Jump to content
Annons

Kommentarer om min rummätning?


Casperfren

Recommended Posts

Flyttat till ny större mix rum i ett garage. Tycker det låter väldigt bra, och har även installerat en sub. Gjort mina första mätningar i REW och tänkte om någon har en kommentar på ev akustikbehandling osv... Mätte båda högtalare först, men tror min mick gillar en högtalare i taget, och riktas mot högtalaren i sweetspot, så här är höger högtalare-

Impulse.jpg.fd11a1ecd79942c6a6ab77b55a32926c.jpgWaterfall.jpg.5a0014bfdb2d4a26d33af41d858efdef.jpg

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja du, skulle nog behöva mer info, typ rummets dimensioner. Men jag tycker det ser ut som ett typiskt obehandlat rum. Dock har du väldigt kort decay för att vara obehandlat. Osäker på om det är bra. Men jag skulle väl rekommendera det som jag gjort, börja med en tjock absorbent på bakre väggen. Du har ju en rejäl peak vid 30 Hz som du skulle behöva få ner och sannolikt är det stående vågen längsledes, så vida du inte har monitorerna mot kortsidan. Dock är jag osäker på djupet, vet att akustikern jag anlitat sade att 30 Hz kommer att absorberas till 90% vid 60 cm tjockt och jag vet också att 90% är målet man vill nå med absorbtion. Det rekommenderas 75% som minsta absorbtion men för bäst resultat 90%.

Men jag lär ju mig om akustik hela tiden. Även om jag har lärt mig massor så är jag ingen expert. Så det får du ha i åtanke lär du läser om mina rekommendationer. Skulle nästan rekommendera att ta kontakt med Jens Eklund och fråga vad han skulle ta för att rita upp en design i ditt rum! Han vet ju vad han pratar om, minst sagt. Skadar inte att fråga!

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, ostfisk säger:

 

Tack för svar!

Japp, finns kanske inte så mycket att säga om det. Om det blir att jag får ha garaget på längre sikt och akustikbehandla på riktigt så kontakar jag Jens Eklund:)

Rummet är 6,4 meter långt om jag minns rätt, och är osäker på bredden, men kan återkomma.

Summa av kardemumman är att det låter rätt bra, tror det är bra med min jämna låga decaytid över 40 hz.

Var faktiskt förvånad över dippen vid 45 och toppen på 30, subjektivt sett för mig när jag lyssnar och sveper så lät det mycket jämnare. Men och andra sidan är båda de frekvenserna lågsubb, så tror jag upplever dem mer som en sak, lågbas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju en fördel med ett stort rum, att de stående vågorna kommer långt ner i frekvensspektrat. Förvisso svårare att behandla, eller snarare att det går åt mer material för att få bort dom, men de kanske inte stör lika mycket som om de var högre upp.

Vill du göra något temporärt så bygg ett par absorbenter och sätt upp vid reflektionspunkterna. Dvs bakre väggen, sidoväggarna och i taket. Gör du dom minst 20 cm tjocka (minst 30 cm på bakre väggen) så får du bort första reflektionerna och du kommer sannolikt att få ner de stående vågorna lite också! Det kommer garanterat bli bättre än vad det är nu i alla fall! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, ostfisk säger:

Ja det är ju en fördel med ett stort rum, att de stående vågorna kommer långt ner i frekvensspektrat. Förvisso svårare att behandla, eller snarare att det går åt mer material för att få bort dom, men de kanske inte stör lika mycket som om de var högre upp.

Vill du göra något temporärt så bygg ett par absorbenter och sätt upp vid reflektionspunkterna. Dvs bakre väggen, sidoväggarna och i taket. Gör du dom minst 20 cm tjocka (minst 30 cm på bakre väggen) så får du bort första reflektionerna och du kommer sannolikt att få ner de stående vågorna lite också! Det kommer garanterat bli bättre än vad det är nu i alla fall! 🙂

Har hörnabsorbenter, sida och bakre och främre vägg absorbent redan och vid mätning:) Testade moln, men tyckte det blev tradigt ljud, och taket är lite sluttande också, därav att jag kanske inte märkte nån positiv skillnad som jag gjort i andra rum, även hyffsat högt i tak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...