Jump to content
Annons

Erfarenheter av att mixa med rumskorrigering (ARC2)?


suprapappa

Recommended Posts

Tjo!

Jag införskaffade alldeles nyss ett Ik Multimedia ARC-2 system för rumskorrigering. Jag har ett rum som är helt obehandlat men även om det är långt ifrån bra tror jag inte det är total katastrof heller. Så som rummet ser ut finns det inte riktigt möjlighet att akustikbehandla. Det är iaf c:a 15m2 och inte helt symmetriskt.

Jag gjorde en mätning på 14 punkter med mätmikrofonen och fick då en kurva (se bifogad bild) som kändes ganska logisk. Jag tycker att det stående problem i mina mixar är att dom blir lite vassa i övre mellanregister,  saknar lite värme och kan ha för mkt subbas.

Jag befinner mig i slutfasen av mixen av bandets nästa platta och har naturligtvis referenslyssnat på många olika ställen och är hyfsat nära nöjd. Nar jag slänger på ARC så låter det mesta mycket bättre. större och öppnare. De flesta korrigeringarna har skett  nånstans mellan 2-3,5khz och varit ganska små. Samtidigt är skillnaden mellan att ha ARC på eller av enorm.

Jag gissar att det förstås hade varit bättre att mixa med den från början men finns det något jag bör tänka på nu när jag slänger in den i slutfas?

 

Tack

 

 

 

 

 

arc.PNG

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
20 minutes ago Casperfren sa:

Det är väl det vanliga, ha bra referenslåtar på samma rms nivå och jämför fram och tillbaka.

Är intresserad av att skaffa arc 2 själv.. är det viktigt att ha en bra mätmick i din mening?

Kan inte riktigt uttala mig om det. Gissar på att systemet är skapat för den mätmick som medföljer. Jag köpte 2.0 begagnat men med 2.5 följer det med en uppdaterad mick. Man kunde dock uppdatera mjukvaran till 2.5 och sen anger man att det är den tidigare micken man använder 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...