Jump to content
Annons

Få ut mer botten ur en liten BD? Mickning eller mixning?


red_house_painter

Recommended Posts

Undrar lite hur folk löser problem med inspelning av små baskaggar?

Jag har ett fint slingerland med 18" kagge och jag känner väl att jag har BD tonen kring 70-75 hz. Jag har lite som standard att spela in den med en RE20 i hålet riktat mot klubben och en kondensator 20-30cm ifrån kaggen. (har en produktionsstudio där kitet mer eller mindre alltid står uppmickat och redo...)


Mitt rum är väldigt litet (därav också val av storlek på kit) så jag har inte direkt några rums-uppmickning möjligheter som kan hjälpa till här. Och vid mix kan jag uppleva att jag inte finner baskaggen naturlig om jag försöker få fram 60hz. Upplever ljudet som baffligt och "hittepå" med noll fokus i mixen. Försöker gröpa ur och trixa mig fram men har inte riktigt hittat ett värdigt sätt att få kaggen till att låta mer kagge :rolleyes: och visst, jag gröper nog också ur lite ton från kaggen då det ofta ligger moogar och kontrabasar som också ska in i ljudbilden... Så jag har nog överlag en rätt fin fajt med basfrekvenserna och vill gärna kunna använda spektrat på bästa sätt

 

Men kontentan, hur skulle ni trixa er fram till att få en mindre kagge till att låta större? 

Nu har jag aldrig testat att spela in med en sub-bas mick men skulle det vara rätt att addera in till allt och låta trumman få låta kring 75hz men med den adderade subben för att måla ut en jämnare baskagge bild? 

det här kanske egentligen inte är ett problem men det är som sagt något jag hela tiden upplever som ett problem....

 

 

Som en extra notis också... Om man vill bli grym på att stämma trummor. Var börjar man? Jag vet att detta egentligen är A och O i det hela och mina öron är ändå vaksamma på allt.. Men vet ju också att många trummisar också fattar noll i detta..
// herr gitarrist....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är mer komplett som trummis än på inspelning/mixning, men här är mina 2 cent:

* Jag tycker själv att en mick riktad rakt mot klubban ger väldigt mycket klubba och lite trumma. Kanske det man söker i vissa musikstilar, men när jag mickar en baskagge i hålet med en dynamisk mick riktar jag hellre micken bort från klubban snett in mot trummans skal. Då får man ett mer avrundat ljud med mer av trummans klang. Kanske inte ger jättefyllig klang med en RE20 i och för sig, den är väl inte så basig? En Audix D6 funkar bra där, tycker jag. Ger också ett mer definierat ljud än en mick utanför.

* Ett annat trick kanske kan vara att kopiera bastrumspåret, LP-filtrera kopian, ev dista lite (saturation), komprimera hårt och smyga upp bredvid originalet. Typ parallellkomprimera alltså. Justera EQ för att få lite stadga i rätt område.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago Jayway sa:

Jag är mer komplett som trummis än på inspelning/mixning, men här är mina 2 cent:

* Jag tycker själv att en mick riktad rakt mot klubban ger väldigt mycket klubba och lite trumma. Kanske det man söker i vissa musikstilar, men när jag mickar en baskagge i hålet med en dynamisk mick riktar jag hellre micken bort från klubban snett in mot trummans skal. Då får man ett mer avrundat ljud med mer av trummans klang. Kanske inte ger jättefyllig klang med en RE20 i och för sig, den är väl inte så basig? En Audix D6 funkar bra där, tycker jag. Ger också ett mer definierat ljud än en mick utanför.

* Ett annat trick kanske kan vara att kopiera bastrumspåret, LP-filtrera kopian, ev dista lite (saturation), komprimera hårt och smyga upp bredvid originalet. Typ parallellkomprimera alltså. Justera EQ för att få lite stadga i rätt område.

Jag äger två triggers också men vill helst undvika att använda dem. Jag gillar sällan mickljudet inuti trumman men använder "klubbljudet" och balanserar upp fokuset från den tillsammans med min blackspade som är utanför. Det låter verkligen jättebra som det är men det är just att bumligheten kommer fram om jag väljer att boosta lite mer i det lägre registret.

Du får bra mycket närhetskänsla ur en RE20 så på det sättet tycker jag att de kompletterar varandra väl. 

Parallellkompresionen är en fin tanke. Det skulle jag faktiskt kunna prova lite lätt. Kan göra susen!

Du upplever inte annars att det är ett problem med höga baskaggar? Kanske är mer vanligt än vad jag tror.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spontana är ju att trigga med en sample. Det går ju liksom inte att ta fram något som förmodligen inte finns där.

 

Jag uppfattade det som att du bara använder en mikrofon? Komplettera med en mikrofon utanför frontskinnet också och bygg en kicktunnel för att få bort cymbalerna. Jag spelar aldrig in med bara en bastrummemick. Blir platt som satan. ? Var noga med fasen! 

 

Sen är subkick jättebra komplement för just subfrekvenser!

Är dock fundamentet i bastrumman 75Hz så kommer ju inte suben lägga till något nämnvärt, men det hjälper ju till att definiera den. ☺

 

Jag tycker för övrigt 75Hz låter fullt tillräckligt, lite beroende på genre. Har definitivt mixat bastrumma i den storleken förr. Det blev bra. Intressant karaktär. ?

 

Om du fortfarande inte vill trigga med en sample så kan du ju trycka ut en sinuston från en synth på typ 50Hz och lägga tillsammans med den riktiga bastrumman. Tekniskt sett blir det ju som att trigga, men det blir bara ett komplement.

 

...eller pitcha ner bastrumman i mix!

 

Och återigen. Var noga med fasen. Ju fler mickar, desto mer att ta ställning till. ?

 

Nä, nu! Nu ska jag sluta skriva innan jag kommer på mer ?

 

Edit: Såg att du använde någon annan typ av mick tillsammans med Re20n, så nvm det där med två mikrofoner

Redigerat av Grooty
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2017-10-24 at 11:49 Grooty sa:

Det spontana är ju att trigga med en sample. Det går ju liksom inte att ta fram något som förmodligen inte finns där.

 

Jag uppfattade det som att du bara använder en mikrofon? Komplettera med en mikrofon utanför frontskinnet också och bygg en kicktunnel för att få bort cymbalerna. Jag spelar aldrig in med bara en bastrummemick. Blir platt som satan. ? Var noga med fasen! 

 

Sen är subkick jättebra komplement för just subfrekvenser!

Är dock fundamentet i bastrumman 75Hz så kommer ju inte suben lägga till något nämnvärt, men det hjälper ju till att definiera den. ☺

 

Jag tycker för övrigt 75Hz låter fullt tillräckligt, lite beroende på genre. Har definitivt mixat bastrumma i den storleken förr. Det blev bra. Intressant karaktär. ?

 

Om du fortfarande inte vill trigga med en sample så kan du ju trycka ut en sinuston från en synth på typ 50Hz och lägga tillsammans med den riktiga bastrumman. Tekniskt sett blir det ju som att trigga, men det blir bara ett komplement.

 

...eller pitcha ner bastrumman i mix!

 

Och återigen. Var noga med fasen. Ju fler mickar, desto mer att ta ställning till. ?

 

Nä, nu! Nu ska jag sluta skriva innan jag kommer på mer ?

 

Edit: Såg att du använde någon annan typ av mick tillsammans med Re20n, så nvm det där med två mikrofoner

jodå visst kan jag få till det med mycket mixtrande hit och dit men det tar tid innan det känns rätt. Och det händer inte särskilt mycket när man går ner i eq-frekvenserna. Jag vet att jag heller inte kan få trumman till att låta lägre eftersom det fortfarande bara är en 18 kagge..
Men jag minns när vi spelade in för P3 live och då hade vi i bandet en 16" baskagge som lät fyllig som fan! Jag vet inte hur dom lyckades med det... Men då var radiofolket där och mickade upp och agerade teknikers.. helt grymt
men givet, aldrig en BK mick!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2017-10-24 at 14:53 Die Hard sa:

 http://mhsecure.com/metric_halo/   Deras Thump är som typ waves maxxbass för mer tryck i botten och den är gratis.

ah grymt! den ska jag prova imorgon!

sen ska jag nog fundera ut på att kanske skaffa en saturater också.. fick jobba lite med uads bx som var helt magisk.. kom ju på detta precis nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...