Jump to content
Annons

Ny dator för musik sent 2018


slejnard

Recommended Posts

Vad ska jag ha? Finns ju en UPPSJÖ! Budget upp emot 15000kr för burken allena. Kikat på nya Mac mini och på en HP från Dustin. 

https://www.dustinhome.se/product/5011085212/elitedesk-800-g4-mt

Black friday närmar sig och det finns säkert bra deals att göra. Har även vänner som kan hjälpa mig ”bygga” i delar. Alla tips är välkomna. Inte så intresserad av att spela spel men VR verkar ju intressant så. 

HIT ME! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Intel har släppt i9-9900 med 8 cores i hyfsat bra prisat läge. Känns som det givna i dag för en hyfsat tilltagen budget som 15000.  Vill man köra Mac så är väl mini det vettigaste, men de är dyra och svåra att bygga ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte nyligen en i9 9900k, och håll i hatten vilket fartmonster! Min gamla i7 6700k slog i DSP-taket på vissa projekt (skrap och sprak), med 9900k kan jag slänga in ungefär dubbelt så mycket pluggar i samma projekt innan det tar stopp.

Men det beror ju mycket på hur du jobbar, har fått för mig att du kör mer ackustiskt och spelar in live snarare än att ösa på med massa pluggar och mjukvarusynthar?

Kan inte avgöra på rak arm om datorn du länkar till är prisvärd, men köper man OEM vet man aldrig vilka fläktar som sitter i. Bygger du själv har du mer kontroll över hur högljutt nätagg, chassifläktar och cpu-kylaren är. Tänker rent generellt kring ljudnivåer eftersom man kanske spelar in i samma rum som datorn.

i7 8700 är en jättebra processor hursomhelst (i din länk.) 

Man får som bekant mer pang för pengarna om man köper pc stället för mac.

Jag är ganska färgad i frågan eftersom jag är datornörd och bara kört pc i hela mitt liv ::)

Här är ett exempel för 9900k för 15000 kr, UTAN grafikkort och lagring! (Du får köra på det inbyggda grafikkortet och tigga till lagring) 
https://www.webhallen.com/cart/290954,290944,225255,285868,256271,283852,280948,185818?name=slejnard

Redigerat av candybag
länk
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, slejnard säger:

Tack för tipsen pme och candybag. Intressant med i9. Kör som sagt inte så mycket mjukvaru instrument så det kanske är overkill. 

Kul med dator CHAE 🙂 

Den du länkade ska du absolut inte köpa nu när jag tittat närmare 🙂 Den har inget dedikerat grafikkort (bara det integrerade sunkiga) och ett nätagg på endast 250 watt. Ska du i framtiden komplettera med ett dedikerat grafikkort och/eller fler diskar/instickskort kommer krämen inte räcka till. Ett nätagg som hela tiden måste leverera full effekt är inget vidare och kommer troligtvis låta en del - tyvärr är just nätagg en grej som det oftast snålas med i färdigbyggda system.

Det nätagg jag tog med i min länk är på 750 watt och semipassivt, dvs fläkten går inte igång förrän verkningsgraden når över 50%. Is nice!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du ett exempel med i7 8700k (snabbare än utan k) för ~14000, med bättre komponenter än den färdigbyggda. Inget grafikkort med här, men en SSD på 500GB. Värt att fundera på om du behöver windows 10 home eller pro, samt om du har några obskyra preferenser för anslutningar utöver USB 2.0, 3.0, 3.1. 200mm fläkten sätter du fram eller i toppen om den får plats. I toppen ska den blåsa ut, fram ska den blåsa in 🙂

https://www.webhallen.com/cart/225255,285868,256271,283852,185818,280948,258350,281264,274595?name=slejnard

Med lite tur går det att hitta billigare grafikkort på blackfriday, t ex Nvidia GTX 1060 6GB eller AMD RX 570/580.
Även DDR4 ram-minnen, hårddiskar, moderkort, fläktar, nätagg kan finnas nedsatta i pris. Känns inte helt omöjligt att träffa budgeten om stjärnorna ställer sig på rad.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
På 2018-11-19 på 10:29, candybag säger:

Här har du ett exempel med i7 8700k (snabbare än utan k) för ~14000, med bättre komponenter än den färdigbyggda. Inget grafikkort med här, men en SSD på 500GB. Värt att fundera på om du behöver windows 10 home eller pro, samt om du har några obskyra preferenser för anslutningar utöver USB 2.0, 3.0, 3.1. 200mm fläkten sätter du fram eller i toppen om den får plats. I toppen ska den blåsa ut, fram ska den blåsa in 🙂

https://www.webhallen.com/cart/225255,285868,256271,283852,185818,280948,258350,281264,274595?name=slejnard

Med lite tur går det att hitta billigare grafikkort på blackfriday, t ex Nvidia GTX 1060 6GB eller AMD RX 570/580.
Även DDR4 ram-minnen, hårddiskar, moderkort, fläktar, nätagg kan finnas nedsatta i pris. Känns inte helt omöjligt att träffa budgeten om stjärnorna ställer sig på rad.

Vad ska man ha ett sånt grafik kort i  en musik dator? 1030 utan fläkt är ett bättre val.

Link to comment
Dela på andra sajter

I approve.

Bra med tre års garanti och från en trovärdig ÅF. Bra komponenter för att vara ett färdigbygge samt att du slipper bygga själv!

VR beror ju helt på vad du kör. Battlefield 5 i VR är t ex inte att rekommendera med ett 1060. Enklare och mindre grafikkrävande prylar som bundlas med glajjerna funkar nog! Äger inget VR-glasögon själv så har svårt att svara mer ingående.

Det här med VR är ju en rätt lös parameter i ditt köp 🙂 ska du köpa VR-kittet imorgon eller om ett år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...