Jump to content
Annons

Första musikvideo försöket :-) kan hämtas här !


  

8 röster

  1. 1. Första musikvideo försöket :-) kan hämtas här !

    • 1 gör om !
      2
    • 2 jaaaaaa, jag fick inspiration, det här måste testas !
      3
    • 3 gött !
      2


Recommended Posts

Första musikvideon :-)

Hej, ja då var det dags för en liten musikvideo. Har varit ute en sväng o

filmat lite. Det sägs ju att underhållsvärdet i framförandet höjs med ca 400%

när man får bild till musiken. Måste få säga hur vansinnigt kul det är o filma lite

o sen mixa ihop det hela ganska enkelt i första provfilmningen med kameran.

Detta är alltså ett litet övningsobjekt för o sprida lite inspiration för fler enkla videos på forumet!

Kuriosa: Har använd en Canon MV800 för 3900kr o Pinnacle Studio 7 (följde med firewirekortet) för o redigera klippen o sen lagt en wav fil o försökt synka det hela. Låten heter "So Much" o är utlagd tidigare på forumet.

direkt länk: 16mb .wmv fil:

Hämtas HÄR-högerklicka o välj "spara mål som"

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ill å med så jag skulle vilja göra en truddelutt å filma en video!!! 🙂🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Mycket kul med en video bland demos! 😆

OM TEKNIKEN:

Hur får ni synkningen mellan låten och läpprörelserna? Medhörning via bärbar stereoanläggning vid sången/mimandet?

Trodde aldrig att en såpass billig kamera kunde prestera sånt fint resultat! Hur blir det när man skall se den på en 32" TV - har ni provat?

OM VIDEON/LÅTEN:

Tror inte det är någon idé att bara ösa beröm, utan hoppas ni vill ha konstruktiv kritik också.

🙂

Positivt:

Bildkvaliteten: Skärpan. Ljuset. Mycket bra!

Ljudkvaliteteten: Tydligt elpiano, gitarr o vad jag antar är livetrummor! Bäst är dock kören!

Bra musikaliskt hantverk.

Väldigt fint slut, både bild och ljud.

😛

Negativt:

Hörs ingen bas i min pc, men det kanske är min pc.

Alltför ostylat för att platsa i MTV t.ex., men väl i någon lokal tv-kanals visningar av hobbymusikers videoförsök.

Alltför snabba zoomningar vid vattnet.

Lite väl mycket nävar i början.

Något enformig låt utan solo.

😎

Utvecklingspotential:

Lägg in ett kort solo på 15-20 sekunder.

Styla. Andra kläder och ta bort halssmycke.

Ta bort den löjeväckande scenen med mannen som springer mot kameran.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Att ladda ned denna skapelse tog mig igår knappt två timmar med min splittnya pc på 3.2 GHz. Beror det på att jag kör med modem, 56 kb? Hur snabbt hade det gått med bredband, com hem, på 256 kb, för 199 kr/månad?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att ladda ned denna skapelse tog mig igår knappt två timmar med min splittnya pc på 3.2 GHz. Beror det på att jag kör med modem, 56 kb? Hur snabbt hade det gått med bredband, com hem, på 256 kb, för 199 kr/månad?

:musik

Ja det beror på din internet uppkopling. Jag har telias 8 mbit, det gick på knappt 1 minut för mig :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att ladda ned denna skapelse tog mig igår knappt två timmar med min splittnya pc på 3.2 GHz. Beror det på att jag kör med modem, 56 kb? Hur snabbt hade det gått med bredband, com hem, på 256 kb, för 199 kr/månad?

:musik

Varför skrev du med priset? 🙂

Ska tanka hem videon nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Att hon konstant går till fel ton på de där glidningarna i slutet av varje versrunda gör mig helt galen typ. Annars låter det väl ok. Inte min musik egentligen alltså. Låter som en blandning av musiken från The Sims och någon porrfilm typ. Bortsett från sången då.

Angående filmen. Tja, är ingen fan av musikvideos alls direkt och den här var väl inget speciellt. Det är nog mer kul för dig att ha en video till låten än för oss andra. Det var ju ingen Call On Me eller Ding Dong Song video direkt 🙂

Inser att jag låter lite negativ men se det såhär det enda du ska bry dig om av min kritik är glidningarna på sången. Det andra kan jag verkligen inte uttala mig om för jag vet för lite om det.

Lycka till iaf...

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Shadows: någon djupare freudiansk förklaring har jag inte, mer än att jag väl indirekt ville ha en kommentar ifall ni tyckte summan var prisvärd.

Till videomakarna:

Nu har jag hört låten i riktiga Sony-lurar kopplade till min pc. Det är en djup utmärkt bas med, inget snack om det. Gillar själva låten mer och mer nu också, den liksom fastnar i hjärnan! Kul!! Ville också tillägga ett par grejer om videon:

Inslaget med stenen som träffar vattenytan är genial och dessutom tycker jag att man gott kan visa dina ögon oftare. Ifall det blir en omtagning alltså...

Jag antar att ni spelat in videon "flera gånger" s.a.s. och sedan klippt ihop de bästa bitarna? Nu har jag också sett detta mästerverk på större skärm, d.v.s. i detta fall i helskärm på min pc (17"). Tyvärr tappar den märkbart i bildkvalitet även på bara denna lilla skärmstorlek, vilket är mycket synd! Är det alltid så, är det att räkna med ifråga om videokameror i den prisklassen? Jag funderade själv på en Samsung VP-D101. Eller är det så att ni sparat videofilen i ett visst format som sedan är litet mindre minneskrävande, men som å andra sidan ger något sämre bild i helskärm? Jag kan ingenting om sånt här nästan, men skulle vilja läsa kommentarer om detta. Pinnacle version 7 mjukvara låter som något liknande det jag tänkte köpa, men det är väl version 9 som är ute nu?! Annars kanske det räcker med InterVideo Win som jag fick med min pc? Kan man med ert Pinnacle 7 använda bildstabilisering i efterhand och hur bra funkar det?

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Shadows: Jag greppar nog inte riktigt vilka glidningar du menar, och menar du dem jag tror du menar, så måste jag säga: det menar du väl ändå inte?! Jag tycker det låter bra! Ett semi-wailande som landar lite längre ned, men helt ok!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Shadows: Jag greppar nog inte riktigt vilka glidningar du menar, och menar du dem jag tror du menar, så måste jag säga: det menar du väl ändå inte?! Jag tycker det låter bra! Ett semi-wailande som landar lite längre ned, men helt ok!

:musik

När hon sitter i bilen i början:

There's so much love in you and I wonder where it co o mes from

- || a r ooo u nd you

- || co o mes u nd you

Hon tar konsekvent en halvfel ton på den andra betoningen på de orden jag skrivit ut. Det är inte "helt" fel. På co o meslåter det rätt hyfsat men andra på a r ooo u nd och det låter det bara fel. Iaf i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Främst skulle det vara skönt att få höra skaparnas åsikter om synpunkterna, men jag fortsätter väl dialogen med Shadows så länge då da...

Shadows: Ja, då menade du iaf vad jag trodde. 😆

Hmm...framförallt tycker jag dock, om jag nu skall angripa sånginsatsen att ordet you i frasen "...be around you", försvinner alltför mycket tyvärr. Det är väl vad jag uppfattar som mest störande. Negången på skalan är väl meningen?

"Where it co o omes from" funkar, men det är klart att en snyggare och jämnare sång varit önskvärt, men är det vad skaparna tycker är önskvärt? Ville ni ha det såhär? Jag tycker som sagt det låter bra.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är när hon sjunger B-C-B-A på slutet jag vill ha det till B-C#-B-A för att få det att passa in i min harmoniuppfattning. Jag tycker inte det passar men vad man gillar är ju subjektivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

M-hm...då fattar jag exakt!! 😆

Iaf är det konsekvent utfört låten igenom, vilket är viktigast.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Önskar att videomakarna själva eller andra kan ge lite respons här, inom vilket kanske är det intressantaste inlägget i detta forum hittills...

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för att ni lyssnat o skrivit lite : musik, shadow, Twilight_Zound, Wippe, (e)qualitymusic, oden, blouis

här kommer lite sammanfattat svar/respons:

-visst är det ostylat :-), men meningen med filmen var ju som sagt

att lära sig filma o även sprida lite inspiration (inte att lansera nåt)

-ang synkningen: vi körde cd skiva i bilen o sjöng till, även sekvensen vid vättern,

det var bara körra ner på stranden o dra på stereon för fullt !

sen vid redigeringen försöker man bara synka wav filen med ljudet på videon,

inte helt lätt men fick till det hyfsat (dock inte 100%).

-mannen som springer mot kameran.....

...Lisa ville ha med honom.....men.... det är ju jag :-)

-visst låten går att utveckla mer med solo/stick, men d får kanske bli en annan ggn

-kul att ni engagerar er o diskuterar halvtoner hit o dit,

det är inget som vi reflekterat över, vi tycker det låter ok, det är det viktigaste

-det stämmer att redigeringsprogrammet Pinnacle version 9 är det som finns ute nu, enklare redigering funkar säkert minst lika bra i moviemaker/InterVideo Win

-frågan om att använda bildstabilisering i efterhand, vet jag inte om det går,

låter väl för bra om man kan göra det ??!?

-att ladda hem 16mb video rek. inte med modem, (bara med tålamod) att den blev ca 16mb är väldigt mkt kompromiss på kvaliteten, jag har den i flera upplösningar, dvd versionen blev 140 mb !!, då kan man blåsa upp den på duk, 16mb versionen som du laddat hem gör sig bäst på datornskärmen uppe i hörnet.....

robc

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint initiativ med video. Släng på ett filter och lite effekter så blir det lite piffigare 😲

Håller med om keyboardskola hehe. Satt bara och väntade på nästa Aadd9-ackord hela tiden - och det dök ju upp ganska bra många gånger ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Rob & Lisa: Nå hur går ni vidare nu då, för att "lansera" denna videolåt? Jag tycker den var såpass bra att det är värt ett försök. Synd att inte försöka förbättra detaljerna och ångra det senare. 😮

Intressant att det gick att lagra filen i högre upplösning fullt dugbart för att visa på stor TV t.ex., eller duk som du skrev. Det hade jag som amatör verkligen inte förväntat mig av en kamera i 4000-kronorsklassen. Det var viktig info!

Synkningen störde jag mig inte jättemycket på. Det måste vara svårt att som sångare/sångerska göra exakt som på ljudinspelningen, med exakt samma pauser o.s.v. Går det att lösa på något annat sätt? Ljudkvaliteten är iaf lysande.

Halvtonerna reflekterade inte jag över heller särdeles mycket, förrän det blev påtalat här.

Jo, man kan ta bort bildskakningar med Pinnacle version 9. Huruvida det är möjligt med 7:an vet jag icke.

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Litet tips för att snyca ljud och film. Använd ett spår där ni har en taktinräkning ibörjan. Då är det lätt att klippa in filmens ljud med audiospåret. På detta sätt blir både ljud och bild syncade.

Ja men det kanske ni redan visste!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

En del av synkfelen ligger väl att vi ändå här har ett BAND. D.v.s. något som mekaniskt snurrar, och inte snurrar 100% jämnt, såsom ljudpålägget (från CD kanske), eller också läggs ljudfilen också från band (DAT kanske?).

Båda filerna tar alltså inte samma tid på sig.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...