Jump to content
Annons

Koppla in aktiva monitorer...?


Jizzen

Recommended Posts

Tänkte eventuellt förnya min lilla hemmastudio genom att beställa följande prylar ikväll: https://www.thomann.de/se/basket.html

- Som studiomonitorer idag använder jag ett par passiva Dynaudio Audience 42. Nu känner jag att det är dags att skaffa sig ett par aktiva monitorer istället. Nöjer mig med ett par budgetalternativ. Dock är jag något fundersam över hur jag ska koppla ihop dessa med mitt interna M-Audio Audiophile 2496 ljudkort jag har i datorn som ju enbart har RCA-kontakter. Som ni ser har jag lagt till en dual transformer i form av ART DTI i min inköpslista för att komma runt "problemet". Är det rätt tänkt eller ska jag lösa inkopplandet av monitorerna på annat sätt?

- Jag har tre par hörlurar redan, men två av dem är halvöppna Sennheiser-lurar. Det tredje paret som är ett par slutna har dock sett sina bästa dagar, så det behövs nya sådana också. DT-770 verkar vara ett bra köp, tycker jag.

- Jag har en kondensatormikrofon för sång för tillfället, men tänkte testa en dynamisk framöver för att se vad den kan göra med inspelningarna. Min förhoppning är att den ska fånga upp lite mindre omgivningsljud i mitt icke akustikbehandlade rum. Alternativet är dock kanske att skaffa en "absorber/shield" runt kondensatormikrofonen istället för att köpa en ny dynamisk mick?! 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ahaa..sorry...jag trodde ni kunde se den!

 

Dessa prylar (plus kablar till monitorerna och mikrofonen) var det som låg i min kundkorg:

- JBL 305P MkII (monitorer)

- Shure SM58 (mick)

- Beyerdynamic DT-770 Pro 250 Ohm (slutna hörlurar)

- ART DTI (någon sorts transformer som jag hoppas ska kunna göra att jag kan koppla ihop monitorerna med mitt interna M-Audio Audiophile 2496 ljudkort som endast har RCA-kontakter). Länk till just denna produkt: https://www.thomann.de/se/art_dti.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns rca -> tele kablar annars. Kan vara ett billigare alternativ. Det fungerar ju annars med den där art dti som du länkar till. Vill du ha störningsfritt så tänk på att sätta dit en jordkabel från dti:n och fäst på en lämplig jordpunkt någonstans (i bordsbenet till exempel..). 

JBL monitorerna ska vara riktigt bra säger dom som vet.

Lycka till, Jizzen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter smidigt med rca-tele kabel, men tänker just lite på det här med störningar/knaster. Tänkte att dti:n kanske skulle "filtrera bort" sådant.. ?

Jag har aldrig lyssnat på monitorerna själv, men läste på lite om de (och den gamla modellen) igår och de verkar var hyfsade för pengen i alla fall. Ser hyfsat trevliga ut också, tycker jag (d.v.s. återhållsam design..). 

Tack för svar och lyckönskningen! ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Plockade bort dti:n och la till ett par 3 meters XLR-RCA kablar istället: https://www.thomann.de/se/cordial_cfu_3_mc.htm

Så det blir nog till att beställa dem samt då JBL 305P MkII, Shure SM58 och Bayerdynamic DT770 Pro 250 Ohm här under helgen. Hmmm..det slog mig just..hur ska jag lätt kunna lyssna i mina lurar när RCA-kontakterna på ljudkortet kommer vara upptagna av de aktiva monitorerna? Mina passiva som jag har för tillfället är ju sammanlänkade med en separat stereoförstärkare där det finns ett hörlursuttag. Men hur löser jag det nu? Hur gör ni? Inte ska man väl behöva dra ut högtalarkablarna från ljudkortet för att istället koppla ihop stereoförstärkaren (eller en separat hörlursförstärkare) med ljudkortet varje gång man vill lyssna i lurar? Man borde kanske skaffa en mixer som man kan koppla in sina monitorer, mickar och hörlurar i?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter krångligt med ditt ljudkort, kanske ett nytt istället för slutna lurar (el både och)

Har ett billigt enkelt ljudkort kopplat till monitorer(aktiva) och hörlurslyssning direkt från kortet, går även att ansluta hörlurar på den ena monitorn. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...