Jump to content
Annons

Vad är fel på min mix?


candybag

Recommended Posts

Har stökat från och till hela helgen utan vidare framgång. Tycker jag fått kick och sub under kontroll, men det låter ändå... konstigt och inte alls som mina referenser. Drum&bass, till alla popsnörens förtret 😉

Som kuriosa har jag också passat på att döpa om mig eftersom en fjantig italienare snott candybag och lagt upp låtar med namn som "Masturbation, a new sensation" på Spotify.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Jag som inte brukar stå ut med att lyssna på sån här musik alls tycker att det här var en riktigt bra cool låt du fått till. Första ca 1.15 min var det allra bästa.👍 Det är klart som korvspad att det inte kan låta som dina referenser. Du använder annat än vad de gör. Det är aldrig meningen heller att man ska låta exakt som referensspår utan bara inspireras av dem för att få till mixen bättre. Det gäller ju alla såväl som amatörer som proffs.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, Die Hard säger:

Jag som inte brukar stå ut med att lyssna på sån här musik alls tycker att det här var en riktigt bra cool låt du fått till. Första ca 1.15 min var det allra bästa.👍 Det är klart som korvspad att det inte kan låta som dina referenser. Du använder annat än vad de gör. Det är aldrig meningen heller att man ska låta exakt som referensspår utan bara inspireras av dem för att få till mixen bättre. Det gäller ju alla såväl som amatörer som proffs.

Det värmer!

Tycker det krångliga är att få till trycket i kaggen och virveln utan att det blir gröt. Får liksom inte till samma närvaro som det jag jämför mot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om det är mer tryck i kaggen du är ute efter så prova maxxbass på den om du har den. Annars finns en gratisvariant här: https://mhsecure.com/metric_halo/products/software/thump.html

Ett annat trick som jag sett mixare gör med elektronisk musik att man använder samma kick(ar) tre gånger. En som sköter om lågbasen, en mellanregistret och tredje diskanten. Eller prova byta ut eller lägga till någon annan kick som har mer lågbas omixad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har noll koll på drum n bass. Men håller med om att det är "nåt". Svårt sätta fingret på det, men min första tanke var att mitten av stereobilden innehåller mycket information. Så det kanske är några instrument i mitten som inte trivs ihop och du får fasutsläckningar/kamfiltrering. 

Drog upp lite random drum n bass-låtar på spotify och jämförde. Just denna tyckte jag liknade din låt i soundet: 

 

I övrigt låter det asballt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte helt enkelt ljudnivåerna som är felinställda? Känns som att låten saknar dynamik, allt låter så hoppressat, som att du har en kompressor som trycker ihop allt.

Om du provar att mixa om den och ser till att skapa större volymskillnader mellan olika element? Alltså, om melodier m.m höjs lite i jämförelse med kick/Bas osv.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nice låt ?
Problemet är att det är för mycket skräpfrequenser i lågmidden på i princip alla spår. Kan mycket möjligt ha att göra med medhörningen.
Det är svårt bordering on omöjligt att säga exakt vad du ska göra för att lösa detta, men en början är att få fason på lägre registret. Bekanta dig med högpass-filter, men överdriv inte. Är du osäker så är 6dB per oktav grymt för att runda av det lägre utan att bli för "gnagigt". Jga hör ingen sub-harmonisk bumlighet (spelar man in med mick och inte för dyrt ljudkort så kan man få allt möjligt med i ljudet man inte vill ha), vilket är bra då det betyder att jag inte tror du behöver gå särskilt kirurgiskt där.
Det viktiga är: Sånt här är svårt. Låt det ta tid att bekanta dig med uppstädningen, det är lätt att börja överdriva när man har farten uppe och jobbat för länge. Ge det den tid det behöver, det låter som resten kommer komma av sig självt när du lärt dig detta. Talar av erfarenhet här, mina första mixar när jag en gång i tiden började försvann helt på små radioapparater för att där låtarna var som tyngst var helt dött på små högtalare ?
 

Redigerat av van Caine
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...