en API 2500 Stereo Bus Compressor (plus berätta EXAKTA inställningar 😲) för mastringen. Något trick känner jag att dom har gjort iaf. som inte går att konkurrera med.

Om det vore så enkelt 🙂 Absolut inget trick i den mastringen. Säkerligen en helt vanlig mastring och en bra mix i grunden. Ser inga som helst problem att "konkurrera" med den mastringen.

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Först å främst måste man spela, arrangerae och editerar bra. 

Sen  sitter 95% av soundet, punchen och trycket i mixen. 

Mastering  ska inte lösa något utan skall stå som sista kvalitets check inför release.  Vi pratar om lite eq (1db +-) lite multibands kompression och saturation om det behövs. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, Jon Rinneby said:

Om det vore så enkelt 🙂 Absolut inget trick i den mastringen. Säkerligen en helt vanlig mastring och en bra mix i grunden. Ser inga som helst problem att "konkurrera" med den mastringen.

Mvh Jon

Jag har ju hört talas (av KMH-folk) om minst en som kan säga t.ex. vilken kompressor som används. Själv är jag begränsad till att kunna säga t.ex. vilka gitarrer som används och liknande.

Jag har gjort egna mastringar förut som lagt till ett sjujävla tryck i alltsammans iaf. Jag mixar kanske för dåligt då? 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, pop53 said:

Jorå då blir det bra 

 

Det ser lovande ut. Det ska testas.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, crillemannen said:

 

Först å främst måste man spela, arrangerae och editerar bra. 

Sen  sitter 95% av soundet, punchen och trycket i mixen. 

Mastering  ska inte lösa något utan skall stå som sista kvalitets check inför release.  Vi pratar om lite eq (1db +-) lite multibands kompression och saturation om det behövs. 

Jo. Jag är inte någon nybörjare sådär. Jag har hållt på med musik och spelat in (+ gjort "elektroniskt" på C64 osv.) sedan 1983 eller sådär. Tandberg-rullbandare på den tiden tror jag.

Jag vet om att man bör spela bra, editera bra (fast jag tycker inte man ska editera särskilt mycket, hatar att dra i olika kurvor osv.). Min filosofi är också: skit i om det är lite otight (sjunga kan jag inte direkt), kör på första tagningen om det går. Jag är själv bäst på första, sen dalar det snabbt, vet att folk "peakar" på olika tagningar osv. Frågar innan dom spelar in hur dom vill ha det. En jag spelar in med i bland "peakar" på ungefär tagning ~200 på sången. Han får spela in den själv.

Jag vill spela in helt analogt, men det är inte hållbart ekonomiskt för mig så jag får sitta och dra i lite kurvor och streck i Cubase ibland. Om 5-10 år kanske jag har fått ihop allt så jag kan slänga bort Cubase. Vi får se.

Som jag skrev ovan har jag fått till bra mycket mer "tryck" i musiken (när det gäller t.ex. slamrig punk) i mastringen, men (som ovan också då) jag mixar väl för dåligt kanske då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelningen jag länkade ovan är relativt analog. Många delay är Ghost Delay och Memory Toy, men jag var tyvärr "tvungen" ...tja... att använda lite Timeless-delay också. Distarna är sk. äkta vara också, för det mesta. 🐼

Ta om ALL sång var det också ja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade upp en ny version här idag:


Det är "mastrat", fast extremt klåpigt av mig som inte kan alls. Jag har testlyssnat på det här i sovrummet med en Accuphase E-203 (japansk 80-tals HiFi) och Pioneer HPM-60-högtalare och tycker att det funkar ganska bra. Det är bränt på CD, har inte lyssnat på youtube-versionen där eftersom jag inte har möjlighet till det.

Nu handlar det om mixning/Cubase (OT?): tror bassynthen ballar ur i slutet + att jag får krupp på fadningarna i Cubase som inte låter bra alls tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan din låt och den andra ligger väl mest i att den andra har mer diskant och ett annat reverb. Om du bara skrivar upp diskanten lite och ändrar reverbet kommer det nog låta ganska lika. Gillar nog din låt bättre dessutom.

Mastringen är väl nästan överflödig numera, har man bara -1 db och -14 lufs så tar Spotify hand om resten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, Jon Rinneby said:

Om det vore så enkelt 🙂 Absolut inget trick i den mastringen. Säkerligen en helt vanlig mastring och en bra mix i grunden. Ser inga som helst problem att "konkurrera" med den mastringen.

Mvh Jon

Tänkte på det här och jag misstänker starkt att det finns något trick kring nästan allt med ljudet hos A Place to Bury Strangers. När det gäller gitarrljud gör han (Oliver Ackerman) nästan helt nya saker tycker jag. Det bör upplevas live. Jag har sett honom kallas "ljudprofessor" minst en gång iaf. Jag håller med där.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, luddeandersson said:

Skillnaden mellan din låt och den andra ligger väl mest i att den andra har mer diskant och ett annat reverb. Om du bara skrivar upp diskanten lite och ändrar reverbet kommer det nog låta ganska lika. Gillar nog din låt bättre dessutom.

Mastringen är väl nästan överflödig numera, har man bara -1 db och -14 lufs så tar Spotify hand om resten. 

Det är djävulisiskt mycket diskant i A Place to Bury Strangers. Jag har blivit tvungen att köra ett digitalt reverb på sången och eftersom jag linade gitarrerna körde jag samma digitala reverb på dom (https://www.soundtoys.com/product/little-plate/) ... jag glömde bort att jag åtminstone har en Holy Grail-pedal som troligen låter bättre iaf.

Jag har en Fender Super Twin Reverb, men jag orkade inte hålla på och spela in genom den + att grannarna gillar inte då jag kör den på ~135dB (det är då den börjar låta bra!) heller.

Ingen aning om vad lufs är, men det kommer jag ta reda på. Tyvärr kommer det här släppas "på spotify" tror jag. Men vad gör dom som är bra: Apple Music med det egentligen?

EDIT: kul att du gillar min/våran låt mer. Fast du kanske tycker båda är värdelösa? Det framgår ju inte riktigt. 😉

Redigerat av s-wunderlich
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, mixamannen said:

Du har ett rätt jobbigt ljud runt 600-800 hz som ligger och peakar. Jämfört med låten du har som referens. 

Åhå. Då får jag ta och kolla (eller lyssna) på det här. Tack för inputten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är rätt säker också på att trycket du söker sitter i mixen. Vilken daw du använder är irrelevant. 

Deras mix är galet bred, nästan fasfel bred, så du bör experimentera med haaseffekten , tex delay på ena sidan av olika signaler med tex 40 ms

Det finns inga tricks till bra mixar utan det är många års erfarenhet, tycker ändå ni har nått sånär lik ljudbild som referensen, men även i val av ljud (produktion) finns det en del att önska. Det kan nog bli minst 50% bättre (för att matcha referensen)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, luddeandersson said:

Nej, jag tycker den är bra. Inte riktigt min sorts musik kanske, lyssnar mest på Neil Young och Townes Van Zandt. 

Ok. Tackar för det. Bra musik det mest (minst sagt); Neil och Townes. Passa på att tipsa om den här liveversionen av Panch and Lefty, om du missat den. Mycket vacker. Kanske det bästa jag hört med honom.

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Casper Bjerkehagen said:

Är rätt säker också på att trycket du söker sitter i mixen. Vilken daw du använder är irrelevant. 

Deras mix är galet bred, nästan fasfel bred, så du bör experimentera med haaseffekten , tex delay på ena sidan av olika signaler med tex 40 ms

Det finns inga tricks till bra mixar utan det är många års erfarenhet, tycker ändå ni har nått sånär lik ljudbild som referensen, men även i val av ljud (produktion) finns det en del att önska. Det kan nog bli minst 50% bättre (för att matcha referensen)

Tack för feedbacken. Jag har snålat lite medvetet med saker och ting. Som jag skrev i början: "Det ska inte vara fullt så stökigt som det här, men inte långt ifrån". Lite mer sk. "tryck" ska jag försöka få till i alla fall. Jag har inte använt A Place to Bury Strangers mycket som referens faktiskt. Inte liksom "switchat" mellan det jag mixar och det här. Jag har undvikit referenser ganska mycket faktiskt. Bara kollat av basen lite och sådär t.ex. Men det är dags att börja använda den som referens ordentligt nu tror jag.

Jag misstänker att han (Oliver Ackerman) kör med ett och annat hemligt trick. Han bygger ju egna effekter (framför allt gitarrpedaler) och spar på det bästa/värsta krutet till sig själv och säljer inte dom grejerna.

Haaseffekten är en av mina favoriteffekter och jag använder det bitvis i den här. Men jag kanske ska ta i lite mer med delaytiden. Jag visste inte att man kan ställa in det i Cubase (och andra DAWar antar jag) utan har gjort det manuellt i alla år genom att bara förskjuta spåret, manuellt, lite.


 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om det här slutet då? 🥰 Hemliga trick? Oklart... vill satsa på något liknande (i någon annan låt) men det blir nog lite svårt att uppnå?
 

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...