Jump to content
Annons

Studiobygge - Streaming.


Diize

Recommended Posts

Hej! Jag streamar på twitch och skulle behöva lite feedback på min mikrofon och hur ljudet i mitt "streaming rum" låter.

Vad tror ni jag kan göra för att bättra ljudet som kommer från min mikrofon? Jag sitter på en AudioTechnica AT2020 USB. 

Jag kommer kommande vecka både köpa "Acoustic Foam" och köra upp på väggarna, och även fixa nåt schysst ljus här inne.

Vad tror ni? Ni kolla kolla här: 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle satt upp foamen bakom ditt huvud, då micken är känsligast mot den reflektionen. Sedan skulle jag hellre ha en dynamisk mick, tar upp mindre rum och mer fokuserad på din röst, typ sm7b.

sedan kan det vara latency du hör beroende på setup, om det låter rummigt mest när du lyssnar live. Om det försvinner när du lyssnar tillbaka på inspelningen är det att ljudet fördröjs innan det kommer till dina öron live, då låter det som vägg eko, men är ett elektroniskt eko. Sök på zero latency monitoring. 

 

Lycka till! Jag tycker det låter okej. Lite rummigt men inte extremt.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-07-21 på 11:43, Casperfren säger:

Jag skulle satt upp foamen bakom ditt huvud, då micken är känsligast mot den reflektionen. Sedan skulle jag hellre ha en dynamisk mick, tar upp mindre rum och mer fokuserad på din röst, typ sm7b.

 sedan kan det vara latency du hör beroende på setup, om det låter rummigt mest när du lyssnar live. Om det försvinner när du lyssnar tillbaka på inspelningen är det att ljudet fördröjs innan det kommer till dina öron live, då låter det som vägg eko, men är ett elektroniskt eko. Sök på zero latency monitoring. 

  

Lycka till! Jag tycker det låter okej. Lite rummigt men inte extremt.

Tack för svar. Jag har bestämt mig för att kolla på Rode NT1 med Focusrite Scarlett Solo, samt slå upp lite acoustic foam. 😄 Grym mick enligt vad jag har sätt på olika reviews. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, Diize säger:

Tack för svar. Jag har bestämt mig för att kolla på Rode NT1 med Focusrite Scarlett Solo, samt slå upp lite acoustic foam. 😄 Grym mick enligt vad jag har sätt på olika reviews. 

Inga problem, åter igen dock, NT1 är en kondensator mick. Jag rekomenderar en dynamisk mick för dina önskemål av fokuserat direkt ljud med minimal rumsklang. tex Sm7b med en cloudlifter in i tex scarlett solo

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, Casperfren säger:

Inga problem, åter igen dock, NT1 är en kondensator mick. Jag rekomenderar en dynamisk mick för dina önskemål av fokuserat direkt ljud med minimal rumsklang. tex Sm7b med en cloudlifter in i tex scarlett solo

Tyvärr är sm7b alldeles för dyr för min budget. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Basicly kommer du inte få en märkbar förbättring med återgärderna du tänkte utföra, kanske 3 procent, kanske blir värre med Nt1:an. Det låter helt okej nu som sagt så blir svårt att få det mycket bättre utan att ta de rätta stegen, däri ligger att mixa rösten med kompression och antagligen eq för att få det mesta ur den.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Sitter du reden med en AT2020 och inte är nöjd med den så kommer du förmodligen inte heller vara nöjd med en NT1. Ingen av dem är dåliga mickar, och är ganska lika varandra i grund karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...