Jump to content
Annons

Hur bygger jag en hyffsat ljudtät "flyttbar dörr" till källarstudion?


Gorlum

Recommended Posts

Hej alla forumiter!

Här kommer en akustikfråga som kanske är något att bita i...

I min hemstudiokällare har jag en öppning/entré utan dörr som läcker mycket ljud ut mot resten av huset.

Den skulle jag vilja göra något åt så att mindre ljud läcker ut. Men det är trångt och passar inte riktigt med en vanlig dörr eftersom det är ont om plats i båda riktningarna...

Så frågan är vad sjutton som kan göras?

Min tanke är att bygga någon slags "dörr-igentäppare" som sluter hyffsat tätt och tar bort så mycket diskant- och mellanregisterljud som möjligt. 

Beskrivning av öppningen (Jag bifogar också en bild):

Den är ganska liten och rektangulär (ca 190 cm hög, 60 cm bred) och djup (30 cm på ena sidan, 20 cm på andra sidan). Den är, som resten av studions väggar och tak, helt gjord i tjock betong och bökig att borra i. 

Såhär ser den ut:

post-3288-0-12584300-1502631347_thumb.jpg

I princip är den här öppningen det enda som läcker ljud ut från studion, bortsett från stomljud och sånt förstås. Det finns ett fönster men det låter mest ut mot trädgården och inte in i huset. Det som stör mest för resten av huset är diskant- och mellanregisterljud då det spelas en del gitarr och smackas digitaltrummor därinne. Basljud är sällan ett problem, även om det såklart är trevligt att få bort en del av det också, men det misstänker jag är ett grymt mycket större projekt. 

Akustiken i själva studion är ett ständigt pågående projekt, men det här beror egentligen enbart läcket ut ur öppningen.

Så, vad göra? 

En tanke som jag bollat lite med är att bygga nån slags flyttbar sak som jag stoppar in i öppningen vid behov, typ en dörr fast utan gånggärn som kan lyftas fram och tillbaka. Isåfall kanske det går att köpa/såga till två plywoodskivor i rätt mått, bygga en ganska djup träram mellan plywoodskivorna och fylla dem med t.ex. markskiva, och sätta en tunn (aluminium)plåt över vardera plywoodskiva och sedan se till att det sluter tätt när jag ställer upp den med t.ex. akustiklim eller silikon längs med kantern . Sen sätter man handtag på båda sidor och vips- så har jag en flyttbar "ljudstoppar-dörr" som jag kan ställa upp när det ska slamras, och ställa in i pannrummet när den inte behövs. 

Vad tror ni?

Är det lönt att testa, eller finns det smartare och mer effektiva konstruktioner för att täta bra om det inte passar med en ljudtät färdigköpt dörr? Kanske andra material passar bättre? Någon som har byggt något liknande?

Alla förslag uppskattas 🙂

Vänliga hälsningar/Gorlum 

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En sak jag använder själv hemma till vardagsrummet, även om det för mig är för att slippa ljudet av den jävla frysen när jag spelar spel eller glor på film, är flera lager av fet molton (extremt tjock teaterduk med akustiska egenskaper, ej att förväxla med varianten som enbart blockerar ljus) med luft emellan. Det är inte att jämföra med decimetertjock mineralull precis, men det trubbar av ljudet en hel del :-)

För att maximera effekten, om det skulle vara så att ditt rum är lite i skymundan från övriga saker, är att upprepa detta i samband med alla dörrar ut till övriga huset.

Oavsett hur du löser det så får du gärna berätta sen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag använder själv hemma till vardagsrummet, även om det för mig är för att slippa ljudet av den jävla frysen när jag spelar spel eller glor på film, är flera lager av fet molton (extremt tjock teaterduk med akustiska egenskaper, ej att förväxla med varianten som enbart blockerar ljus) med luft emellan. Det är inte att jämföra med decimetertjock mineralull precis, men det trubbar av ljudet en hel del :-)

För att maximera effekten, om det skulle vara så att ditt rum är lite i skymundan från övriga saker, är att upprepa detta i samband med alla dörrar ut till övriga huset.

Oavsett hur du löser det så får du gärna berätta sen :-)

Bra tips van Caine!

Jag har googlat runt lite och det verkar som att en kombination av tät , hård massa och lösare isolering som absorberar används av många hemmabyggare i studiodörrar, med typ gummilister längs kanterna. Jag återkommer så fort jag börjar bygga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips van Caine!

Jag har googlat runt lite och det verkar som att en kombination av tät , hård massa och lösare isolering som absorberar används av många hemmabyggare i studiodörrar, med typ gummilister längs kanterna. Jag återkommer så fort jag börjar bygga.

Lycka till :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...