Jump to content
Annons

Framtidens datoranslutningar? Var stannar man i köp av nytt ljudkort??


Recommended Posts

Thunderbolt, firewire, usb2, usb3 osv osv....

Hur ska man tänka nu när man vill köpa nytt ljudkort? Jag sneglar nämligen på att uppgradera mitt apollo silver. Lång historia kort, så kollar jag lite på Antelopes grejer. De modeller jag kollar på verkar kunna erbjuda allt jag behöver plus en jäkla massa till.. Enda grejen jag stör mig på som jag inte kunnat testa själv är deras FX och att man inte kan öppna in dem i Logic utan måste routa allt till Antelopes egna mixer. SÄG GÄRNA TILL OM JAG HAR FEL HÄR! JAG VILL NÄMLIGEN GÄRNA HA FEL

Men låt oss återgå till själva frågan. Det som nu sätter stop för vilket ljudkort jag vill ha är alla förbannade anslutningar och hur allt byts ut hela tiden.

Vissa av dessa Antelope har thunderbolt och usb2. (grymt med val!), vill man betala lite till finns istället usb3. Så hur man ska tänka vid köp av nytt monsterkort? Jag är faktiskt lite lost

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Nä FireWire är inget att satsa på. Det är snart som att installera för diskett på datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, oioioi säger:

Jag skulle  nog välja USB3. Kör du Mac/apple eller PC/Windows?

Allt jag har är apple nu för tiden men jag är rätt trött på det företaget. Om 1-2 år byter jag nog ändå dator. Kan kanske klara mig lite längre på med den här iMacen men vill ändå vara i framkant och inte köpa ett ljudkort för DEN HÄR datorn.

Annars tänker jag också att USB3 känns bäst av de som finns. Snabbast av alla va?

Och det är lite där skon klämmer tänker jag.. Antelope Orion Studio HD är tex USB-3 medans det större kortet Goliath (ej HD) är USB-2. Goliath HD kortet är bisarrt dyrt om man vill åt USB-3. Men det är just den vanliga Goliath jag kollat på mest då jag helst ändå vill ha minst 16ch analog in. Orion ger mig 12 in men 16 ut. Jag vill just göra mig av med mina andra boxar såsom audient asp800 för att dels bekosta mitt nya kort. Men fan... 12ch är rätt mycket det med...

Vad finns det för andra alternativ? Madi?
 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
47 minuter sedan, red_house_painter säger:

Allt jag har är apple nu för tiden men jag är rätt trött på det företaget. Om 1-2 år byter jag nog ändå dator. Kan kanske klara mig lite längre på med den här iMacen men vill ändå vara i framkant och inte köpa ett ljudkort för DEN HÄR datorn.

Annars tänker jag också att USB3 känns bäst av de som finns. Snabbast av alla va?

Och det är lite där skon klämmer tänker jag.. Antelope Orion Studio HD är tex USB-3 medans det större kortet Goliath (ej HD) är USB-2. Goliath HD kortet är bisarrt dyrt om man vill åt USB-3. Men det är just den vanliga Goliath jag kollat på mest då jag helst ändå vill ha minst 16ch analog in. Orion ger mig 12 in men 16 ut. Jag vill just göra mig av med mina andra boxar såsom audient asp800 för att dels bekosta mitt nya kort. Men fan... 12ch är rätt mycket det med...

Vad finns det för andra alternativ? Madi?
 

USB3 är absolut inte snabbast. Inte heller speciellt effektivt. Thunderbolt är snabbast för externa ljudkort. Interna är dock vassast med pcie även om skillnaden mellan pcie och tb är i praktiken noll för ljudkort.  Madi är ett format för digitalt ljud. Du behöver fortfarande ett ljudkort för att få ditt madi till datorn. Hur som helst så ser det ut som om olika ethernet varianter är det som växer snabbast idag. Dante verkar ha blivit vinnaren mot konkurrenten AVB.  Ethernet har fördelen att den använder standard komponenter som klarar enorm prestanda till löjligt låga kostnader, och har fördelen att det ofta finns kablar draget.  USB är ett skit alternativ för hemstudion, men har en del praktiska fördelar.  USB3 är bättre än USB2. Jag väljer nog dock firewire före vilken USB som helst idag, även om jag vet att tekniken är snart död.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
6 timmar sedan, red_house_painter säger:

Thunderbolt, firewire, usb2, usb3 osv osv....

Hur ska man tänka nu när man vill köpa nytt ljudkort? Jag sneglar nämligen på att uppgradera mitt apollo silver. Lång historia kort, så kollar jag lite på Antelopes grejer. De modeller jag kollar på verkar kunna erbjuda allt jag behöver plus en jäkla massa till.. Enda grejen jag stör mig på som jag inte kunnat testa själv är deras FX och att man inte kan öppna in dem i Logic utan måste routa allt till Antelopes egna mixer. SÄG GÄRNA TILL OM JAG HAR FEL HÄR! JAG VILL NÄMLIGEN GÄRNA HA FEL

Men låt oss återgå till själva frågan. Det som nu sätter stop för vilket ljudkort jag vill ha är alla förbannade anslutningar och hur allt byts ut hela tiden.

Vissa av dessa Antelope har thunderbolt och usb2. (grymt med val!), vill man betala lite till finns istället usb3. Så hur man ska tänka vid köp av nytt monsterkort? Jag är faktiskt lite lost

 

Jag ser nog RME UFX+ som det bästa alternativet idag. Jag hade hoppats att de skulle vissa upp en ersättare på NAMM. Tex med TB3 och Dante.  Kan man leva med USB3 så är http://www.rme-audio.de/en/products/digiface_dante.php
kanske ett alternativ. 128 in 128 ut i  kanaler fördelade på dante och madi.  Sedan är det bara att hänga på omvandlare från Prism, Antelope, Lynx, Mytec, RME, SSL etc tills budgeten tar slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att båda USB-varianterna är väldigt framtidssäkra. USB 2 är fullt tillräckligt om man inte ska köra en massiv mängd spår samtidigt,själv har 20 kanaler externt i 192/24 inte varit några problem alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

USB känns som den anslutning som funkat bäst med tanke på alla de minnen, hårddiskar och externa ljudkort som än i dag rullar vidare. Personligen är dock lite i valet och kvalet mellan goliath och orion studio. Båda har tb men också usb2 eller usb3 beroende modell.

RME har jag aldrig haft problem med men jag känner idag att jag inte vill ha flera olika källor gällande inputs i form av en extra adda osv. Vill hålla lägret cleant men massivt. Antelope fixar det då Apollo inte löser det i/o mässigt. Och de kort jag har sett erbjuder både tb och usb. Fortfarande en stor fråga med hur alla sofware fx funkar sinsemellan. Kanske behåller min satellite en stund då det är en stor del av mitt arbetsflöde.

Utöver det får jag också en känsla att thunderbolt funkat längre än firewire också. Ska ge mig in lite mer i research läget nu och se vad det till slut blir för kort.

Slåss lite mellan att jag får tb men om jag sedan väljer ljudkort med ett extra usb2 eller usb3. Usb2 kortet ger mig mer för vad jag är ute efter medans usb3 kortet kanske är mer framtids baserat.

 

Hur skulle ni göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...