Jump to content
Annons

Släppa musik på Spotify?


Songbird

Recommended Posts

Jag ska spela in låtar under hösten som jag ska släppa på Spotify i början av nästa år.
Nu till frågan, ska jag använda mig av Record Union eller Ditto? Eller ni kanske vet någon annan som är bättre? 🎤

Ditto verkar typ bättre för då behöver man väl bara betala 229 kr på ett år och då kan man släppa hur mycket låtar som helst medan Record Union så måste man betala varje låt, EP och Album som man släpper och måste betala den summan varje år igen för att ha kvar den på Spotify. Eller har jag förstått fel? 🎵

Jag vill ju att det ska vara som en prenumeration, att man betalar en summa per år och då kan man släppa hur mycket låtar man vill 😃

(Ni får ursäkta mig om jag verkar trög, är ny på detta)
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder Spinnup. 

Tycker generellt det funkar "bra", MEN, var medveten om följande:

Det är inte svårt att googla fram missnöjda kunder till dessa tjänster (samtliga)...

Jag tror de digitala distributörerna är underbemannade i förhållande till arbetet de tar på sig. Läste någonstans att det är många tusen releaser de ska processa per dygn. "Fastnar du" i någon av deras steg så kan supportfrågor ta flera dagar att få svar på.

Överlag är "release-processen" väldigt anonym och det kan dra ut på tiden, du kan bli "underkänd" etc utan att du får någon motivering eller hänvisning till vad det faktiska problemet är. I bästa fall får du en generell regellista som du kanske tycker att du redan uppfyllt.

Det verkar också som att Apple mfl sätter nya regler som Spinnup mfl försöker följa utan att själva kunna motivera eller ens beskriva, tex nya regler för omslag som enligt Apple i princip inte får innehålla text (hejdå alla klassiska punkomslag...).

Som exempel på servicegrad, jag har idag ett problem där antalet "fans" slutat att hämtas in från Facebook till deras sammanställning. Detta funkade tills för någon månad sen men länkas helt plötsligt inte längre. Spinnup svarar bara ett standardmail att "vi hämtar data från Facebook och rapporterar denna data till dig". De säger inte OM mina inställningar är rätt eller ens var problemet kan finnas.

Det som är bra med dessa tjänster är att du kan "göra allt själv" enligt gammal go DIY -attityd. Problemet är att när något strular så är styrkeförhållandet extremt obalanserat och du är inte en "kund" att vårda, du är bara en kostnad (ett enda serviceärende lär ju i princip äta upp deras intäkter för tex en singelrelease).

Jag hade själv gärna betalat mer för bättre, mer personlig, service.

Om DU ska välja Spinnup, Record Union, Ditto eller någon annan kan jag inte svara på. Var själv extremt sugen på att byta bort Spinnup under våren men fann vid den benchmarking jag gjorde att alla var i princip mer eller mindre kassa... Ditto verkar ju bäst för dig (eller Svenska https://amuse.io/) som verkar vara helt gratis (men hur mycket resurser har de då för support...?)!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av TuneCore och förnyar min prenumeration per utgivning varje år.

Har inte upplevt något strul alls utan har kunnat streama musiken från Spotify dygnet runt sen jag la upp den.

Har ett nytt album på gång och tänker gå igenom då också. Det blir bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Jag har inte förstått fördelarna med Spottify gentemot Youtube. Är det nån som känner för att förklarar för mig ?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, HomerJSimpsson said:

Jag har inte förstått fördelarna med Spottify gentemot Youtube. Är det nån som känner för att förklarar för mig ?

På Spotify får du betalt. Jag har aldrig fått nått från Youtube (men har ej heller många spelningar där samtidigt som jag har en hel del på Spotify). 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hm jag betalar gärna 360kr till en aggregator typ Fanraizd för att:

- Distribuera snabbt (tar 3 dagar) till över 100 plattformar i ett svep
- Få all royalty paketerad till mig 1 gång/månad från alla kanalerna
- Ha en support som jag kan fråga om jag undrar något
- Kunna lägga upp hur många artister eller album som helst

360 kronor... det är ju typ 2 drinkar på krogen

Sen finns ju även amuse som är gratis men vad händer när riskkapitalet är slut där? Jag tror att när någonting är gratis så är man ändå med och betalar i slutändan...

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...