Jump to content
Annons

Är min PC ras?


magnus83

Recommended Posts

Dom senaste dagarna så har min PC låst sig, allt har fryst, det har inte ens gått att köra ctrl alt delete. Och idag blev det likadant. Men nu så kommer jag inte in på Windows 10 överhuvudtaget efter omstart. Bios kommer jag in på, men det är allt.

Jag fick ett felmeddelande när jag skulle starta den. Warning, the previous overclocking had failed...

Jag har aldrig överklockat den.

Vad kan vara fel? Är det hårddisken? Processorn?

Systemdisken är SSD, inte så vansinnigt gammal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alldeles för lite info för att gissa, men :  Strömförsörjningen sjunger på sista versen?  D v s du behöver en ny PSU (?)

Du kan ju alltid testa att "resetta CMOS" till att börja med. Hur? Beror på ditt moderkort ...

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3201248/warning-previous-overclocking-failed-system-restore-default-setting.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag resettade CMOS, men det gjorde ingen skillnad tyvärr.

Men nu när jag vart inte i Bios så låser den sig. Jag kan inte göra något. Inga knapptryckningar, inte ens stänga av datorn genom att hålla inte power knappen.

Är det moderkortet som börjar ge sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående knapptryckningar och ingen respons - om det är ett riktigt gammalt moderkort - efter BIOS reset -  kanske du behöver ett tangentbord med PS2-kontakt för att det ska fungera initialt (?) Du kan ju testa olika USB(2)-uttag att koppla tangentbordet till om du inte har något med PS2-kontakt ..

För övrigt är det som sagt mycket svårt att hjälpa med så lite info, kan vara moderkortet, kan vara strömaggregatet, kan vara något av minnena som gett upp, kan vara vilken hårdvaru-komponent som helst som är defekt ... Tålamod och att metodiskt testa genom att koppla ur och börja med så få komponenter inkopplade som möjligt och därefter koppla in komponent efter komponent ?

Redigerat av MX3
Link to comment
Dela på andra sajter

Som MX3 sa ta bort så mycket som möjligt, hårddiskar och ljudkort och kör på interna grafikkortet om det finns något och se vad som händer.

Och kommer du in i bios ladda "fail safe defaults" eller vad det kan heta i din bios.

Redigerat av peterT
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...